Inrijverboden Kerkstraat en De Haal (Oostzaan) tijdens spits

Per 1 maart volgend jaar geldt een inrijverbod bij de Kerkstraat in Oostzaan. Dan is het verboden het dorp uit te rijden (richting Weerpad) in de avondspits. Tijdens de ochtendspits bestaat al zo’n verbod.

De Haal krijgt tijdens de avondspits vanaf maart 2019 een inrijverbod in de richting Purmerend.

De maatregelen moeten de verkeersveiligheid en leefbaarheid in Oostzaan verbeteren. In juli 2017 besloot de raad om deze maatregelen te nemen. Het heeft lang geduurd omdat de realisatie veel (juridische) voorbereidingstijd kostte.

Het ontheffingenbeleid is ook aangepast. Vanaf 7 januari 2019 kunnen ontheffingen worden aangevraagd.

Het inrijverbod geldt van maandag t/m vrijdag in de ochtendspits op de Kerkstraat van 7:00 – 9:00 uur en in de avondspits op de Kerkstraat en De Haal van 16:00 – 19:00 uur.

De handhaving zal door middels van camera’s worden gedaan. Deze registreren alle kentekens die passeren in de spitstijden. De kentekens worden vergeleken met de lijst kentekens van ontheffinghouders.

Foto: Wietske Wijnja

14 Reacties op Inrijverboden Kerkstraat en De Haal (Oostzaan) tijdens spits

  1. janneke schreef:

    Dus je mag in de avond niet van Poelenburg naar Oostzaan rijden tijdens de spits?
    Zou het liever andersom zien, niet van Oostzaan naar Poelenburg.
    Zou de stroom sluipverkeer via de Dors schelen die daar overheen vliegt richting Poelenburg

  2. Wim de Vlieger schreef:

    Volgens mij is de persoon die dit heeft bedacht in de war. Het meeste verkeer in de avondspits is het sluipverkeer over de Dors naar Poelenburg.
    Rijen om linksaf te slaan de Kerkstraat in ‘s avonds.
    En nu een verbod vanaf de andere kant?

    • De Orkaan schreef:

      Niet de persoon die het heeft bedacht (want die bedacht het goed) maar de persoon die het heeft geschreven was in de war. Het is inmiddels rechtgezet.

  3. Eddy schreef:

    Dat is dus eerste klas onhanding als je 3 keer per week ‘s avonds naar wedstrijdtraining moet in het zwembad. Is nu redelijk rustig kan dus nu de file wat groter maken. Betekend dat effectief er nu nog maar 1 ontsluitingsweg is vanuit Oostzaan. Hoe had de gemeente gedacht een alternatieve route te bieden als er iets op het Zuideinde gebeurd.

  4. Wietske Wijnja schreef:

    Er zijn ontheffingen aan te vragen voor inwoners van Oostzaan en andere belanghebbenden die aan bepaalde eisen voldoen. 10 euro per jaarl

    • Erik Esteie schreef:

      Dus hoe dan ook een melkkoe 😉

      Mensen die zich niet aan de regels houden krijgen een naheffing

      Mensen die zich wel aan de regels houden krijgen een ontheffing

  5. Egbert Visser schreef:

    Als de gemeente Oostzaan zich soepeler opstelt t.o.v. Rijkswaterstaat met betrekking tot het aanpassen van Rijksweg 8 zouden deze maatregelen helemaal niet nodig zijn.
    De A8 ligt deels op Oostzaans grondgebied en Rijkswaterstaat wil de twee knelpunten in de snelweg oplossen.
    Twee keer moet de rechterbaan in noordelijke richting invoegen en dat zorgt voor veel fileleed.
    De A8 moet verbreed worden naar minimaal 2×5 rijbanen en daarvoor moet er aan weerskanten van de A8 een strook grond van 10 tot 20 meter worden aangekocht door Rijkswaterstaat.
    Als de doorstroming op de A8 goed is zal het sluipverkeer door Oostzaan ook verdwijnen.

    • paul schreef:

      Het sluipverkeer in Oostzaan bestaat voornamelijk uit mensen uit het Oostelijk deel van Zaandam die de Thorbeckeweg rijden te ver om vinden. Helaas rijden ze op de Dors, het Zuideinde en de Kerkstraat wel ongeveer de maximum toegestane snelheid van de Thorbeckeweg.
      Verbreden van de A8 lost dit niet op. Aanpassan van de Thorbeckeweg met opritten bij de busbrug zou wel een oplossing zijn, waardoor de maatregelen niet meer nodig zijn.

      Het verbreden van de A8 zou wel de file op de Verlengde Stellingweg kunnen beperken, maar hoeveel Oostzanerveld en luchtkwaliteit willen we daarvoor opofferen?

      • Bas schreef:

        Het openstellen van de busbrug voor al het verkeer zou veel overlast geven in Poelenburg dus dat is alleen een goede oplossing voor mensen die daar niet wonen.

  6. Karin schreef:

    Ze hadden nooit de A10 aansluiting op A8 zo moeten veranderen. Iedereen die uit Noord komt en naar Zaandam Zuid wil moet nu over Verlengde Stellingweg. Dat geeft die drukte en waarom mensen sluipwegen gaan zoeken.

    • Egbert Visser schreef:

      Karin, ik ben het gedeeltelijk met je eens.
      Van het verkeerd dat uit Noord komt en naar Zaandam Zuid moet heb je niet zo heel veel last, dat is voornamelijk bestemmingsverkeer.
      Waarschijnlijk bedoel je dat als er file op de A8 staat veel verkeer de afslag Oostzaan/Zaandam Zuid (S118) neemt en vervolgens onderlangs via de Verlengde Stellingweg naar de kruising met de Kolkweg rijd en daar vervolgens doodleuk de A8 weer opgaat. Dan rijden ze door tot het BP tankstation en voegen dan in of ze rijden gewoon door over het terrein van het tankstation en duiken dan de A8 weer op. Zo omzeilen ze de twee versmallingen op de A8.

    • Toon schreef:

      Mee eens!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *