Figaro-trap bij Stadhuisplein verdwijnt

trap stadhuisplein 1024

De ‘tijdelijke’ trap bij het Stadhuisplein verdwijnt omdat de wandel- en fietsroute over de spooroverbouwing aangelegd wordt.

Zaanstad zei eerst dat nagegaan zou worden “wat het betekent voor huidige tijdelijke trap vanaf het Stadhuisplein naar de Figaro-locatie.” De woordvoerder van wethouder Slegers meldt echter: “De trap gaat verdwijnen.”

De trap zou volgens Zaanstad “vooral door medewerkers van Ahold worden gebruikt.” Als De Orkaan vraagt naar onderbouwing van die stelling zegt de woordvoerder van Segers zich te “baseren op de informatie verkregen uit gesprekken met Ahold.”

Telefonische navraag bij de woordvoerder leerde dat Albert Heijn uiteraard niet bijhoudt hoeveel anderen gebruik maken van de trap. De uitspraak dat het vooral Ahold-medewerkers zou betreffen, was dus op niets gebaseerd.

Ook de mensen die gebruik maken van de fietsenstalling op de Korte Hogendijk, forenzen, de werknemers van de andere kantoren, de Kiss & Ride-afzetters maken bijvoorbeeld gebruik van de trap. Hoeveel dat er zijn weet Zaanstad dus helemaal niet.

Volgens de woordvoerder kom de trap terug als alles klaar is. In de Raadsinformatiebrief is daar overigens niets over te vinden. De werkzaamheden duren tot november 2019.

Een reactie van een Orkaan-lezer:

“Wij gebruiken hem regelmatig, als we mensen afzetten met de auto, of als we met de fiets zijn.”

Sonja Puhl-Diehle van de Fietsersbond Zaanstreek:

“De fietser is inderdaad de dupe voor wat betreft de stalling.”

Volgens de woordvoerder van de verkeerswethouder kunnen mensen omlopen. Dat is niet alleen een flinke tippel, maar bij die route moet ook de Provincialeweg worden overgestoken en later ook nog eens de straat en het fietspad langs de Hermitage. De echte route is natuurlijk ook langer dan de getekende: hij begint helemaal niet aan de oostkant van de Provincialeweg.

 

12 Reacties op Figaro-trap bij Stadhuisplein verdwijnt

  1. Joost says:

    Ik gebruik die trap dagelijks. Wat een kortzichtige redenering.

  2. Fleur says:

    Ik ben ook een vaste gebruiker van de fietsenstalling en de trap, en ik ben echt niet de enige. Vanuit de Havenbuurt wordt het station hiermee flink slechter bereikbaar.

  3. Erna says:

    Wij gebruiken die trap altijd als wij met de fiets naar het station gaan en ook om mensen van de trein de halen. Er gaan nog steeds bewoners van Zaandam met de trein en komen daar met de fiets naar toe!

  4. Erik Esteie says:

    Ik ben daar al een tijdje niet meer geweest, maar je kunt toch ook via het fietspad en dan via het busstation?

    • De Orkaan says:

      Dat is een pad van één stoeptegel breed en vervolgens moet je de busbaan van het busstation oversteken, geen lekker alternatief.

      • Erik Esteie says:

        Maar wel een alternatief ;)

        Als ik daar dagelijks zou lopen dan zou ik toch voor de route door het busstation kiezen

  5. Ellen Blaauw says:

    Ik gebruik de trap elke dag als ik met de trein naar mijn werk in Amsterdam ga.
    Ik woon in de Russische buurt, en loop via deze route naar het station.
    De route die ik zou moeten lopen als de trap verdwijnt is voor mij een stuk omlopen.

  6. Mirella says:

    Wij gebruikend de trap ook dagelijks. Heel vervelend als die weg gaat en ik vind de mogelijkheden om fietsen te stallen echt slecht. Er zouden stallingen aan beide kanten van het spoor moeten zijn.

    • Hans Kuyper says:

      Die komen er ook. Door het afblazen van het Cultuurcluster heeft de stalling aan de oostkant vertraging opgelopen. Een motie om deze stalling inclusief kiss and ride toch alvast te bouwen haalde helaas geen meerderheid in de raad.

      • De Orkaan says:

        Als “de stalling aan de oostkant vertraging (heeft) opgelopen” zou dat betekenen dat er een concreet plan is en een termijn waarbinnen dat gerealiseerd wordt. Maar volgens onze informatie is dat niet het geval.

        Wel concreet is dat veel fietsers en voetgangers de dupe zijn van het verdwijnen van de trap en dat die maatregel door onjuistheden in de Raadsinformatiebrief verbloemd wordt. Er wordt niks ‘nagegaan’, het is al besloten, en dat het vooral Ahold-medewerkers zijn die van de trap gebruik maken, komt uit de dikke duim van de wethouder (of zijn ambtelijke staf).

        Als klap op de vuurpijl wordt dan ook nog eens een onjuist kaartje met een omloop-route verspreid.

  7. Pauline says:

    Ook ik gebruik de trap dagelijks, alternatief is inderdaad enorme omweg. Zo makkelijk van de gemeente om te zeggen dat deze alleen door medewerkers van Ahold wordt gebruikt.

  8. Sacha says:

    Ook ik gebruik de trap dagelijks. Het is overigens werkelijk geen visitekaartje voor zaandam dat hele gebied rondom het stationsgebouw. Die linke trap naar het busstation waar menig persoon al van afgedonderd is, de roltrappen die om de haverklap het niet doen, en dan nu die lelijke doch functionele trap naar de fietsenstalling cq kiss&ride gaat ook al weg.

Leave a Reply to Ellen Blaauw Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>