Fietsersbond: maak fietspad langs spoor naar Purmerend

In de Corridor-studie naar de nieuwe verkeersstromen tussen Hoorn, Purmerend, Zaanstad en Amsterdam wordt voorgesteld de fietsverbinding langs de Zuiderweg (Wijdewormer) te maken.

De Zaanse Fietsersbond bepleit een nieuw fietspand langs het spoor tussen Zaandam en Purmerend, vanaf station Oostzaan: veiliger, korter en minder saai dan de Zuiderweg.

De overheid verwacht veel meer verkeer vanuit Hoorn en Purmerend naar Amsterdam. De De A7/A8 wordt opgewaardeerd maar er wordt ook gezocht naar mogelijkheden om meer automobilisten op de fiets te krijgen. De voorgestelde route ligt langs de Zuiderweg.

Volgens de Fietsersbond kleven er minpunten aan deze route: veel vrachtverkeer vanwege de bedrijven die aan de Zuiderweg liggen, landbouwverkeer, auto’s die erg hard rijden, afsluitingen vanwege het verplaatsen van koeien en een matige verlichting.

Daarom vraagt de bond de spoor-fietsroute te onderzoeken. Die heeft ook nadelen overigens: duurder en het loopt – net als de spoorlijn – dwars door een Natura 2000-gebied.

Boven het originele plan, onder het voorstel van de Fietserbond. Volgens een tweet van Sonja Puhl-Diehle van de Fietserbond gaat het ministerie het plan serieus onderzoeken.

4 reacties op Fietsersbond: maak fietspad langs spoor naar Purmerend

  1. Dick schreef:

    Ik heb 20 jaar ervaring met Koog aan de Zaan – Purmerend fietsen voor woon-werkverkeer. Voor het grootste deel is het vrijliggend fietspad al aanwezig. Mijn route is dan Koog – Kogerveld – langs spoorlijn thv Jagersplas dan ri Zuiderweg, bij Westerdwarsweg rechtsaf, Achterdichting tot thv Purmerland en daar het Weidelandpad ri Mandelabrug en dan waar je naar toe moet. Voor mij was dat Oudelandsdijkje ri Waterlandlaan. Eigenlijk zou een fietspad over de Wormerringdijk, tussen fietspad A7 thv golfbaan en hockeyvelden naar Westerdwarweg ook een hele mooie oplossing zijn en volgens mij ruim de goedkoopste.

    • De Orkaan schreef:

      Vanuit Zaandam is het vrijliggend tot het voormalige station Oostzaan. Als er een aansluitend fietspad naar de Ringdijk langs de Wijdwormer zou komen (i.p.v. via de Haal en langs Twiske te rijden) zou dat al een flink stuk schelen.

  2. Ricardo schreef:

    Over de Haal fietsend tot het volgende fietspad linksaf richting Purmerend is maar 2,5 km. Beetje overdreven om daarvoor een fietspad langs de ringdijk aan te leggen. Bijna geen verkeer en echt om is fietsen over de Haal ook niet. 200 meter?
    Steek het geld maar in het varend houden van de extra pont.

  3. Sonja schreef:

    Wij geven de voorkeur aan vrijliggende fietspaden zonder snel rijdende auto’s en vrachtverkeer/tractoren. Vanaf Zaandam tot Purmerend fiets je dan, op de route langs het spoor,constant over fietspaden in een mooie omgeving. Fietsen over de Haal is 800 m. langer. Een extra fietspont bij de Hempont valt niet onder de Corridorstudie.(wat wij ook vreemd vinden) De vraag om een extra fietspont in de spits hebben wij gesteld aan de wethouder in Amsterdam.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *