Dicht, open, open, dicht, feestje, uitgesteld, opgeschort, reparaties, testen, veerbuffers, schokbrekers, aandachtspunten, vertraging, werkzaamheden… Onze berichtgeving over de Coenburg heeft bijna net zoveel afleveringen (48!) als Goede Tijden Slechte Tijden. Maar de ‘goede tijden’ voor het hoge scheepvaartverkeer breken aan: de brug kan weer open zodat ze weer via de Zaan kunnen varen.
Voor automobilisten is het meer een gevalletje ‘slechte tijden’ want bij de open brug staan zij af en toe in de file. Het persbericht van Rijkswaterstaat:
‘Vanaf 4 september gaat de Coenbrug in de A8 bij Koog aan de Zaan weer open voor hoge scheepvaart. Daarmee is de langdurige stremming van de Coenbrug voor staande masten voor het laatste deel van het vaarseizoen 2025 ten einde.
De oorspronkelijke opening stond gepland voor eerder deze zomer. Bij de laatste tests bleek echter dat de gebruikte veerbuffers – onderdelen die als schokdemper onder het brugdek werken – niet voldeden aan de vereiste kwaliteit. Omdat dit cruciaal is voor de veiligheid, zijn deze onderdelen eerst vervangen.
In de afgelopen maanden heeft Rijkswaterstaat ook beton- en staalconstructies hersteld en verstevigd en draaiende delen vernieuwd. Ook zijn de bediening, besturing en aandrijving aangepast. Dankzij deze werkzaamheden kan de brug weer veilig bediend worden.’
Alexanderbrug
Het werk aan de brug is nog niet helemaal klaar. Vanaf 1 november plaatst Rijkswaterstaat onder de brug geluiddempende platen. Hiermee wordt het ‘ervaren verkeersgeluid’ verminderd. Tijdens die werkzaamheden kan de brug niet bediend worden en is dan dus weer gestremd voor hoge scheepvaart.
Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan de Prins Willem Alexanderbrug waar geluidswerende maatregelen worden getroffen.
Door Piet Bakker op basis van persbericht Rijkswaterstaat en zeer veel eerder nieuws op De Orkaan.
Doordeweeks van 6-22 uur, zie o.a. waterkaart.net Niet op vaste tijden maar alleen als hoge boten komen. De pleziervaart gaat over een maand naar de winterberging. Ik ben tegenstander van nachtelijke bediening, geen belastinggeld voor uurloon van brugwachter die de hele nacht duimen draait.
Als de scheepvaart al jaren lang geen gebruik kon maken van deze verbinding dan vraag ik mij af hoeveel nut deze brug heeft voor het scheepvaartverkeer.
Voornamelijk voor de pleziervaart gaat deze brug open.
Ben voorstander van vaste openingstijden.
00.00-06.00 11.00-14.00 bijvoorbeeld