Dit wordt de woningbouw op het Hembrugterrein

Hoeveel woningen er precies op het noordelijke deel van het Hembrugterrein komen is onbekend, maar het gaat om acht plekken met in totaal ca. 85.000 m2 bruto vloeroppervlakte.

Op zeven plekken zijn ‘hoogteaccenten’ gepland, zes daarvan zijn tussen de 20 en en 30 meter hoog, één gebouw wordt 45 meter hoog.

De hoogbouw van 45 meter krijgt 14 bouwlagen, vijf andere hoogbouwcomplexen krijgen 10 bouwlagen. één gebouw krijgt 7 bouwlagen. Ook bij de andere gebouwen wordt in de hoogte gebouwd, het aantal bouwlagen varieert van 1 t/m 6.

De afstand tussen de hoogbouw en de huidige bebouwing aan de Havenstraat is ongeveer 50 meter.

Op het terrein komt sociale huur (20% van het aantal woningen), vrije sector huur- en koopwoningen (voornamelijk appartementen) en een klein aantal eengezinswoningen.

Bewoners en gebruikers worden gestimuleerd om te gaan lopen of de fiets te pakken in plaats van de auto volgens de plannen. Er komt een extra doorsteek voor fietsers richting de Havenstraat en zo mogelijk ook voor voetgangers over de Den Uylweg.

De volledige brochure is hier te downloaden (pdf).

Tot vrijdag 17 september kunnen mensen nog reageren op de plannen.

Deel dit artikel:

15 reacties op Dit wordt de woningbouw op het Hembrugterrein

  1. Dimitrie Grinwis schreef:

    “Bewoners en gebruikers worden gestimuleerd om te gaan lopen of de fiets te pakken in plaats van de auto volgens de plannen.”
    En openbaar vervoer? Of is het de bedoeling dat bewoners eerst een half uur naar De Vlinder of het station lopen voordat ze de verder kunnen reizen?

  2. Jan Mulder schreef:

    Ach ach wanneer gemeente Zaanstad het. Men komt hier niet wonen om in een “Amsterdam setting” te komen. Men wil een auto voor de deur en men wilt een grote woning. De vervuiling van gemeente Zaanstad is substantieel dus waarom zou je Amsterdamse prijzen willen betalen en de negativiteit van Zaanstad krijgen??

    Daarnaast waarom maar 20% sociale huur? Dat is de behoefte die er is. Er is geen behoefte aan veel te dure koopwoningen

  3. MH Cornelissen schreef:

    Ja oerlelijk en veel te weinig sociale huur. Wie profiteert hiervan ?

    • Matthijs de Wijn schreef:

      Zijn toch mooie gebouwen? Het is ook nooit goed haha

    • A. de Jong schreef:

      Als mensen die het hardst een woning nodig hebben er niet van profiteren, de stad niet meer de professionals die we hard nodig hebben (onderwijs, zorg, horeca enz) kunnen aantrekken met aantrekkelijke grote (100 m2+) en betaalbare woningen waarin woon carrière gemaakt kan worden, dan liever laten zoals het is. Groen opofferen voor winstmaximalisatie is te gek voor woorden.

  4. Rik Romijn schreef:

    Prima bewegen is gezond, lekker lopen of fietsen 💪

  5. mm hilhorst schreef:

    Wat een sneue actie weer op zo’n mooi stukje terrein!En de stijl van bouwen is toch om nooit meer naar huis te willen schrijven? Er zijn nog zoveel andere plekken binnen Zaanstad die niet of verkeerd gebruikt worden. Maak daar eerst eens gebruik van!!!

  6. Martha Pals schreef:

    Wat is er gepland voor Wooning voor 65+ mooie plek met uitzicht op de Zaan. De onderste laag reserveren voor de voorzieningen waar deze doelgroep behoefte aan heeft. Wie wil kan daar ook actief blijven. Zo voorkom je (dure)hulp en voor de bewoners meer kwaliteit van leven. Ook kunnen er woningen tussen geplaatst worden voor studenten die daar gelijk een stage plek kunnen vinden. De beste vorm voor een gebouw is een leefgemeenschap die uit alle lagen bestaat.

  7. Adri Rijss schreef:

    Wat is het tijdpad van dit project?

  8. Rob Wolvers schreef:

    Interessante opgave voor de toekomst: meer bewoners op een klein oppervlak en toch de steden leefbaar houden. Ga je dan de hoogte in of ga je de ruimte anders indelen?

    Als je je realiseert dat in de huidige samenleving ruim de helft van de publieke ruimte wordt gebruikt voor de auto dan weet je ook dat je daar ruimte kan vinden. Minder of liever helemaal geen auto’s meer in de steden.

    Vergezocht? Mwah, het Spaanse Pontevedra (90.000 inwoners) heeft die keuze 20 jaar geleden al gemaakt. Geen autoverkeer meer door het centrum, vervuiling sterk afgenomen, veiligheid toegenomen en de levendigheid in het centrum is teruggekeerd. Geen bewoner die terug wil. Dat voorbeeld wordt door meer en meer steden gevolgd. In veel van die steden is het autobezit al afgenomen.

    In Utrecht en IJsselstein worden nu autovrije stadswijken gerealiseerd. Een beperkt aantal parkeerplaatsen aan de rand en verder veel ruimte voor groen en water. Voorwaarden zijn wel dat basisvoorzieningen in de wijken aanwezig zijn en dat die wijken zijn aangesloten op OV en snelfietsroutes.

    Op het Hembrugterrein lijken die toch te ontbreken. Dichtstbijzijnde bushalte is toch een stukje lopen, het treinstation is op 2,5 km afstand en er zijn wel fietspaden ingetekend, maar waar is de aansluiting op snelfietsroutes?

  9. Fr. .Boers schreef:

    Wie is de eigenaar van de grond ? Provincie Rijk ?
    Die bepalen voor een deel hoe /wat/ waarom.

    Prachtig daar wonen mooi uitzicht , aan het water .
    Als er een bus halte komt bij de pont. Prima .

    Niet téveel parkeer plaatsen. Geweldig project !

  10. Er worden terechte vragen gesteld over het tijdspad van de plannen, over hoe het zit met mobiliteit etc. Op de website wwww.hembrugontwikkelt.nl is meer informatie te vinden. Naast de doorkijk op het stedenbouwkundig plan voor het noordelijk deel waar dit artikel over gaat, ook info over bijv. het mobiliteitsplan en de gebiedsidentiteit. De overkoepelende visie op het gebied staat beschreven in het Masterplan Hembrug, dat ook te vinden is op site.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *