EBS lijkt grote problemen te hebben om de dienstregeling volgens plan te rijden. Na de kerstvakantie wil de nieuwe vervoerder met een ‘aangepaste dienstregeling’ gaan rijden. Bovendien probeert EBS chauffeurs te verleiden tot het rijden van extra diensten via een loterij.

Dat meldde de geplaagde vervoerder in een nieuwsbrief aan de medewerkers. Daarin probeert EBS ook de forse ‘opstart-problemen’ van een glanslaagje te voorzien:

‘We zien dat, vooral in de Zaanstreek, alle ogen van de politiek en media op ons gericht zijn. Daarbij worden er helaas ook regelmatig dingen geroepen, bijvoorbeeld over de veiligheid van de bussen, die anders zijn dan de werkelijkheid.’

Het verschil tussen ‘corporate communication’ van EBS en onze interpretatie van de start van EBS als bus-vervoerder in de streek is zo groot als een grote stapel elektrische bussen (die er overigens niet zijn – wat EBS waarschijnlijk een miljoenen-boete gaat opleveren). De bussen die er wel zijn komen vaak helemaal niet of niet op tijd. Er is een tekort aan chauffeurs, de informatievoorziening werkt niet zoals beloofd en de bussen vertonen daarnaast technische problemen.

Goede start

Maar in de nieuwsbrief overheerst het optimisme: ‘Bedankt voor een goede start!’

‘Tot op het laatste moment is er met man en macht gewerkt om een goede start te maken en op heel veel aspecten is dit gelukt.’

Om heel eerlijk te zijn, menen wij dat het op heel veel aspecten niet gelukt is. En dat zijn nu net de aspecten die gevoeld worden door de reizigers. Jong, oud, zwak, en de rest. 

EBS bedankt in de nieuwsbrief ‘Alle collega’s ontzettend voor de geweldige inzet, positiviteit, energie en flexibiliteit’, en daar willen we niets aan afdoen. 

Wij spraken ‘collega’s’ die inderdaad alles geven, proberen positief te zijn en flexibel. Maar die energie… op z’n zachts gezegd is die kwetsbaar. Er zijn te weinig mensen, te weinig goede bussen en de dienstregeling wordt door klanten al niet meer serieus genomen. Laten wij ook even positief zijn: de bodem is bereikt, het kan de komende tijd alleen maar beter worden.

Aangepaste dienstregeling

In dezelfde nieuwsbrief wordt gemeld dat er na de kerstvakantie een aangepaste dienstregeling wordt gereden: ‘Details worden nog uitgewerkt’. Of dit in overleg met de Vervoerregio gaat is ons niet bekend.

Niet alle chauffeurs trekken de nieuwe situatie. De bussen stonden in de blubber en schoenen, sokken, broekspijpen en automatten werden smerig. EBS geeft voor de auto’s een wasbon. De schoenen, sokken en broekspijpen kunnen wellicht onder de ruiterwisser meeliften.

Loterij

Voor medewerkers in Zaanstreek Waterland is een Super Start Loterij bedacht. Iedereen krijgt een lot (behalve het management, want waarschijnlijk zijn zij degenen die dit bedachten), en je krijgt extra loten voor elke dienst die je extra rijdt!

De eerste week werd er ondermeer een Playstation 5 weggegeven en hotelcards en dinercadeaubonnen.

De echter EBS-loterij wordt dagelijks voor de reizigers georganiseerd: komt de bus wel of niet.

Door: Merel Kan, informatie van de nieuwsbrief van EBS ‘Meerplus’. Foto van het Facebook-account van Jacqueline de Nijs die tevergeefs op de bus naar Oostzaan stond te wachten.