Niels Busch: ‘Waar is die stem….’

Een borreltje vooraf, een hapje eten met vrienden en daarna een spannende film, een lekker concert of een goed toneelstuk. Wat ooit normaal was, is nu buiten bereik. En de mensen die dit onderdeel van ons leven mogelijk maakten worden hard geraakt door de maatregelen rond corona.

Wij ontvingen een brief van Niels Busch van Cultureel Centrum Bullekerk.

Wij plaatsen hem 1:1


Geachte redactie,

Met deze ingezonden brief wil ik mijn grote verontwaardiging bij u kenbaar maken over de Culturele sector en waarom het vanuit die hoek tijdens de pandemie zo oorverdovend stil is. 

Al bijna 2 jaar lang heeft deze sector te maken met verregaande overheidsmaatregelen, die bol staan van beperkingen en sluitingen. Hoe kan het toch dat tal van sectoren wel (en terecht) hun stem laten horen binnen de politiek, daar gehoor vinden en er binnen deze sector kennelijk niemand van enig statuur is die zijn/haar stem namens hen laat horen? 

Natuurlijk, tijdens talloze talkshows is er wel eens iets door een BN’er op dit vlak gezegd. Maar waar is die persoon die bij het kabinet namens ons aan tafel zit? Een zachte bries vanaf de waterkant is vele malen beter hoorbaar dan “ons” geluid. Sterker nog: die bries levert in dat opzicht bijna gehoorschade op…. 

Ik ben directeur van een niet-gesubsidieerde culturele instelling in de Zaanstreek en ik verbijt mij keer op keer als ik de kranten opensla of de berichtgeving op radio en tv tot mij neem. Geen wethouder of minister van Cultuur die landelijk de pers haalt en met de vuist op tafel slaat en zegt: tot hier en niet verder. Niet één! 

Het antwoord weet ik helaas ook. Onze sector is een oververwende en gesubsidieerde wereld, waar iedere vorm van ondernemerschap in ontbreekt.

Zij hoeven niet te reageren, want ze krijgen toch wel hun geld.

Met het schaamrood op de kaken moet ik constateren dat deze sector volstrekt niet denkt aan al die artiesten die geen subsidie krijgen, maar waar men wel hun bestaansrecht aan ontleent. De grote artiesten: geen zorg voor hen. Zij hebben hun schaapjes op het droge. Hoor je ook niet, ze krijgen immers veelal gewoon doorbetaald. Maar niet de artiesten uit de vrije sector. Die hebben het heel zwaar net als al die niet-gesubsidieerde instellingen. Van hen wordt het uiterste gevraagd. Zij vormen economisch geen factor van belang. Dus ze zijn niet belangrijk…

En daar gaat het mis. Want die krachten zijn juist van belang! Niet alleen sociaal en mentaal, maar zeer zeker ook op economisch vlak. Wat te denken van al die mensen die er werken, aangevuld met toeleveranciers, onderhoudsbedrijven, reclamebureaus tot aan ramenlappers aan toe. Tienduizenden! Een wereld op zich! Dat de politiek dat niet inziet en daarvoor opkomt is me een raadsel. 

Waar is die stem…. 

Zorgvuldigheid tijdens deze crisis: vanzelfsprekend. We moeten het met elkaar oplossen. Doet het pijn? Zeker, dat kan niet anders. Maar het lijkt erop dat er nu sprake is van willekeur. Of dat de meest luide stem wel gehoord wordt. 

Helaas ben ik niet die persoon van statuur, maar o wat had ik in dat geval graag namens deze sector bij het kabinet met m’n vuist op tafel geslagen… 

Niels Busch

Directeur

Cultureel Centrum Bullekerk

Deel dit artikel:

8 reacties

  • Jan Schoen

    Nou Niels, Ik begrijp jouw frustratie. Het kan toch niet dat er geen creatieve actievoerders in de culturele sector zijn?

  • Hennie Mazurel

    Ik zou zeggen, stuur deze noodkreet naar de verantwoordelijk wethouder voor cultuur van Zaanstad. Of ligt het daar al?

    Hennie

  • Frieda Kok

    Grote bewondering voor jullie creatieve oplossingen tot nu toe en veel begrip voor de frustraties.
    Doorsturen deze ingezonden brief aan zoveel mogelijk instanties! en hopelijk leidt het ergens toe.
    We verheugen ons erg op de heropening en je gaat ons zéker zien, chapeau, sterkte en binnenkort wordt het beter!

  • Simone Ronchetti

    Goed stuk Niels!!

  • Edwin Kleiss

    Mooie bijdrage / column.
    De afwachtende houding van de culturele instanties is te begrijpen. Daar wordt het niet makkelijker maar uiteindelijk komt het salaris wel op de rekening.

    Echter, de grote achterban die de cultuur fasciliteert inderdaad niet. De licht- geluid- technici, de beveiliging, de vormgevers, andere creatieven.

    Het gaat er vooral om wie een sterke lobby heeft. Dat heeft de culturele / creatieve sector helaas niet in mijn opinie. Bij programma’s op de NPO zien we die wel van bijvoorbeeld de sportscholen. En hoe zit het met de lobby in den Haag?

    We hebben de unmute-us demonstratie gehad maar verder kan ik mij niet veel herinneren. Wellicht is de “vermaaksector” of “cultuursector” ook een te breed begrip wat zorgt voor los zand.

    Wie krijgt het voor elkaar om de handen van de achterban van de horeca, film, muziek, festivals wereld in elkaar te krijgen voor een brede lobby met 1 koers? Wie is de vrouw / man die opstaat?

    Voor we het daarover eens zijn ben je misschien jaren verder. Wellicht op tijd voor het volgende virus.

  • Jeannette Schoone

    Het hele coronabeleid is inconsistent. Daar waar nog nimmer een besmettingshaard was blijft de boel gesloten en daar waar de grotere belangen zitten (waarom mag ik wel in een vliegtuig?) kan de boel wél open, terwijl er vluchten met tientallen besmettingen op het vliegveld landen en de passagiers de controles omzeilen en niet meer te traceren zijn. Misschien moeten de gedupeerden ook met tractoren het gehele Malieveld omploegen.
    Daarnaast krijgen organisaties, die een subsidierelatie met de overheid hebben, automatisch extra steun, terwijl zij, zonder vaste subsidierelatie, er voor moeten strijden om een stukje ondersteuning te ontvangen. De cultuursector is té beschaafd.

    • Lon Koolman

      Brief doorsturen naar of als open brief in de landelijke kranten
      gericht aan Gunay Uslu, nieuwe staatssecretaris Cultuur en Media?
      Zie ook stuk van Joost Smiers, hoogleraar politicologie van de kunsten d.d. 14 Jan 22 in Het Parool.
      Met beetje goede wil kom je dan zelf in die talkshows.

  • Loek Korff

    Het is natuurlijk al jaren bekend dat de kabinetten Rutte absoluut niets hebben met cultuur. Dat is al begonnen met de enorme bezuinigingen van Halbe Zijlstra. Cultuur heeft geen economische waarde, dus moet daar niet teveel geld aan besteed worden. En dat komt nu tijdens de pandemie extra duidelijk naar voren. En minister Van Engelshoven van D66 was natuurlijk ook geen sterke vertegenwoordiger voor de sector.
    Ik ben zelf een geregeld bezoeker van musea, theaters, exposities, bioscopen, evenementen, enz. en ik mis het ontzettend.
    Ik begrijp de frustratie van meneer Busch wel, maar ik vind het kwalijk om de gesubsidieerde sector (bijv. Zaantheater, Zaanmuseum) een trap na te geven en gebrek aan solidariteit te verwijten. Zo krijg je de cultuursector nooit op één lijn. Als dat ooit al mogelijk zal zijn gezien de diversiteit in de sector.
    Jammer dat in de afgelopen twee jaar meneer Busch geen initiatief heeft genomen tot protest of zijn medelotgenoten samen heeft gebracht tot creatieve initiatieven.
    Maar ik neem ongetwijfeld aan dat de Bullekerk aanstaande woensdag wel mee gaat doen met het landelijk protest.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.