Gisteravond bezocht Winnie de Wit de Bullekerk.

Daar speelde het Orkest van de Achttiende Eeuw met studenten Oude Muziek van het Koninlijk Conservatorium uit Den Haag, onder leiding van dirigent Kenneth Montgomery en vioolsoliste Noyuri Hazama. 

Voor De Orkaan deed zij verslag. De foto’s zijn gemaakt door Jan Lapère.

Een bijzonder concert deze avond, want het Orkest van de Achttiende Eeuw stond er in dubbele bezetting. Elke geroutineerde musicus van dat orkest had een student van het Koninklijk Conservatorium naast zich staan. Deze dubbele bezetting betekende dat er 90 in plaats van zo’n 50 musici stonden te spelen. En wat bracht dat dubbele orkest fantastisch mooie klanken voort!

Het was de 7e keer dat dit orkest de Bullekerk aandeed, vertelde organisator Roel Stern van de Nieuwe Huys Concerten vooraf. Hij had dat nooit verwacht, maar kennelijk bevalt het gebouw de musici zo goed, dat ze telkens terugkomen. En misschien heeft het ook wel met het ontzettend enthousiaste publiek te maken, wie weet?  Bij de vorige editie – waar ze de Johannes Passion speelden – kon het publiek ook bijna niet stoppen met klappen.

Het vioolconcert in e werd met verve gebracht door Noyuri Hazama, die een master doet aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 2014 speelde zij al eerder met het Orkest van de Achttiende Eeuw, toen nog geleid door Frans Brüggen. Noyuri heeft al veel lof gekregen, zo won ze in 2015 de eerste prijs op het Italiaanse viool barok concours Premio Bonporti en werd ze in 2004 tot meest veelbelovend talent uitgeroepen op het Japan-German Exchange Festival. Ook haar kamermuziekensemble The Goldfinch Ensemble viel in de prijzen: de eerste prijs op de International Händel-Festspiele Göttingen Competition en de tweede prijs in the International Early Music Competition in Val de Loire.

Na de pauze – bij de Ouvertüre zu Shakespeare’s Sommernachtstraum – kondigde dirigent Montgomery een bijzonder instrument aan: de Ophicicleide. Het is een instrument dat in geen 100 jaar in Nederland te horen is geweest, vertelde hij erbij. Het is een in 1590 in Frankrijk uitgevonden bashoorn, die werd bespeeld door Anthony George. George laat op dit You-tube filmpje zien hoe mooi dit oude instrument klinkt.

In het laatste stuk – de 5e symfonie – bespeelde Anthony George nog een bijzonder instrument; de Serpent.

Een filmpje ter introductie van het Side by Side-concert: