Rondom de Zaanse Schans zijn forse verkeersproblemen: foutparkeerders, geblokkeerde fietspaden en onveilige situaties voor voetgangers. Zaanstad heeft een mobiliteitsplan opgesteld om deze problemen voor de toekomst op te lossen.
Morgen, donderdag 8 mei, wordt tijdens het Zaanstad Beraad de technische behandeling van het dossier Zaanse Schans besproken, waarin onder andere het mobiliteitsplan, de prijsbepaling en de verschillende scenario’s aan bod komen.
Problemen
Elk jaar zorgt de drukte voor flinke verkeersproblemen, vooral in het hoogseizoen. Rond de Zaanse Schans is het vaak onveilig voor voetgangers, de oversteken bij kruispunten op de Leeghwaterweg zijn gevaarlijk. Voetgangers lopen bovendien in groten getale over het fietspad van de Kalverringdijk.
De beperkte parkeercapaciteit van de Zaanse Schans heeft daarnaast geleid tot overlast in de omliggende wijken, langs de Diederik Sonoyweg, in Oud-Zaandijk en Koog aan de Zaan. Toeristen parkeren in de berm van de Leeghwaterweg en op andere plekken waar dat niet is toegestaan.
Om deze problemen aan te pakken, richt het Mobiliteitsplan Zaanse Schans zich op vier doelen: duurzaam vervoer stimuleren, verkeersveiligheid verbeteren, meer parkeerplekken creëren, het parkeren beter reguleren en de bewegwijzering verbeteren zodat toeristen makkelijker hun weg kunnen vinden.
Fietsen
Eén van de belangrijkste doelen van het plan is om het aantal autoritten te verminderen door duurzaam vervoer, zoals fietsen en openbaar vervoer, aantrekkelijker te maken.
De grootste verandering is de aanleg van een alternatieve fietsroute. Het eerste deel moet ‘een fietspad vanaf het St. Michaël College tot de Kalverringdijk (achter Catharina Hoeve)’ worden. Daarnaast is sprake van een ‘doorfietsroute’ parallel aan het bestaande fietspad langs de Kalverringdijk tot aan de Engewormer. Alternatieven voor een ‘vrijliggend fietspad om de Kalverringdijk te ontlasten’ zouden overigens nog verkend worden. Daarnaast wordt gedacht aan een omfietsroute via de Engewormer als de huidige fietsroute langs de Kalverringdijk wordt opgeheven.

De totale kosten voor een ‘alternatieve fietsroute Kalverringdijk vanaf de Leeghwaterweg tot aan de Engewormer’ worden op € 5 á € 5,4 miljoen geschat. Daarvoor moeten externe subsidies bij ‘regiopartners’ Provincie en Vervoerregio worden aangevraagd.
De rotonde bij de Leeghwaterweg wordt aangepakt, omdat fietsers, vooral scholieren van het Michaëlcollege, regelmatig de voorrang negeren, wat leidt tot gevaarlijke situaties.
Er moet betere bewegwijzering komen om fietsers en voetgangers gemakkelijk van station Zaandijk naar de Zaanse Schans te leiden, met duidelijke borden en markeringen voor een vlotte doorstroming en minder verwarring. De kosten voor de bewegwijzering en de nieuwe of aangepaste fietsroutes worden geschat tussen de € 200.000 en € 300.000.
Ook moet het gebruik van openbaar vervoer worden bevorderd door de verkoop van combitickets voor trein- en busreizen actief te promoten, met een marketingbudget van € 50.000. Daarnaast worden er extra fietsenstallingen gecreëerd.
Parkeren
Om de parkeeroverlast rond de Zaanse Schans aan te pakken, worden er verschillende maatregelen genomen. Bestaande parkeerterreinen moeten efficiënter worden door duidelijke belijning aan te brengen. Dit zorgt ervoor dat de beschikbare ruimte beter wordt benut, omdat auto’s dan netjes geparkeerd staan in de vakken en er geen ruimte verloren gaat.
Daarnaast wordt er gekeken naar de mogelijkheid om een parkeergarage achter het Zaans Museum te bouwen, wat zo’n € 6,5 miljoen gaat kosten. Een ‘parkeeroplossing’ aan de zuidkant van de
Leeghwaterweg wordt ook genoemd. Daarnaast komt er een camperplek bij het Jagersveld.
De parkeertarieven voor de Zaanse Schans zijn momenteel vastgesteld op € 15 per dag voor personenauto’s en tussen € 35 en € 55 per dag voor touringcars, afhankelijk van het seizoen. In het plan wordt voorgesteld om parkeertarieven per uur in te voeren om langparkeren te ontmoedigen en de parkeerdruk in de omliggende wijken te verminderen.
Er wordt ook een voorstel gedaan voor parkeerregulering (betaald parkeren) in de omliggende wijken van de Zaanse Schans. Dit houdt onder andere in dat er draagvlakonderzoek wordt uitgevoerd om te onderzoeken of er betaald parkeren of vergunningparkeren ingevoerd kan worden.
Hoewel het Mobiliteitsplan verschillende maatregelen voorstelt om de verkeersveiligheid te verbeteren en de drukte te verminderen, zijn er geen concrete cijfers die laten zien wat de invloed van deze maatregelen zal zijn op het aantal bezoekers, fietsers of auto’s.
Kritiek
De bewoners van Haaldersbroek wonen direct naast de Zaanse Schans en voelen de gevolgen van de toeristische drukte en de geplande veranderingen als geen ander. Eerder schreven wel al over hun zorgen. Ze hebben benadrukt dat ze het reguleren van toerisme ondersteunen, maar ze willen wel dat hun leefbaarheid gewaarborgd blijft.
De bewoners van Haaldersbroek hebben kritiek op het mobiliteitsplan, vooral op de afsluiting van de Zaanse Schans voor toeristen zonder toegangsbewijs. Ze eisen 24 uur per dag gratis toegang voor zichzelf en hun gasten.
Ze maken zich ook zorgen over de extra parkeerplekken aan de zuidkant van de Leeghwaterweg, die bij drukte de toegang tot hun wijk kunnen blokkeren. Ze pleiten voor een parkeergarage achter het Zaans Museum en willen dat toeristenauto’s aan de noordzijde blijven. Daarnaast eisen ze verbetering van de fietsroutes, vooral de Engewormerweg, om gevaarlijke situaties te voorkomen.
Door: Nick Boeske. Info: Raadsinformatiesysteem Zaanstad en eerdere artikelen. Foto: De Orkaan.
Is er ookal nagedacht over een pendelbus van en naar de R+P naast de A7? Dat gebied uitbreiden/parkeergarage met een mooie veilige wandel route naar AZ! Is er ook meteen een oplossing voor de drukte van AZ in het Kalf/Wormerland. En minder auto's over de Leegwaterweg.
fiets pad over de schans verbreden en er een wandel pad naast maken.
Volgens mij kan de rest dan blijven zoals het is 🤗
Alles wordt tegenwoordig op de sociale media gedeeld. Als er eerst eens wordt begonnen met serieus handhaven dan wordt daar heel snel op sites als Tripadvisor voor gewaarschuwd zoals er nu geadviseerd wordt waar gratis te parkeren. Zet er een tijdje een groot team op en geen waarschuwingen maar beboeten en wegslepen
Oplossing kan ook in de volgende richting worden bedacht.
Naast Roeivereninging de Zaan in Wormerveer is een braakliggend terrein waar een opstapplaats voor een ferry kan worden gemaakt ( volgens mij ligt er nog ergens een zaanferry beschikbaar ). Loders Croklaan staat op het punt te gaan verhuizen wat meer ruimte geeft voor parkeren voor deze opstapplaats. Je maakt een prachtige entree via het water naar de Zaanse schans toe. Daarna kan men de keuze hebben 1) de ferry terug te nemen, 2) wandelend over de lage dijk terug naar het vertrekpunt, 3) een kortere oversteek te maken vanaf het molenmuseum.
Bijkomend voordeel is dat je hier gelijk een kleine extra heffing kunt maken voor toerisme dat ten goede komt aan het geheel van de zaanse schans.
kijk dat zijn nou eens oplossingen. inplaats van kan allemaal niet.
houdt de boel open. en met wat wilskracht zijn probleempjes op te lossen.
dat zou echt een super oplossing zijn. Alleen is het gehele gebied al ingetekend door een nieuw te bouwen wijk. Dure grond ook. Maar uw idee zie ik helemaal voor mij
Loders Wordt een woonwijk is al gepland
Wat is er nieuw aan dit plan ? Dit is een herhaling van zetten toch.
Beste Orkaan,
De tekst begint in de tweede alinea “volgende week donderdag 8 mei..”. Het is vandaag 7 mei. De tekst is verwarrend.
U heeft helemaal gelijk, goed opgemerkt. Ik heb het aangepast.
Het gaat nog om een voorstel maar natuurlijk wil de gemeente met een slinkse truc de mensen weer geld aftroggelen door in Oud Zaandijk en Oud Koog betaald parkeren te willen invoeren.
Dit voorstel, als het doorgaat, zal ook de bewoners en hun bezoekers in hun portemonnee raken.
Toch ongelofelijk dat Zaanstad elk probleem aanpakt om er zelf beter van te worden!
Het is toch veel beter om belanghebbenden parkeren in te voeren?
Ook begrijp ik niet waarom de nieuwe bewegwijzering zoveel geld moet kosten, komen de borden aan gouden palen te hangen?
Een verkeersbord, paal, bevestiging en het plaatsen kost maximaal € 1000,- per bord en dan heb je een hele dure.
Ik kan me niet voorstellen dat er een paar honderd borden worden geplaatst.
Betaald parkeren met een vergunning voor bewoners is de enige optie om oud-Zaandijk, oud-Koog en de Diederik Sonoyweg (Zaandam) toegankelijk te houden. Die toeristen blijven toch komen en als het vol is bij de Schans (of ze die € 15 niet willen betalen) zullen ze ergens anders gaan zoeken. De opbrengsten van de toeristen die parkeren komen inderdaad bij de gemeente terecht (maar die moeten ook de kosten maken voor scanauto, parkeerpalen en vergunningen).
Dat bewoners geld 'afgetroggeld' is onzin: die kunnen een vergunning kopen. Die kost € 116,40 in 2025. Dan kan je het hele jaar je auto kwijt en is de overlast grotendeels verdwenen. Verbazingwekkend is altijd hoe mensen die in een auto van tienduizenden euro's rijden, en probleemloos tanken voor wat een vergunning kost, problemen gaan maken over € 116,40. Nog verbazingwekkender is dat Zaanstad nog steeds daar niet betaald parkeren heeft ingevoerd of op z'n minst een draagvlakonderzoek is gestart.
als ik voor die €116,- een gegarandeerde plek zou hebben dan leg ik dit zo neer maar zo werkt het helaas niet. zelfs bij betaald parkeren is er geen zekerheid van het hebben van een plek voor de deur. momenteel worden er veel woningen gerenoveerd in oud koog en hierdoor zijn er veel parkeerplaatsen in gebruik door de bouwvakkers die dit uitvoeren (en terecht) en is het soms rondjes rijden om maar een plaatsje te vinden. Betaald parkeren mag wat mij betreft maar maak dan ook genoeg parkeergelegenheid voor de bewoners.
Er zijn mensen die in een auto van tienduizenden euros rijden en inderdaad geen enkel probleem hebben 116 euro per jaar op te hoesten. Er zijn ook mensen die in een auto van 1500 euro rijden en voor wie dit de zoveelste extra kostenpost is.
Het Centraal Planbureau berekende een paar jaar terug dat mensen die meer verdienen in Nederland relatief minder belasting betalen. De sterkste schouders dragen dus niet de zwaarste lasten, en ons belastingsstelsel vergroot op deze manier de kloof tussen arm en rijk. Indirecte belastingen zoals accijns en BTW maar ook deze parkeerbelasting dragen daar aan bij.
Ik snap dat er een oplossing moet komen voor het parkeerprobleem, maar deze reactie is een beetje toondoof, Orkaan.
Arjan jouw conclusie is volkomen juist, het past de Orkaan niet om te bepalen wat men er voor over zou moeten hebben om in de eigen buurt te parkeren.