De gemeenteraadsverkiezingen zijn pas in maart volgend jaar. Nog voor de partijprogramma’s openbaar zijn, komt de ‘gevraagde en ongevraagde denktank’ Hart voor Stad met een lijst aandachtspunten.

Wonen en infrastructuur zijn volgens Hart voor Stad belangrijke onderwerpen waarover dure rapporten worden geschreven en veel over wordt gepraat, maar oplossingen komen er niet. Dat vindt Joop Vogelaar van Hart voor Stad:

‘Wat eigenlijk nodig is, is een out of the box benadering.’

Als voorbeeld noemt hij de ontsluiting van Westerwatering. ‘Als je op de Vincent van Goghweg rijdt, zie je aan het eind de Provincialeweg en de spoorlijn’, legt hij uit. ‘Daarachter ligt Westerwatering! Het zou toch mogelijk moeten zijn om gewoon door te kunnen rijden.’ Dat kan bijvoorbeeld door het spoor richting Uitgeest te verdiepen en de spoorlijn richting Purmerend te verhogen. Volgens Hart voor Stad is die optie niet onderzocht. En dat is zonde, vindt Vogelaar:

Het is zo maar een voorbeeld waarbij het ontbreekt aan visie bij de politici, vindt Vogelaar. ‘En dat is bij meer onderwerpen het geval. Van de ontsluiting van Westerwatering tot de vervanging van de spoorwegovergangen bij de Guisweg. Volgens Vogelaar is daar wel onderzoek naar gedaan, maar nooit is er naar een simpele oplossing gekeken. ‘Nooit is gekeken of je het spoor verdiept aan kan leggen’, zegt hij. Met een paar kleine veranderingen zou je een goede verbinding kunnen maken.

‘Dat plan is ooit grootschalig onderzocht, maar dan wordt het te duur. En dat is precies wat je niet wilt.’  

Metro

Hart voor Stad blijft ook voorstander van het doortrekken van de metrolijn vanuit Amsterdam-Noord naar de Zaanse Schans. Dat zou heel makkelijk via de A8 kunnen.

‘Daar bereik je grote woongebieden mee die je heel makkelijk ontsluit. Nu is er heel veel busverkeer richting Amsterdam. Dat kan dan voor een deel met de metro.’

Door de metrolijn door te trekken, zou de Zaanse Schans ook verlost kunnen worden van parkeerproblemen door de grote stroom bezoekers. Maar er zijn meer voordelen:

‘De Achtersluispolder, waar veel nieuwbouw komt, profiteert mee, net als de oostelijke wijken van Zaandam.’

Vogelaar denkt zelfs nog groter. Zo zou de metro doorgetrokken kunnen worden naar station Kogerveld. Daardoor creëer je overstapmogelijkheden richting Purmerend.

Natuurlijk kosten al die projecten geld, veel geld zelfs, maar voor goede plannen krijg je geld, zegt Vogelaar. De provincie en zelfs de Europese Unie hebben allerlei potjes voor infrastructuur waar onze regio gebruik van zou kunnen maken.

Heusreul

Hart voor Stad vindt ook dat de woningnood anders opgelost moet worden dan nu het geval is. Zo zou er op allerlei vlakken meer gehandeld moeten worden naar behoeften en wensen van inwoners en zou het makkelijker moeten worden om onderling van huis te ruilen. Heusreul, noemt Hart voor Stad dat. Zo wonen veel ouderen in een eengezinswoning die veel te groot is voor ze, maar kleiner gaan wonen wordt om allerlei redenen lastig.

Daarnaast zou door een betere verdeling van bewoners over beschikbare woonruimte veel nieuwbouw niet eens nodig zijn. Scheefwonen, bijvoorbeeld wanneer iemand met een te hoog inkomen in een sociale huurwoning woont, moet worden aangepakt en huiseigenaren zouden hun huis moeten kunnen verhuren als verkoop (nog) niet mogelijk is.

Om serieus mee te kunnen praten over de onderwerpen die Hart voor Stad aan het hart gaat, is de speciale werkgroep Zaanvisie in het leven geroepen. Zo gauw er zicht is op hoe zaken als woningnood en infrastructuur in de verkiezingsprogramma’s van de partijen zal Hart voor Stad van zich laten horen.

Door Di-Lan Sun. Bronnen: interview Joop Vogelaar en website Zaanvisie.nl. Foto: spoorwegovergang Guisweg uit het archief van De Orkaan.