De helft van de fliebertjes (attentiebakens) op de Wilhelminabrug is al verdwenen, van de rest is het grootste deel kapot. Half december werden ze geplaatst.

De Zaanse Fietsersbond vindt ze gevaarlijk: “De oplossing van de flapjes zien wij als een extra element van gevaarzetting.”

De Fietsersbond blijft erbij dat het advies van Goudappel om fietsers op de rijbaan als basis te nemen de beste oplossing is. Zelf heeft de bond dit advies ook al gegeven. Dat de gemeente van deze adviezen afwijkt omdat hun oplossing goedkoper is en minder tijd kost, overtuigt de bond niet, die “zijn in dit geval ondergeschikt aan de veiligheid van het fietsverkeer.”

De Fietsersbond verwijst naar het rapport van Goudappel waarin duidelijk staat dat het fietspad 1,80 meter breed is, maar “dit is kleiner dan de ondergrens voor fietspadbreedte (2,00 meter uit Ontwerpwijzer fietsverkeer)”.

Fietspaden met een breedte tot 2,00 meter zijn geschikt om 150 fietsers in het spitsuur te verwerken aldus Goudappel, maar “op de Wilhelminabrug rijden nu ruim 300 fietsers per uur (in de winter en lockdown)”.

Goudappel schrijft ook: “bovendien ontbreekt een schrikstrook van 50 cm tussen de fietsers en de auto’s. Auto’s rijden te dicht langs de fietsers die weinig ruimte hebben op het fietspad.” Ook dat zou voor de gemeente aanleiding moeten zijn om de brug anders in te richten aldus Sonja Puhl-Diehle van de Fietsersbond.

Tegen NH Nieuws heeft de woordvoerder van wethouder Gerard Slegers (CDA) gezegd dat de fliebertjes (flapjes, attentiebakens) vervangen gaan worden door ‘halve’ exemplaren, die minder gevoelig zouden zijn voor vandalisme.

Afgelopen weekend werd de brug wel schoongespoten (foto T. Muizelaar)

Dit schreven we over de Wilhelminabrug tot dusver.