Als Zaanstad geschoren dient te worden, staan we doorgaans vooraan met onze Braun 9-serie met roterende scheerkop.

Toen we echter een vernietigend ‘onderzoek’ ontvingen van Online Marketeer Jeroen Rutten van Telefoonboek.nl, waarin werd beweerd dat Zaanstad (dat is een gemeente in Zaandam, zo leren we van Online Marketeer Jeroen Rutten), telefonisch het slechtst bereikbaar is van alle gemeenten in Nederland, gingen bij ons alarmbellen af.

Er wordt met cijfers en mislukte belpogingen gesmeten, maar wanneer, hoe en door wie het onderzoek is uitgevoerd wordt niet duidelijk. Wel is Zaanstad met ‘403 mislukte belpogingen’ onbetwist de negatieve uitschieter in het bericht van de online marketeer.

Collega-media plaatsten het onderzoek waarmee ZNSTD aan de schandpaal wordt genageld, en verschillende raadsleden riepen verontwaardigd ‘Dat dat niet kan, Gemeente Zaanstad!’ Online Marketeer Jeroen Rutten zal kwispelend online hebben gezeten.

Feitencheck

Wij bellen regelmatig met de gemeente en onze ervaring is anders. Vanmiddag belden we voor een check met 14-075. Je krijgt er 5 opties waarvan de eerste ‘Afvalinzameling’ is.

  • Wij toetsten 1, en werden doorverbonden met een vrolijke damesstem van HVC-afvalinzameling.
  • We namen afscheid, belden weer met 14-075, toetsten optie 2 en kregen binnen 1,5 minuut een vriendelijke stem aan de andere kan van de lijn die ons graag te woord stond over ‘Werk en inkomen.’
  • Eigenlijk wisten we genoeg, maar we kregen er stiekem lol in. Weer vonden de vingers 14-075, toen optie 3 en…. nu kregen we dezelfde aardige man die ons wilde informeren over ‘Gemeentebelasting’.
  • Ook onder optie 4 en 5 zat de man vertelde hij, dus we besloten hem niet verder te pesten testen.

We vroegen de gemeente zelf wat ze van het onderzoek vinden. Ook zij hebben het complete onderzoek opgevraagd bij Online Marketeer Jeroen Rutten. Dat hebben ze niet binnen. Wel geven ze de volgende reactie (met extra veel links om Online Marketeer Jeroen Rutten nog blijer te maken):

Gemeente Zaanstad herkent zich niet in het onderzoeksresultaat van telefoonboek.nl. Het onderzoek van telefoonboek.nl is vermoedelijk gebaseerd op klanten van telefoonboek.nl die de gemeente niet hebben kunnen bereiken via telefoonboek.nl
Op telefoonboek.nl staan niet de goede en volledige telefoonnummers waardoor de klant niet werkende keuzes krijgt wanneer via mobiel geklikt wordt op het telefoonnummer van Zaanstad. Hierdoor is het denkbaar dat klanten va telefoonboek.nl niet de gemeente Zaanstad hebben kunnen bereiken. We gaan het telefoonnummer laten aanpassen.

Wij trekken hieruit de voorzichtige conclusie dat het hier een flutonderzoek gaat en dat de website telefoonboek.nl niet up-to-date is. We laden onze Braun 9-serie met roterende scheerkop op, om Online Marketeer Jeroen Rutten te scheren #zinin

Ps. Als je nog geen genoeg hebt van onderzoeken en rapporten kan je hieronder verder lezen.

Onderzoek dienstverlening en regeldruk gemeenten van ministerie van Economische Zaken en Klimaat (onderzoeksperiode is 10 januari 2018 – 9 februari 2018).

In dit onderzoek is gekeken hoe gemeenten vijftien relevante ondernemersvragen per telefoon en vijf per mail beantwoorden, bijvoorbeeld over het krijgen van vergunningen, ontheffingen of het wijzigen van een bestemmingsplan. Daar komen drie cijfers uit voor Zaanstad (telefonische waardering: 7.17, waardering per e-mail 7.08, gewogen gemiddelde 7.15)
Hier staan alle stukken.