Schiphol moet 20 procent minder geluidshinder voor omwonenden opleveren, de plannen beloven 15 procent maar maken slechts 10 procent waar. En die 10 procent bestaat alleen op papier. In de praktijk zal de geluidshinder waarschijnlijk toenemen.

Schiphol-CEO Ruud Sondag had voorgesteld de nachtvluchten van en naar Schiphol te schrappen, dat zou tot een aanzienlijke vermindering van de overlast zorgen. Maar in de nieuwste kabinetsplannen komt zo’n verbod niet voor, dat is volgens Minister Harbers onmogelijk “binnen de huidige procedure”.

Hij wil wel het aantal nachtvluchten verminderen. Het maximale aantal gaat van 32.000 naar 28.700. ‘Winst voor onderwonenden’ zou je zeggen. Maar het aantal nachtvluchten is de afgelopen jaren nooit boven de 22.000 geweest.

De daling van 32.000 naar 28.700 bestaat alleen op papier, en dat geldt dus ook voor de 15 procent ‘geluidsreductie’ in de nacht waarmee het ministerie goede sier probeert te maken. (Nachtvluchten komen aan of vertrekken tussen 23.00 uur en 06.00.)

Ook de geluidsreductie van ‘ongeveer 15 procent per etmaal’ die het gevolg is van het nieuwe maximum van 452.000 vluchten in totaal per jaar (ten opzichte van het oude maximum van 500.000) bestaat vooral op papier. In de praktijk werd dat aantal voor het laatst in 2019 gehaald.

15 procent?

Maar zelfs op papier lijkt het rekensommetje van Harbers niet te kloppen. De teruggang van van 32.000 naar 28.700 levert maar een besparing op van 10 procent. En datzelfde geldt voor de daling van 500.000 naar 452.000. Hoe maakt Harbers van die 10 procent dan 15 procent?

Eenvoudig! (althans op papier). ’s Nachts wil Harbers dat er ‘stillere toestellen’ worden ingezet en overdag moeten start- en landingsbanen ‘die per saldo tot meer geluidsoverlast leiden’ minder vaak worden gebruikt. Of dat realistisch is, wordt niet in de nota van het ministerie behandeld.

Wel staat er iets anders: het doel was een geluidsreductie van 20 procent, Harbers: “er moeten nog maatregelen worden genomen voor de resterende 5 procent”. Voorstellen waren er wel: nachtsluiting of de aanschaf van stillere vliegtuigen. Maar dat kan dus niet volgens de minister.

De voorstellen gaan naar Brussel voor advies, daarna neemt het (nieuwe) kabinet een besluit.

Het staat allemaal hier: Minder geluidshinder voor omwonenden: nieuwe balans Schiphol

Nachtvluchten sinds 2012 (* 2023 is t/m juli)

Door Piet Bakker. Bronnen: Ministerie Infrastructuur, eerder nieuws op de Orkaan, foto en grafieken: De Orkaan, data: Schiphol.