De gemeenten die onder de Vervoerregio Amsterdam vallen, mogen samen het geld van de twee boetes verdelen die EBS vorig jaar kreeg opgelegd. Het gaat om € 2,2 miljoen.
EBS kreeg de boetes voor het niet nakomen van afspraken, het uitblijven van elektrische bussen, rituitval en gebrekkige reizigersinformatie. De vervoerregio wilde dat het boetegeld bij de reizigers terecht zou komen. Over hoe dat gaat gebeuren kunnen de gemeenten zelf een plan indienen. Het geld kan worden ingezet voor een ov-gerelateerd project of een actie waarbij openbaar vervoer een rol speelt. Tot eind volgend jaar mogen de plannen worden ingediend.
Bijna de helft van het bedrag, € 1.017.625,95, gaat naar Zaandam. Oostzaan moet het met € 61.124,77 stellen. Wormerland kan aanspraak maken op € 104.367,37.
Toen bekend werd dat EBS de boetes kreeg, vroeg De Orkaan wat jij, ja jij, met dat geld zou doen. Dat leverde een aantal goede ideeën op. Het is nu aan de gemeenten zelf om met plannen te komen en … wie weet hebben ze De Orkaan gelezen en zie jij je idee alsnog uitgevoerd worden.
Door Di-Lan Sun op basis van persbericht Vervoerregio Amsterdam en eerder nieuws op De Orkaan. Foto komt uit Orkaanarchief.
Om verwarring te voorkomen, de helft van het bedrag gaat niet naar Zaandam, maar naar de hele gemeente Zaanstad.
Hoeveel kost een extra pont?
Zaandam krijgt bijna de helft van het geld. En de andere voormalige gemeentes in Zaanstad dan?
Ik zou het wel weten.
Laat EBS het komende half jaar een korting geven die gelijk is aan het verschil tussen de geplande dienstregeling, waarmee ze de aanbesteding hebben gewonnen, en de ritten die ze hebben gereden in de periode waar die boete over gaat. En vanaf januari elke maand een korting geven die gelijk is aan het verschil tussen de oorspronkelijk bedoelde dienstregeling en de gereden ritten in de maand er voor.
Daar schieten we een stuk meer mee op dan het boetegeld besteden aan het opleuken van de bushaltes.