De poller in de Czaar Peterstraat gaat na drie maanden rust morgen – 10 september – weer omhoog. Zaanstad heeft deze zomer laten onderzoeken hoe het verkeer zich gedraagt als het niet meer wordt gehinderd door de poller.
De poller zal nu weer tussen 12.00 en 18.00 uur (donderdag tot 21.00 uur) omhoog zijn om het verkeer in de Russische Buurt en het centrum autoluw te houden.
Zaanstad heeft onderzoek gedaan om te weten te komen hoeveel vrachtverkeer over de Hogendijk rijdt en of het eenrichtingsverkeer in de Czaar Peterstraat en op de Czarinastraat tussen de Rozengracht en Czaar Peterstraat wordt opgevolgd door automobilisten. In feite heeft het negeren van het eenrichtingsverkeer op de Czaar Peterstraat weinig te maken met de poller, behalve dat het nu ook genegeerd kan worden tussen tussen 12.00 en 18.00 uur en donderdag tot 21.00 uur.
Hopelijk heeft Zaanstad niet alleen onderzoek gedaan in de periode dat de poller omlaag bleef maar ook in de vergelijkbare periode (juni-september 2024) toen die nog omhoog ging, anders kan je niks uit het onderzoek afleiden. Het onderzoek kostte € 25.000.
Zaanstad gaat op basis van de resultaten kijken wat er nodig is om de overlast van vrachtverkeer op de Hogendijk te verminderen en welke maatregelen nodig zijn om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Klappers
Sinds 2017 staan er pollers op twee plekken in het centrum van Zaandam: op de Peperstraat bij de Beatrixbrug en op de Czaar Peterstraat. Deze palen gaan op gezette tijden omhoog om het centrum verkeersluw te houden. De poller op de Czaar Peterstraat is een zorgenkindje.
In mei 2024 schreven we al dat de Zaanse pollers sinds de invoering 26 keer zijn aangereden. De Peperstraat staat op veertien klappers, de Czaar Peterstraat op twaalf (deze poller stond overigens lange tijd uit). Niet alleen vrachtwagens, maar ook politieauto’s, bussen en gewone auto’s zijn daarbij betrokken.
Bewoners
Begin juli van dit jaar schreef buurtbewoner Eelco Aartsen over wat hij een ‘schijnonderzoek‘ noemde.
Op de buurtinformatiebijeenkomst zou zijn gezegd dat de achtergrond van het onderzoek klachten uit de buurt zouden zijn, maar bij de buurtbewoners zijn die klachten onbekend: ‘voor zover ik weet is de buurt grotendeels blij dat er geen doorgaand verkeer meer is, de wijk is daar niet op ingericht. Dijkwoningen zakken weg bij te veel verkeer en mensen worden letterlijk uit hun bed getrild. Het zijn smalle straatjes waar je geen doorgaand verkeer doorheen moet willen leiden’.
Het openstellen van de Czaar Peterstraat zal volgens Aartsen veel meer verkeer aantrekken dan de buurt aankan. En waarom meten ze dat in de vakantieperiode? Achteraf zouden ook ‘stakeholders’ worden geïnterviewd. Maar wie dat precies zijn, was onbekend: ‘ondanks herhaaldelijk mailen en de toezegging dat ik die informatie zou ontvangen, heb ik nog niets gehoord’. Aartsen:
‘De 25.000 voor het onderzoek euro had men zich kunnen besparen. Maar het openstellen moet natuurlijk wel verantwoord worden, dus wordt er 25.000 euro uitgegeven aan een schijnonderzoek, zodat ‘we’ straks weer lekker door de Russische Buurt kunnen kachelen. Het zou me echt verbazen als er iets anders uitkomt.’

Door Piet Bakker. Info: Bewonersbrief Russische Buurt, opinie Eelco Aartsen en eerdere artikelen. Foto’s: De Orkaan.
Het onderzoek was nutteloos, omdat er meerdere infrastructuurprojecten tegelijkertijd gaande zijn, wat leidt tot ongebruikelijke verkeersstromen... Kijk maar naar de Hempont sinds de sluiting van de Coentunnel...
Inwoners van Zaandam-Zuid die met de auto moeten, kunnen nu een prachtige rit van 7 km maken in plaats van 2,5 km... omdat verschillende bruggen voorlopig niet toegankelijk zijn of opzettelijk geblokkeerd zijn...
Ik had de verkeerde indruk dat de gemeente er verstandig aan deed om de paal te verlagen totdat alle andere brug- en tunnelproblemen in de regio voorbij zijn... Ik rijd niet voor mijn plezier door de Russische buurt, omdat de grote bruggen dan gesloten zijn...
Why do Zaankanters let the City hall people keep doing manifestly dumb and wasteful stuff all the time?
Maar waarom ze nu besloten hebben om dit onderzoek in een rustige periode van het jaar te doen? Denken ze zo een realistisch beeld te krijgen? Of een sussend verkooppraatje voor de bewoners?
het centrum is niet gebouwd voor alle autoverkeer. Mensen zijn lui, lezen verkeersborden niet en hardleers.
Hoe druk is het nou helemaal in Zaandam?? En 25.000 euro voor een onderzoek dat De Orkaan zo onderhand al heeft uitgevoerd. Knap.
Extern bureau inhuren kost echt geld. Er gaat nest veel geld naar onderzoek.
Goed te horen dat de poller weer omhoog gaat!!
groeten een buurtbewoner.
(ik hoef niet uit te leggen waarom)
Het hele verkeer in Zaandam is een zorgenkindje🤔
Helemaal met u eens. Bijna alle “nieuwbouwwijken” vanaf ongeveer 1960, hebben 1 tot hoogstens 2 ontsluitingswegen. Er komt praktisch geen nieuwe wegen bij maar wel wijken met heel veel woningen.