Na enkele ongevallen met fietsers en brommers op de Wilhelminabrug in de eerste dagen na de openstelling van de brug, heeft Zaanstad waarschuwingsborden geplaatst en is een van de betonranden geel geschilderd.

Door weggebruikers en de Fietsersbond zijn diverse suggesties gedaan voor aanpassing. Maar had dat niet kunnen gebeuren voordat de brug klaar was?

De reacties onder het artikel en op sociale media liegen er niet om:

“een venijnig dingetje waar je zo tegenaan rijdt met de zijkant van je wiel. Het geel zal iets helpen maar er zullen zeker nog halsbrekende toeren worden uitgehaald.”

“ik ging de eerste x bijna op mijn bek. Iemand maakte de opmerking; hebben jullie een deal met de locale tandartsen?”

“een stuk ondoordachte fietsinfrastructuur”

“Dit gaat problemen geven en dat gele kleurtje helpt dan echt niet.”

“Bizar slechte inrichting, dit gaat niet om ‘gewoon opletten’ , dit is een fundamenteel onjuist ontwerp van de inrichting wat onvermijdelijk ongevallen zal opleveren. Dit los je niet op met een kwast signaalverf.”

“Eerlijk gezegd schrok ik van het verhoogde fietspad: komen altijd ongelukken van en is eigenlijk alleen voor automobilisten voordelig”

“vrijdag stonden er zelfs verkeersregelaars om verdere ongelukken te voorkomen. Daar helpt een likje verf echt niet tegen.”

“Weg met dat ding dan is het veilig”

“Men had dus moeten kiezen voor een fietspad, waar de auto te gast is, zonder randjes en smalle fietsstroken”

Zaanstad beloofde op Twitter iets te doen, ‘indien nodig’:

“We blijven de situatie goed in de gaten houden en zorgen voor meer extra maatregelen indien nodig.

Sonja Puhl-Diehle zegt dat de Fietsersbond het ontwerp van de brug pas heeft gezien toen de brug al gemaakt was.

“Er kon toen niets meer veranderd worden. Wij waren fel gekeerd tegen de verhoging.  Op ons verzoek  zijn wel de randen van de verhoging schuin gemaakt. Dat is een doekje voor het bloeden.  Wij hebben ook onze zorg uitgesproken over de fuiken die zijn ontstaan. Dus waar auto’s en fietsers  elkaar weer ontmoeten. Daar is niets mee gedaan.”

Fietsers en brommers kunnen wel gewoon van de rijweg gebruik maken. Er staat nog geen bord met verplicht fietspad.

We hebben wethouder Gerard Slegers (verkeer) van Zaanstad gevraagd om commentaar. Zodra dat wordt gegeven vullen we dit bericht aan. GroenLinks heeft vragen over onveilige en onduidelijke fietssituaties gesteld aan B&W.