De strijd rond de kaartverkoop op de Zaanse Schans is verhevigd na de volledige uitrol van het combiticket van de Zaansche Molen. Met de kaart kunnen alle molens van de Vereniging op de Schans bezocht worden.

De kaart wordt nu ook op de Schans verkocht en door Marketing Zaanstreek. De Zaanse Schans Card van Zaans Museum en Zaanse Schans is daarmee zo goed als waardeloos geworden omdat er geen molens mee kunnen worden bezocht.

In maart van dit jaar zei Peter-Jan van Steenbergen, algemeen manager van De Zaansche Molen tegen De Orkaan dat verkoop op de Schans nog ‘een stap te ver‘ was, de kaart zou alleen online worden verkocht. Nu wordt dus vol ingezet met verkoop op de Zaanse Schans in molen de Huisman en Museum Zaanse Tijd en in Zaanstore op het Stadhuisplein, het VVV-kantoor van Marketing Zaanstreek.

Die laatste twee verkooppunten zijn opmerkelijk. Museum Zaanse Tijd is namelijk partner van de ‘concurrerende’ Zaanse Schans Card. Die kaart (€ 15 voor volwassenen en € 10 voor kinderen) biedt gratis toegang tot het Zaans Museum en Museum Zaanse Tijd en geeft verder recht op kortingen bij winkels en horeca op de Zaanse Schans.

Het nieuwe combiticket van De Zaansche Molen geeft toegang tot verfmolen De Kat, oliemolen De Zoeker, houtzaagmolen Het Jonge Schaap en oliemolen De Bonte Hen. Het ticket kost € 12 voor een volwassene en € 6 voor kinderen. Voor € 24 hebben 2 volwassenen en 2 kinderen toegang.

Met de verkoop van de nieuwe kaart door Marketing Zaanstreek lijkt ook de gemeente partij gekozen te hebben voor de Zaansche Molen als dominante partij op de Zaanse Schans. Nog niet zo lang geleden riep Zaanstad de verschillende partijen op tot meer eenstemmigheid. Nu wordt gekozen voor tweespalt.

Hieronder de tweet van PJ van Steenbergen.

Afbeelding boven de nieuwe Zaanse Schans Card, waar dus geen molen meer op staat omdat de kaart daar geen toegang voor biedt. Onder de oude card met molens.