De gemeenteraadsverkiezingen zijn pas in maart volgend jaar. Nog voor de partijprogramma’s openbaar zijn, komt de ‘gevraagde en ongevraagde denktank’ Hart voor Stad met een lijst aandachtspunten.
Wonen en infrastructuur zijn volgens Hart voor Stad belangrijke onderwerpen waarover dure rapporten worden geschreven en veel over wordt gepraat, maar oplossingen komen er niet. Dat vindt Joop Vogelaar van Hart voor Stad:
‘Wat eigenlijk nodig is, is een out of the box benadering.’
Als voorbeeld noemt hij de ontsluiting van Westerwatering. ‘Als je op de Vincent van Goghweg rijdt, zie je aan het eind de Provincialeweg en de spoorlijn’, legt hij uit. ‘Daarachter ligt Westerwatering! Het zou toch mogelijk moeten zijn om gewoon door te kunnen rijden.’ Dat kan bijvoorbeeld door het spoor richting Uitgeest te verdiepen en de spoorlijn richting Purmerend te verhogen. Volgens Hart voor Stad is die optie niet onderzocht. En dat is zonde, vindt Vogelaar:
Het is zo maar een voorbeeld waarbij het ontbreekt aan visie bij de politici, vindt Vogelaar. ‘En dat is bij meer onderwerpen het geval. Van de ontsluiting van Westerwatering tot de vervanging van de spoorwegovergangen bij de Guisweg. Volgens Vogelaar is daar wel onderzoek naar gedaan, maar nooit is er naar een simpele oplossing gekeken. ‘Nooit is gekeken of je het spoor verdiept aan kan leggen’, zegt hij. Met een paar kleine veranderingen zou je een goede verbinding kunnen maken.
‘Dat plan is ooit grootschalig onderzocht, maar dan wordt het te duur. En dat is precies wat je niet wilt.’
Metro
Hart voor Stad blijft ook voorstander van het doortrekken van de metrolijn vanuit Amsterdam-Noord naar de Zaanse Schans. Dat zou heel makkelijk via de A8 kunnen.
‘Daar bereik je grote woongebieden mee die je heel makkelijk ontsluit. Nu is er heel veel busverkeer richting Amsterdam. Dat kan dan voor een deel met de metro.’
Door de metrolijn door te trekken, zou de Zaanse Schans ook verlost kunnen worden van parkeerproblemen door de grote stroom bezoekers. Maar er zijn meer voordelen:
‘De Achtersluispolder, waar veel nieuwbouw komt, profiteert mee, net als de oostelijke wijken van Zaandam.’
Vogelaar denkt zelfs nog groter. Zo zou de metro doorgetrokken kunnen worden naar station Kogerveld. Daardoor creëer je overstapmogelijkheden richting Purmerend.
Natuurlijk kosten al die projecten geld, veel geld zelfs, maar voor goede plannen krijg je geld, zegt Vogelaar. De provincie en zelfs de Europese Unie hebben allerlei potjes voor infrastructuur waar onze regio gebruik van zou kunnen maken.
Heusreul
Hart voor Stad vindt ook dat de woningnood anders opgelost moet worden dan nu het geval is. Zo zou er op allerlei vlakken meer gehandeld moeten worden naar behoeften en wensen van inwoners en zou het makkelijker moeten worden om onderling van huis te ruilen. Heusreul, noemt Hart voor Stad dat. Zo wonen veel ouderen in een eengezinswoning die veel te groot is voor ze, maar kleiner gaan wonen wordt om allerlei redenen lastig.
Daarnaast zou door een betere verdeling van bewoners over beschikbare woonruimte veel nieuwbouw niet eens nodig zijn. Scheefwonen, bijvoorbeeld wanneer iemand met een te hoog inkomen in een sociale huurwoning woont, moet worden aangepakt en huiseigenaren zouden hun huis moeten kunnen verhuren als verkoop (nog) niet mogelijk is.
Om serieus mee te kunnen praten over de onderwerpen die Hart voor Stad aan het hart gaat, is de speciale werkgroep Zaanvisie in het leven geroepen. Zo gauw er zicht is op hoe zaken als woningnood en infrastructuur in de verkiezingsprogramma’s van de partijen zal Hart voor Stad van zich laten horen.
Door Di-Lan Sun. Bronnen: interview Joop Vogelaar en website Zaanvisie.nl. Foto: spoorwegovergang Guisweg uit het archief van De Orkaan.
Voor degene die een verdiepte spoor (of tunnel) te duur of onmogelijk vinden ! Ga eens kijken bij station Delft ! Ja het heeft lang geduurd en veel geld gekost , maar het is zeer geslaagd ! Er is maar een probleem en dat is : MOED en WIL
hallo Arno, zeer terecht. Veel meer gemeenten (8 stuks) hebben het spoorweg probleem dmv verdiept spoor opgelost. Kijk eens bij zaanvisie.nl/spoorwegovergang .
Er stond geen 1 april bij de datum dus kennelijk zijn dit serieus bedoelde ideeën van de Luchtfietsclub Hart voor de Stad.
1. Ondergronds bouwen kost goud geld, zeker in de slappe Zaanse grond. De woningen die je ernaast kunt bouwen (woningen óp een tunnel mag niet) worden dan onbetaalbaar. Het is nooit onderzocht omdat de meeste bestuurders wél een idee van de kosten hebben. (Het idee om Westerwatering met de Vincent van Goghweg te verbinden is al veel vaker geopperd.) Waarom komt men om de paar jaar met het onrealistische idee het spoor onder de grond te leggen?
2. Een metro naar de Zaanse Schans? Als een tram een paar jaar geleden al onhaalbaar bleek, dan kan een metro opeens wel uit? "Heel veel bussen naar Amsterdam" hebben bij elkaar nog niet genoeg reizigers om 1 metro per uur te vullen. Dan de route: langs de A8 leggen brengt de reizigers niet naar hun bestemming.
Het is te prijzen dat De Orkaan een podium biedt voor 'ideeën'. Maar een beetje kennis van wat er de afgelopen tien jaar is geroepen en gemotiveerd afgewezen is best handig.
Áls politici op alle niveaus écht wilden was dit al lang uitgewerkt, maar het ontbreekt hen niet alleen aan visie maar ook aan out of de box denken én goed naar de inwoners luisteren. Met een goed openbaar vervoer via het spoor wordt de druk op wegen kleiner én ja goedkope tot gratis parkeerplaatsen bij stations is dan wel noodzakelijk!
Een toekomstgerichte oplossing is absoluut een treintunnel tot Uitgeest. Dan kan men vervolgens kijken hoe alle achterstallige infrastructuur met wegen opgelost kan worden.
Bij het doortrekken van de metrolijn naar de Zaanse Schans zullen groepen toeristen vermoedelijk kiezen voor de metro en verlies je hun geparkeerde auto's. Dat is een doel op zich.
Aan de andere kant krijg je er vermoedelijk de auto's van veel forenzen bij. Hoe dat per saldo zou uitpakken weet ik niet.
Overigens is het goed dat mensen actief meedenken over de infrastructuur. De kneuzerige bestuurders kunnen alle hulp gebruiken.
Heel goed om de verdiepte bak te maken voor het spoor en dam pas voorbij krommenie weer boven te komen.
Dan zijn problemen Westerwatering - Guisweg - en de spoorbrug bij Wormerveer-Krommenie ook gelijk opgelost, want vergeet niet dat die brug ook binnen 10 jaar aan vervanging toe is.
En over de gehele lengte kan Zaanstad dan een ander punt verder uitwerken, ze bouwen toch graag binnenstadse woningen, nou die kunnen mooi op de tunnelbak komen te staan.
Eens M de Boer
Tijdens de ontwerp fase van de Hem spoortunnel heeft ir D.Brand toenmalig directeur gemeente Zaandam plan ontwerp gemaakt van het spoort race.Maar men zag dit toendertijd niet zitten ,dus een voorziende blik was er wel maar er gebeurde niets mee .
Ik kan mij in enkele punten best vinden maar bij andere begin ik te gruwen. Die over scheefwoners is echt rechts marktdenken, want ze bouwen geen woningen die 2 tientjes meer huur kosten dan die waar de scheefwoner nu woont. En hoe scheef , komt het omdat er wat meer toeslagen zijn of het minimumloon wat verhoogt?
En dan de Spoorlijn , inderdaad verdiepen en liefst verbreden opdat er een metroachtige naast kan rijden. Een Metro naar de Zaanse Schans is echt geldvermalen, kun je net zo goed dat geld bij de Schoolmeester onder de stenen gooien,een lijn die alle bebouwing mist langs de A7/A8. Een Metro naar een volbouwende Achtersluispolder met een afslag naar Poelenburg en Kogerveld doet meer recht.
Alleen vergeet ook deze Club dat de Zaanse Politiek vooral gedreven is vanuit de dorpspolitiek. Ieder dubbeltje dat niet in ons dorp wordt uitgegeven is verlies voor mijn kiezers is de norm.
Want ik lees nooit iets over hoe al die clubjes die er nu in het Stadhuis resideren denken over hoe Zaanstad er over 20 jaar uit zou moeten zien met ideen en plannen voor Transport,Woningbouw, Ouderenzorg en Onderwijs. Ze leunen veel achterover en wachten op wat de buurvrouw in het dorp ten zuiden van ons bedenkt
Klinkt allemaal als waardevolle input. Hopelijk wordt het nog op tijd meegenomen om het huidige plan Guisweg aan te passen. Misschien als je de ondertunneling van het spoor opknipt in verschillende delen wordt het financieel ineens wel aantrekkelijk? Het zou van Zaandam echt weer 1 stad maken.
Bedoeling ... meer participatie of eerder een èchte burgerraad installeren?
Een verdiept spoor aanleggen is natuurlijk heel mooi. Maar dan rijden er een hele poos geen treinen. Tenzij je zoals bij de aanleg van de tunnel van Delft naast het bestaande spoor de tunnelbak kunt aanleggen terwijl het oude spoor nog in bedrijf blijft; ik betwijfel of die ruimte er is. Dan kan ik mij heel goed voorstellen dat ProRail en NS de boel tegenhouden.
tvp (trein vrije periode) 2 x een weekend.
Die ruimte is er toch?
Naast het spoor ligt een sloot, die kan je dempen maar de tunnel kan ook in de berm en deels onder het fietspad gemaakt worden, fietsers kunnen ook aan de andere kant fietsen alleen komen ze dan een paar stoplichten tegen en bij het viaduct in de Koog moeten ze via de Museumlaan.
De treinen kunnen dan gewoon blijven rijden over het huidige spoor.
Je moet wel het verkeer over één weghelft laten rijden anders is er geen ruimte voor materiaal en materieel.