Fietsersbond: ‘fliebertjes gevaarlijk’

De helft van de fliebertjes (attentiebakens) op de Wilhelminabrug is al verdwenen, van de rest is het grootste deel kapot. Half december werden ze geplaatst.

De Zaanse Fietsersbond vindt ze gevaarlijk: “De oplossing van de flapjes zien wij als een extra element van gevaarzetting.”

De Fietsersbond blijft erbij dat het advies van Goudappel om fietsers op de rijbaan als basis te nemen de beste oplossing is. Zelf heeft de bond dit advies ook al gegeven. Dat de gemeente van deze adviezen afwijkt omdat hun oplossing goedkoper is en minder tijd kost, overtuigt de bond niet, die “zijn in dit geval ondergeschikt aan de veiligheid van het fietsverkeer.”

De Fietsersbond verwijst naar het rapport van Goudappel waarin duidelijk staat dat het fietspad 1,80 meter breed is, maar “dit is kleiner dan de ondergrens voor fietspadbreedte (2,00 meter uit Ontwerpwijzer fietsverkeer)”.

Fietspaden met een breedte tot 2,00 meter zijn geschikt om 150 fietsers in het spitsuur te verwerken aldus Goudappel, maar “op de Wilhelminabrug rijden nu ruim 300 fietsers per uur (in de winter en lockdown)”.

Goudappel schrijft ook: “bovendien ontbreekt een schrikstrook van 50 cm tussen de fietsers en de auto’s. Auto’s rijden te dicht langs de fietsers die weinig ruimte hebben op het fietspad.” Ook dat zou voor de gemeente aanleiding moeten zijn om de brug anders in te richten aldus Sonja Puhl-Diehle van de Fietsersbond.

Tegen NH Nieuws heeft de woordvoerder van wethouder Gerard Slegers (CDA) gezegd dat de fliebertjes (flapjes, attentiebakens) vervangen gaan worden door ‘halve’ exemplaren, die minder gevoelig zouden zijn voor vandalisme.

Afgelopen weekend werd de brug wel schoongespoten (foto T. Muizelaar)

Dit schreven we over de Wilhelminabrug tot dusver.

Deel dit artikel:

21 reacties

  • J.L. Koppenol

    Wat een gezeur inmiddels over die brug zeg. Het is niet goed of het deugt niet. Als je het niet vertrouwd stap af en wandel dat stukje, anders gewoon door trappen.

  • Michel Brand

    Fietspaden zijn al 2 dagen in gebruik. Vast per ongeluk…

  • Eelco Aartsen

    Al dit draaien en geklungel kost ondertussen meer (geld en tijd) dan het juiste doen wat iedereen ziet, behalve de gemeente: Een groot fietspad waar de auto’s te gast zijn.

  • Ton van Heeswijk

    Bedenkt niemand dat deze fliebers je een neus kunnen kosten bij een valpartij?

  • Ton van Heeswijk

    Of een oor

  • Siem van westen

    Of een pink, middelvinger, duim of de knopen van je jas

  • Dre Prijs

    Weg met dat fietspad. Het is een 30km zone. Automobilisten moeten zich dus aanpassen. Kortom, die fietsers gewoon op de rijbaan. Dat nu niemand op deze logische en goedkope oplossing komt.

    • Ton van Heeswijk

      Ga het fietspad in ieder geval niet gevaarlijker maken. Dit is een waanzinnige oplossing!

      • Dre Prijs

        Er zijn overal in de stad dergelijke zones. Bijvoorbeeld op de Zuiddijk. Dus mijn voorstel sluit uitstekend aan op de bestaande praktijk. Die automobi’s nemen maar wat gas terug. Rustig rijden is het devies. Langzaam voor snel verkeer! Waan van de dag? Nee hoor Ton. Je loopt een beetje achter 😉

    • Iederéén komt op die oplossing! Het rapport van Goudappel vindt het de beste oplossing, de Fietsersbond geeft het ook telkens aan. Waarom de wethouder iets anders doet? Ik weet het niet.

      • Rob Wolvers

        Sterker nog, zelfs de gemeente vindt het de beste oplossing. Maar ja, wel de duurste en dan is er nog het gebiedsperspectief dat er nog aankomt over 5 jaar …

        Dus tot die tijd maar aanmodderen.

  • Fred Wolf

    Deze soap is nog lang niet afgelopen, zonde van al het geld wat er allemaal in gestoken is.

  • Peter Blokker

    wanneer leert een mens nu eindelijk eens dat een weg NOOIT gevaarlijk is maar dat de GEBRUIKER hem/haar gevaarlijk maakt, dus je gewoon aan de spelregels houden, en vooral op tijd van huis gaan, dan zal er heel weinig gebeuren, maar ja haast hé DAT is de grootste boosdoener in onze maatschappij, zo laat mogelijk van huis gaan om toch maar op tijd op je werk, of waar dan ook, te komen, en daar moet alles voor wijken, zelfs de veiligheid van de medemens, nee ook voor deze brug is er een simpele oplossing rij rustig en denk vooral aan een ander, dit geld natuurlijk ook voor fietsers.

  • Bert Versteeg

    Heeft de gemeente geen roodwit tape meer?
    In 2020, zo lang geleden alweer, was de Beatrix wekenlang afgesloten omdat er geen roodwit tape was.

    Maar Peter heeft gedeeltelijk gelijk want wegen zijn inderdaad niet gevaarlijk maar kunnen door een verkeerde indeling of onoverzichtelijke situaties wel gevaarlijk worden.
    Ik vind de Wilhelminabrug niet echt gevaarlijk maar omdat een paar mensen niet goed hebben opgelet en zijn gevallen hebben we deze hele heisa.
    Verreweg de meeste mensen fietsen zonder problemen over de brug.
    Maar het is altijd al zo geweest dat relatief weinig mensen de oorzaak zijn van een hoop ellende.
    Ik noem alleen maar de huidige lockdown die er alleen maar is omdat een klein percentage te schijterig is om zich te laten inenten.

  • Het blijft een Zaans dingetje, he? Ontwerp- en beleids fouten toegeven?
    Nee, hoor, het ligt aan de details en aan de uitvoering. Oh, of aan de communicatie. Maar i.e.g. nooit aan de verantwoordelijken.
    “dat de fliebertjes (flapjes, attentiebakens) vervangen gaan worden door ‘HALVE’ exemplaren”.
    Vanaf het moment dat ik hier kwam wonen viel het me al op dat in Zaanstad bijna ALLES een halve uitvoering krijgt. Waarschijnlijk is het idee dat het dan goedkoper zou zijn. Dat iets dan niet meer functioneert als waar het voor bedoeld, voornamelijk ellende oplevert en uiteindelijk juist meer gaat kosten is blijkbaar maar bijzaak.
    Zo werd het tropisch golfslagbad De Zaangolf, uitgevoerd zonder golfslagbad, de Busbrug is tijdens de spits voor auto’s nog steeds dicht (of daarbuiten nog steeds open, afhankelijk van je uitgangspunt), het warmtenet Zaandam Oost wordt maar voor de helft niet op gas verwarmd (want het is 2 x zo groot geworden als bedoeld en stoot nu door de bijverwarming op gas en het transportverlies wellicht juist meer CO2 uit dan de cv ketels die het vervangt), de Westzijde werd maar voor de helft een 30 km zone (waardoor de andere helft nu een racebaan is), de Bernardbrug kreeg maar aan één kant een voetpad (waardoor het nu omlopen is via de onderdoorgang of het kiningin Juliana plein), door het niet willen verdiepen van het spoor blijft het hier bij ondoenlijke fietstunneltjes, omrijden, ruimte en groen-verlies en isolatie van de westelijke wijken, kantoorpanden worden wel en dan toch maar niet verbouwd tot woningen en/of een asielzoekerscentrum, broodnodige bomen worden vrijwel nergens behouden, maar rücksichtlos gekapt en waar ze minder nodig zijn vervangen door halve exemplaren, regenwater wordt na de herinrichting in de straten gescheiden van het riool, maar de dakafvoeren worden er niet op aangesloten (zodat het riool en de duur aangelegde bergbezinkstations alsnog overlopen) en zo kan ik nog wel even doorgaan.
    Maar ja, zolang wethouders en projectleiders hier, blijkbaar niet gehinderd door enige kennis of kunde, op allerlei gebieden wel van alles voor Zaanstad mogen bedenken en bepalen, maar er niet eens (hoeven te) wonen en hun verantwoordelijkheden direct weer afschuiven op een al even slecht geïnformeerde Raad of na 4 jaar op de volgende, zal het ook wel niks worden, dunkt me.
    Vandaar dat ik hier (over 2 weken) ook maar definitief vertrek…
    Zo, dat is er weer uit.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.