Overgang Krommenie-Assendelft blijft gelijkvloers

In de plannen voor de ondertunneling van het spoor bij de Guisweg staat dat “de komst van een hoogfrequente spoorverbinding tussen Amsterdam en Alkmaar het opheffen van de gelijkvloerse spoorkruisingen” noodzakelijk maakt.

Moet dan de spoorwegovergang bij Krommenie-Assendelft ook vervallen? We vroegen het aan de Metropoolregio, ProRail, gemeente Zaanstad en de Provincie. Het antwoord: ‘nee’.

Het is geen drukke overgang en er is vlakbij een alternatief: de Jan Brassertunnel. Daarmee wordt Krommenie-Assendelft de enige ongelijkvloerse kruising in Zaanstad (zie reacties: ook bij de Vaartdijk en Busch en Dam zijn nog gelijkvloerse kruisingen). Uiterlijk 2027 moeten er 50 procent meer treinen over het traject rijden.

Zaanstad stelt dat de ongelijkvloerse kruising bij Krommenie niet gaat verdwijnen:

“Die kruising heeft een andere verkeersintensiteit. Er is een uitgebreide veiligheidsanalyse gemaakt waaruit de Guisweg naar voren is gekomen waar veiligheid het grootste knelpunt is en de verkeersintensiteit het hoogste is.”

Woordvoerder Mercedes Grootscholten van ProRail meldt:

“De overweg Vlietsend/Dorpsstraat is rond 2012 fors aangepast. De opheffing van deze overweg is niet randvoorwaardelijk voor het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer Alkmaar-Amsterdam (de frequentieverhoging). 400 meter verderop ligt onder station Krommenie-Assendelft de onderdoorgang ‘Jan Brassertunnel’ (voor auto’s en langzaam verkeer). Daardoor is in Krommenie dus geen sprake van een spoorbarrière met lange wachtrijen en wachttijden.”

7 Reacties op Overgang Krommenie-Assendelft blijft gelijkvloers

  1. Kees R schreef:

    “Daarmee wordt Krommenie-Assendelft de enige ongelijkvloerse kruising in Zaanstad.” klopt niet, er zijn er vele.
    Het is evenmin de enige gelijkvloerse kruising: de Vaartdijk en Bus en Dam (tegenover de Krokodil) zijn en blijven er ook. En in Wormerveer zijn er twee zeer beperkt toegankelijk.

  2. De Orkaan schreef:

    Dank voor de aanvulling, bij Busch en Dam zijn er zelfs twee.

  3. Maikel Rozemeijer schreef:

    Misschien handiger om hem geheel te verwijderen en een beter / directe verbinding verbinding vanaf Dorpstraat naar de tunnel te bedenken. De route nu door Seandelft is voor niemand prettig.

    • Bep Hogendorp schreef:

      ??

      Je kunt nu via de tunnel of via de Dorpsstraat, afhankelijk van waar je moet zijn. Waarom zou dat een grote mengelmoes moeten worden?

  4. Jaap J. Boot schreef:

    Zal Forbo blij mee zijn, kom je, met die 50 treinen er bij, alleen het spoor over als je helemaal vooraan staat met je vrachtwagen.
    Of moet men maar door de Ambachtstraat?

  5. Johanna schreef:

    Als ik met de fiets van Krommenie (Vlietsend) naar Assendelft wil, kan ik zo een kwartier extra rekenen voor het passeren van dit kruispunt. Stoplichten duren een eeuwigheid en vrijwel altijd de spoorbomen ook nog dicht. En dat wordt dus nog erger…

  6. André van Beveren schreef:

    De beste oplossing zou nog zijn om het hele traject vanaf de splitsing Hoornse lijn / Uitgeest het spoor verdiept te brengen in een betonnen bak. Pas bij de Krokodil weer naar boven komen. Dan heb je de ruimte om verschillende verkeers-overgangen via een betonnen ‘brug’ over het spoor te brengen, zonder de omgeving overmatig te belasten. Tevens ontstaat de ruimte om voor de wijk Westerwatering een overgang naar de provinciale weg te realiseren, de zozeer gewenste ‘opening’ naar de rest van de gemeente en daarmee ook de wijk Westerkoog ontlasten van een flinke hoeveelheid sluipverkeer. Verschillende vliegen in één klap. Kost wel een paar centen natuurlijk. Of die veel besproken busbrug tussen deze twee wijken dan nog 24/7 open moet is daarmee meteen maar de vraag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *