Platform Vlieghinder Zaanstreek en 22 andere maatschappelijke organisaties willen een actueel, integraal en onafhankelijk overzicht van de gezondheidseffecten van luchtvaart in Nederland. Woensdag – 10 september – bieden de clubs in Den Haag een manifest aan, waarin wordt gepleit voor een onafhankelijk advies vanuit de Gezondheidsraad.

Volgens Platform Vlieghinder Zaanstreek groeit de luchtvaart rond Schiphol al jaren, maar wordt er weinig onderzoek gedaan naar de effecten die geluidshinder en luchtverontreiniging hebben op de gezondheid van mensen die in de buurt van Schiphol wonen. ‘Het laatste integrale advies naar de effecten hiervan is meer dan een kwart eeuw oud’, schrijft het platform in een persbericht. Dat onderzoek dateert uit 1999:

‘Het is hoog tijd voor een nieuw onafhankelijk advies gericht op de Nederlandse situatie.’

Het kabinetsbeleid rond luchtvaart is de laatste decennia vooral gebaseerd op groei, zonder te letten op de consequenties voor omwonenden. Vorig jaar won de stichting Recht op Bescherming tegen Vlieghinder (RBV) daarover een rechtszaak die het had aangespannen tegen de Staat, maar sindsdien wordt er weinig ondernomen om de overlast door luchtvaart te verminderen. Sterker: Schiphol ligt op schema om het post-coronarecord van ruim 474.000 vliegbewegingen rond de luchthaven te verbeteren. De luchthaven mag van Den Haag zelfs groeien naar 478.000 vluchten.

Daarnaast zorgen nieuwe plannen voor het landen en vertrekken bij Schiphol voor meer geluidshinder in Wormer, Wormerveer en Krommenie. Zaanstad en Wormerland zijn daar zeer ontevreden over en hebben al aan de bel getrokken bij de verantwoordelijke minister.

Door Di-Lan Sun. Bronnen: persberichten SchipholWatch en Platform Vlieghinder Zaanstreek en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: archief De Orkaan.