Op de rotonde aan de Fortuinweg in Zaandijk is maandagmiddag – 11 augustus – een fietser aangereden door een auto. Het ongeluk gebeurde rond 12.00 uur.
De fietser kwam vanaf de kant van het politiebureau en wilde de rotonde oprijden richting het spoor. Een automobilist in een Hyundai zag de fietser vermoedelijk niet of te laat. De auto en de elektrische mountainbike botsten hard op elkaar, waarbij de fietser ten val kwam.
Politie en ambulance spoedden zich naar het ongeval. De fietser is met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht. De Fortuinweg was tijdelijk gedeeltelijk afgesloten, maar is inmiddels weer vrijgegeven.
Onder een slideshow met zes foto’s (klik op pijltjes of swipe):
Onveilige plek
De rotonde in Zaandijk staat bij buurtbewoners bekend als een ‘onveilige plek’. We krijgen met enige regelmaat berichten van buurtbewoners. In februari van dit jaar schreven we ‘Hoe veilig (gevaarlijk) is kruispunt Guisweg-Fortuinweg?’ Fietsers en bromfietsers komen van alle kanten, er kruist ook een parallelweg (de Mulderstraat) en er liggen twee rotondes achter elkaar. Samen levert dat blijkbaar een onoverzichtelijke situatie op. De situatie is nog steeds onveranderd en ongelukken blijven gebeuren.
Door Michel Schermer.
Rijd dagelijks deze rotonde, een stuk beter dan de stoplichten die er ooit stonden. Belangrijkste obstakel zijn elektrische fietsen, wat ik lees nu ook weer. Hun snelheid is niet in te schatten (geldt op meer plekken). Auto's doen meestal echt hun best om goed te kijken en geven fietsers voorrang. Het zou al helpen als fietsers richting zouden aangeven maar vooral als ze vaart minderen. Misschien fietsdrempels? Werkt in Amsterdam ook, als je ze maar hoog genoeg maakt. Daarbij is het in de ochtend een drama als de scholen weer beginnen (vooral richting Michael). Een stroom fietsers en de auto's staan tot aan de volgende rotonde in Rooswijk vast tussen 8 en 8.30 uur.
Welke rotonde is er, behalve het Prins Bernhardplein, nu wel veilig?
Op bijna alle rotondes heb je geen of nauwelijks overzicht door hoge bulten grond met beplanting.
Maak het middengedeelte even hoog als de rest en zaai het in met gras of zet er lage beplanting in.
Het enige wat je als fietser kunt doen is een rotonde rustig benaderen en goed kijken.
Helaas zijn er nog veel te veel fietsers die voorrang nemen terwijl dat verleend moet worden.
Natuurlijk moeten automobilisten ook goed opletten maar als fietser ben je nu éénmaal een zwakke verkeersdeelnemer.
En aangezien iedereen tegenwoordig haast heeft gebeuren er veel te veel ongelukken op rotondes.
Als ik afgelopen zaterdag op precies ditzelfde punt, fietsend vanuit dezelfde richting, een automobilist zonder afremmen aan zie komen rijden, dan had zij mij ook moeten zien. Behalve als je alleen naar links kijkt. Heeft dus niets met begroeiing te maken, of met het als fietser nemen van voorrang. Kom teveel automobilisten tegen die proberen er nog wel even, zonder te remmen, voorlangs te rijden.
Het zou ook helpen als we fietsers op de rotondes weer 1 kant op laten fietsen. Ook in wijken als Seandelft gebeuren er veel ongelukken doordat fietsers van 2 kanten komen. Eveneens door inderdaad hoge beplanting zoals de rotonde bij het station Assendelft.
Dat kan op deze rotonde niet. Wat wel zou helpen is een verkeerskussen op de rijbaan voor een remmend effect voor de auto's. Dat werkt prima bij rotonde Assendelft Dorpstraat-Noorderveenweg.
@ R.van Delft.
Bij de eerste rijlessen leer je : stoppen, goed kijken naar links (want daar komt in Nederland meestal het verkeer vandaan op de rotonde), daarna naar rechts om te checken of er voetgangers of fietsers oversteken, en pas dan rustig de rotonde oprijden.
Het probleem met die “rollende stop” is dat mensen zichzelf én anderen in gevaar brengen. Vaak is het een combinatie van haast en onderschatten hoe snel een voertuig op de rotonde kan naderen. In feite bespaar je misschien één seconde, maar het risico is vele malen groter.
Eigenlijk zouden meer bestuurders zichzelf af en toe moeten afvragen:
“Rijd ik nu zo als ik het mijn rijinstructeur had durven laten zien?”
Op die manier houd je het verkeer niet alleen veiliger, maar ook veel prettiger voor iedereen.
Tijd om daar eens goed naar te kijken. Wordt weer te weinig gesnoeid. Idem de rotondes in Westerkoog voor de busbrug en na de busbrug. Wie dit heeft verzonnen heeft echt nul verstand van verkeer. Als kruispunt met stoplichten functioneerde het prima. Maar goed.