We zijn al ruim over de helft van 2025, toch blikt de gemeente Zaanstad nog even terug op 2024 in haar voortgangsrapportage over het Pact Zaanstad-Oost. Daarin schrijft de gemeente ook over de prestaties van het interventieteam.
In 2024 zijn in samenwerking met het interventieteam bijvoorbeeld 46 uitkeringen beëindigd en 29 aanvragen voor een uitkering afgewezen. Dit bespaarde de gemeente zo’n € 1.200.000. Er zijn 8 woningen gesloten wegens drugshandel en 1.480 kilo hennep in beslag genomen.
Zaanstad concludeert dat het interventieteam goed functioneert, maar dat nog niet alle doelen zijn bereikt. Daarom moet het team volgens de gemeente doorpakken: ‘We hebben nu momentum.’
Niet alleen moet er doorgepakt worden; ondanks de bezwaren en klachten van bewoners en organisaties over de werkwijze, geldt het interventieteam volgens de rapportage van de gemeente juist als voorbeeld. En ook de landelijke overheid zou enthousiast zijn.
‘Het Rijk beschouwt onze aanpak in Zaandam-Oost als vernieuwend en mogelijk als voorbeeld voor andere gebieden in Nederland. Daarom faciliteert het IT [interventieteam] regelmatig werkbezoeken voor andere gemeenten om kennis en ervaringen uit te wisselen.’
Stoplichtrapportage
Maar op basis waarvan wordt er precies bepaald dat het goed gaat met het interventieteam? Op basis van een zogenaamde stoplichtrapportage.

Groen is daarbij gaan, oranje is opletten en rood is stopzetten. Geen enkel stoplicht staat op rood. De aanpak van de handel, opslag en productie van drugs gaat goed omdat er zo veel drugs en drugsgeld in beslag is genomen. De uitkeringsfraude krijgt mede dankzij de kostenbesparing een groen stoplicht.
Prioriteit ligt bij de bestrijding malafide glazenwassers. Dat stoplicht staat nog op oranje, maar dat komt omdat er volgens de gemeente nog niet intensief genoeg op hypotheekfraude wordt gecontroleerd door het IT, en doordat de landelijke partners nog niet voldoende betrokken zijn.
In 2024 zijn 105 aanvragen voor een glazenwassersvergunning gedaan, daarvan werden er 29 toegekend. In dat jaar zijn ook ’30 voornemens tot een last onder dwangsom opgelegd, elk ter hoogte van € 20.000′.
Het Team Wijkgerichte Overlast (TWO) pakt overlast aan als gevolg van overbewoning, vermoedens van kamerverhuur, en illegale bewoning (BRP). In 2024 werden er meer dan 1.000 controles uitgevoerd: 391 op basis van signalen over illegale verhuur, woningsplitsing en andere vormen van ondermijning, 425 controles naar aanleiding van vermoedens van onjuiste BRP-inschrijving, en 249 controles op naleving van de huisvestingsvergunningplicht.
Resultaten zijn daar nog niet overweldigend. Zaanstad ziet ‘nog geen merkbare afname van overbewoning.’ Over de resultaten bij de bestrijding van kamerverhuur en woningsplitsing zijn geen cijfers in de rapportage te vinden. Dat geldt ook voor onjuiste BRP-inschrijvingen.
Criminaliteitsbestrijding is overigens slechts één van de onderdelen van Pact Zaandam-Oost. Ook wonen, onderwijs, armoede en gezondheid zijn speerpunten.
Door Marijn Kerkhoven en Piet Bakker op basis van de Voortgangsrapportage PACT Zaandam-Oost.
Het interventieteam komt echt niet als je zweetvoeten hebt. Uitkeringen worden betaald van belastinggeld. Dus niet meer dan logisch dat daar op gecontroleerd wordt. Ik heb alle vertrouwen erin dat de gemeente Zaanstad met hun interventieteam goed onderzoek verrichtten en een ieder respecteren. De gemeente Zaanstad en hun ambtenaren krijgen alleen maar kritiek gebaseerd op leugens en aannames. De journalistiek en diverse politieke personen moeten zich schamen voor hun onprofessionele onderzoek en houding. En nee ik ben geen ambtenaar of enigszins gebonden op een andere wijze h....ik ben gewoon een werkende inwoner van de gemeente Zaanstad. Wat mij betreft stopt deze onzin nu en laten we de gemeente hun werk doen.
Inderdaad, sommige reaguurders zouden zich moeten schamen voor hun aannames, houding en opvattingen……..
Ik hoop voor jouw dat ze niet bij jouw binnen komen en overal foto’s van maken terwijl je onschuldig bent. Zelf de inhoud van je koelkast wordt gefotografeerd. Alleen omdat 1 persoon een brief naar de burgemeester heeft gestuurd . En nee ik ben niet schuldig en nee ik heb geen uitkering en nee ik ben geen glazenwasser. En zeg nou niet waar rook is is vuur . Want dat is het niet.
Het is opmerkelijk hoe vaak men stellingen blijft poneren die al sinds jaren vele, vele malen zijn ontkracht. Als vanouds worden die hersenspinsels dan gelardeerd met wilde beschuldigingen die niet worden onderbouwd.
Hopelijk dringt het nieuws nu in alle geledingen door dat u, mevrouw Gravemaker, wenst dat "deze onzin" nu stopt.
Ik mis van u nog de geruststelling dat als je niets te verbergen hebt, je ook niet bang hoeft te zijn. Wellicht iets voor een volgende keer?
Het wordt toch eens tijd om het zwarte garen uit te vinden.
Ben je het toeslagenschandaal vergeten? Zaanstad heeft met het interventieteam haar eigen toeslagenschandaal gecreëerd.
Het valt me op hoe ontzettend plat de reacties zijn. Alsof de reaguurders langs de lijn staan bij een voetbalwedstrijd. "Ja dóórgaan!!! Goaaaal!"
Ik wéét niet of het goed gaat. Ik zie dat er problemen opgelost worden door het interventieteam ("Goaaal!"), dat is mooi. Ik zie ook dat het interventieteam niet volgens het boekje werkt ("gestrekt been") én dat daar mensen het slachtoffer van worden.
Duizend (duizend!!) controles en 46 uitkeringen ingetrokken? Uhm... da's dan niet echt een succesverhaal toch?
Oplossen van shit lijkt me prima, zaankanters schrik aanjagen vind ik stom. 46 uitkeringen intrekken en 75 glazenwassers geen vergunning geven - ik hoop maar dat die glazenwassers inderdaad Fout waren want anders is de besparing zó weer weg.
Maar "ga zo door" toeteren bij dit interventieteam? Ik weet het niet hoor. Ik ken geloof ik geen beroep waar een slagingskans van 0,0046 als succes gezien wordt.
De eclantante successen van het IT zijn vergelijkbaar met die van de War on drugs die nu al 52 jaar in USA wordt gevoerd. Een soort omgekeerde Witte Reus: Kost een berg, wast een beetje….
Uit de reacties lijkt zich een scheiding der geesten voor te doen.
Groep 1: er moet iets gebeuren, er zijn resultaten, maakt niet uit of het wettig of ethisch is
Groep 2: als de overheid iets doet dan moet het binnen de regels zijn
Ik ben nog geen groep 3 tegengekomen die vindt dat er niets moet gebeuren.
Groep 1 creëert telkens een valse tegenstelling tussen het voortzetten van de huidige praktijk en nietsdoen. Dat is een valse voorstelling van zaken. Een drogredenering.
Groep 2 zal de meeste frustraties oplopen met deze gemeente Zaanstad die zich niets lijkt aan te trekken van de (eigen) regels en de gevolgen van de overtredingen. Het is een kostbare manier van werken met alle wantrouwen, uitstel en rechtzaken die het gevolg zijn.
Zelf heb ik grote moeite de gemeente nog serieus te nemen. Na decennia van idioterie geldt dat ook voor de overige overheden.
Het kan mij eerlijk gezegd niet schelen hoe het interventie team tot resultaat komt. De tegenstander bedient zich ook niet van wettelijke praktijken.
Dus dan ben je een fatsoenlijke Zaankanter en dan heb je opeens twéé problemen in je achterstandswijk: de uitbuiters, die voor ellende zorgen, én je eigen gemeente, die zich van Robert Dekker ook niet aan de wet hoeven houden.
Inderdaad, als je blijft denken in de sferen van zo'n voetbalwedstrijd, met een "tegenstander" die gemakkelijk te herkennen is (en niet aan zijn zweetvoeten), dan is zo'n team prima. Maar het is ook gewoon een woonwijk hè. Waar de meeste mensen hard bezig zijn om hun hoofd boven water te houden.
Gebak voor het Interventieteam!
Gaan IT, genoeg "pappen en nathouden", doorpakken nou!
Als het de gemeente uitkomt wordt er op de onderbuik gespeeld. Graag de feiten; hoeveel heeft dit "succes" aan inzet van het interventie team, politie en belastingdienst gekost. Resultaat 46 uitkeringen gestopt. 1.2 Mil. gedeeld door 46 uitkeringen is 26.087 euro per uitkering. Max pj bijstand is 18.000 euro. Waar zit het verschil in. Hoeveel keer zijn er mensen geïntimideerd om tot 46 uitkeringen te komen. Vast meer keer dan 46 keer. Hoeveel uitkeringen worden er in dat gebied uitgekeerd. Als dat 4600 zijn dan hebben wij het over 1% rechtvaardigt dat deze inzet ? Zou graag wat meer feiten van de gemeente horen ?
Is het relevant wat de inzet van politie en controle heeft gekost?
Dit s geen kruideniersspelletje maar een broodnodige controle van fraude, ontduiking van de wet en nog een rijtje zaken.
Eindelijk wordt er iets aan de misstanden gedaan en zijn er resultaten.
Vooral doorgaan op de ingeslagen weg.
Misschien de uitvoering van de controles wat aanpassen. Maar geen softer beleid.
Prima gedaan,het wordt tijd dat het aangepakt,maar ben bang dat dit nog maar het topje van de ijsberg is,dus ga vooral zo door,controle is beter dan toekijken.
"Het Team Wijkgerichte Overlast (TWO) pakt overlast aan als gevolg van overbewoning, vermoedens van kamerverhuur, en illegale bewoning (BRP). In 2024 werden er meer dan 1.000 controles uitgevoerd: 391 op basis van signalen over illegale verhuur, woningsplitsing en andere vormen van ondermijning, 425 controles naar aanleiding van vermoedens van onjuiste BRP-inschrijving, en 249 controles op naleving van de huisvestingsvergunningplicht.
Resultaten zijn daar nog niet overweldigend. Zaanstad ziet ‘nog geen merkbare afname van overbewoning.’ Over de resultaten bij de bestrijding van kamerverhuur en woningsplitsing zijn geen cijfers in de rapportage te vinden. Dat geldt ook voor onjuiste BRP-inschrijvingen."
De resultaten zijn nog niet overweldigend? Hoe dit te interpreteren? Waarom worden hier geen cijfers over weergegeven? Hoe komt het signaal tot stand? Is dit alleen via IT systemen of toets een persoon deze signalen? Wat gebeurt er met de personen waar het signaal onjuist blijkt te zijn? Welk percentage van de signalen is onjuist? Wat wordt bedoelt met we hebben het momentum? Er moeten nog meer sprintweken georganiseerd worden? Hoeveel van deze geconstateerde feiten worden juridisch aangevochten? Zomaar een aantal vragen die ontstaan bij deze rapportage. Hoe zijn deze rapportages voor buitenstaanders of raadsleden te controleren? Wel gemakkelijk als gemeente scoren met een besparing van EUR 1.2 miljoen!?
Wellicht ook verstandig om na alle zorgelijke signalen zorgvuldigheid boven sprintweken prefereren!? Immers zo is ook de toeslagenaffaire begonnen. Daar waren we het allemaal over eens dat we dat nooit meer wilden.
Fantastische resultaten van het Interventieteam. Hulde daarvoor en ga zo door 👍👌👊!!!!!