In 1985 begon Henny Veenings zijn eigen autogarage; een langgekoesterde droom, die nu wordt voortgezet door zijn twee zonen. Op het veertigjarige jubileum van de garage hebben Henny en zijn vrouw Nellie het stokje overgedragen aan Bas en Joost.
De broers Bas en Joost zijn opgegroeid met de garage. ‘Mijn wieg stond nog net niet in de showroom,’ lacht Joost. ‘Vroeger ging ieder gesprek bij ons thuis over de zaak, omdat mijn ouders daar beide werkten. Mijn vader was monteur en mijn moeder deed de administratie.’
Vierde kind
Volgens Joost heeft zijn vader een trouwe klantenkring opgebouwd dankzij zijn eerlijkheid en harde werk. Garage Henny Veenings begon in een klein schuurtje, waar Henny reparaties en onderhoud van auto’s uitvoerde. Nu heeft het bedrijf tien werknemers in dienst en een groter pand, op de Vlasblomweg in Wormerveer, met een werkplaats en een dubbele glazen showroom.
Na jarenlang ploegen dragen Henny en Nellie de garage over aan hun zoons. Joost zegt:
‘De garage is hun vierde kind, waarvoor ze dag en nacht hebben gewerkt; elk dubbeltje hebben ze omgedraaid om uiteindelijk een gevestigde naam op te bouwen. Daarom is het lastig om los te laten, maar mijn ouders vertrouwen ons volledig.’
Ontwikkelen
Bas en Joost begonnen bij het bedrijf van hun vader als bijbaantje naast school. ‘In 2013 werden mijn broer en ik officieel mede-eigenaar en nu zetten wij het bedrijf met zijn tweeën voort.’ De broers zien hun overname van Garage Henny Veenings als een mooie uitdaging om het bedrijf klaar te stomen voor de toekomst.
Auto’s worden steeds luxer en slimmer; dat is zichtbaar vanaf de buitenkant. Tegelijkertijd betekent dat ook dat de binnenkant van auto’s steeds complexer wordt. Maar dat zien mensen niet, volgens Joost.
‘De branche ontwikkelt enorm snel, dat is een uitdaging. De techniek wordt steeds complexer. Vroeger waren auto’s een stuk simpeler; je kon met één gereedschapskar alle auto’s monteren. Tegenwoordig heb je kasten vol elektronische apparatuur, computers met speciale software en aparte gereedschappen nodig – verschillend per auto.’
Zonder de identiteit van het bedrijf te verliezen, willen Bas en Joost meegroeien binnen de veranderende autobranche. ‘We willen dicht bij onze kern blijven en klanten tevreden houden met onze diensten, zoals mijn ouders dat veertig jaar hebben gedaan.’
Door Mila Lange. Foto aangeleverd door Joost Veenings.
Gefeliciteerd
en een fijne voortzetting met het bedrijf