Nieuwe ‘buren’ voor Hembrugterrein: Amsterdam Logistic Cityhub

Aan de overzijde van het Noordzeekanaal, ter hoogte van de Kogelfabriek op het Hembrugterrein wordt fors gebouwd. Daar komt de ‘Amsterdam Logistic Cityhub’, het grootste distributiecentrum van Amsterdam (en misschien wel van Nederland).

De ALC gaat ruimte gaat bieden aan tientallen bedrijven en maakt onder meer vervoer over water naar de binnenstad van Amsterdam (snelle en schone last-mile logistiek) mogelijk.

Naar verwachting wordt het gebouw – dat vorig jaar al voor ruim € 300 miljoen werd verkocht aan investeerder CPT – eind dit jaar opgeleverd.

De ALC heeft 120.000 m2 verhuurbaar vloeroppervlak, waaronder 90.000 m2 aan opslagruimte en 11.000 m2 kantoorruimte. Er komen 1.700 parkeerplaatsen en 200 laaddocks. Voor het vervoer over water worden elektrische canal cruisers ingezet die ook langs de grachten kunnen aanleggen.

Hieronder wordt de toekomst alvast in beeld gebracht. Op de website van ALC zijn ook webcams te vinden waarop de voortgang van de bouw te zien is.

Foto boven: Aaf Aafjes

Deel dit artikel:

11 reacties

  • Mooie plek in het westelijke havengebied op de Amsterdamse grond te bouwen. Wel jammer dat er Oil terminals in de Buurt zijn, anders had daar zeker een MEGA Woonwijk gekomen met mix van 60% Huurwoningen EN 40 % Koopwoningen .
    Maar aan de kant van Eurometaal is ook een optievalleen voor Woningbouw, dit aansluiten op de Havenbuurt

    • hans van rheenen

      Henkie …

      Eén van de clou’s van dit mega-opslag- en distributiecentrum ALC is o.a. dat de huidige decentrale opslagplaatsen in en rond Amsterdam verdwijnen en zich hier of in de volgende nog te bouwen hub kunnen vestigen.

      Er ontstaan daarmee overal vrije plekken voor meer nieuwbouw van woningen. In het industriegebied aan het Noordzeekanaal mag sowieso geen woningsbouw komen.

    • Dit terrein was vroeger van Philips duphar en latere Solven dit was een fabriek die met meest giftige stoffen gewas bescherming hebben geproduceerd. De stoffen waren zoals cyaan heel giftig chloor ammoniak loog zoutzuur zwavelzuur en foforzuur ect en er was regelmatig uitstoot waardoor in Zaandam zuid raam moesten worden gesloten voor deze gif wolken.Er is ook veel van deze stoffen de grond in gegaan.Ik zou persoonlijk nooit bedrijf daar willen plaatsen aangezien het zwaar verontreinigd gebied is Net als de vogelmeer polder waar deze fabriek en gemeente Amsterdam hun afval storten De vogelmeerpolder is daarom af gedekt omdat de vervuiling zodanig was dat niet eigenlijk niet mogelijke
      Was om dit schoon te maken .Maar ja tegen bouwen zegewoon op zwaar verontreinigde grond

  • Jan Koster

    wat zit er in dit bericht een gelikte bedrijfspromo. het lijkt er wel een paradijs voor werknemers. terwijl de werkelijkheid toch even anders is. voor wie meer wil weten over deze gigantische distributie-dozen, moet maar eens naar deze podcast luisteren: https://www.platform-investico.nl/…/de-prijs-van…/

  • Aaf Aafjes

    Positief gezien: ligt naast de Hempont. Kan veel Zaankanters op fietsafstand nieuw werk gaan bieden. Net als vroeger in dit gebied de Ford assemblage fabriek, Bruynzeel en de Hembrug Artillerie. Promo’s laten altijd goud blinken maar er moet straks gewoon 7/24 gebuffeld worden. Extra werk bij de overburen in een gemeente die nog 20.000 huizen binnenstedelijk wilt bouwen. Wordt nog drukker op de pont.

    • hans van rheenen

      Is een goed argument Aaf …

      Een initiator, mede-eigenaar en grootgebruiker van de ICL-hub is het bedrijf Volker Wessels. Zij hebben momenteel rond de 700 vacatures openstaan! Voor ICL-Amsterdam dus nú nog niet, want die moeten nog een jaartje bouwen en inrichten.

      Wessels gaat hier overigens o.a. al eerder gebruikt bouwmateriaal opslaan en aanbieden/verwerken. Van Beelen, óók een initiator van het eerste uur, brengt alle overvloedige producten/stoffen weer terug in zijn eigen recyclingsysteem.

      Wanneer het William Pont-gebouw op het Zaaneiland gesloopt gaat worden, komen er tonnen hoogwaardig staal tevoorschijn vanachter de gevels … maar weinig gebouwen “bunkeren” zoveel waarde door hun speciale staalconstructie.

      Met “afval” is al langer grof geld te verdienen!

  • Piet Zwikker

    Grootste van Nederland? Het nieuwe distributiecentrum van Fiege wat nu bij hoogtij wordt gebouwt is ook op een perceel van 120000 m2.

  • hans van rheenen

    Cityhubs: aanbod en navraag …

    1 – De mega cityhub aan het Noordzeekanaal in Amsterdam is het dóórstarten van een logistische trend die vooral voor Amsterdam dé grote oplossing zal zijn

    2 – Er zijn landelijk inmiddels reeds 64 nieuwe cityhubs ingepland

    3 – Komt de vraag op, of Zaanstad niet gaat meedenken/meedoen en voorzien hierin

    4 – Lege panden genoeg, overvolle straten tevéél en vaarwater als snelweg

    5 – Heeft u een geschikte plek op de juiste locatie? Verhuur uw vastgoed dan.

    Er moet in onze stad nog zóveel gebouwd en getransporteerd worden!

    https://www.cityhub.nl/nl/over-ons/

  • hans van rheenen

    Tip voor de gemeente, de ontwikkelaars en de makelaars:

    Zaankanter waren altijd al vindingrijk m.b.t. de aanvoer, opslag, verwerking en uitlevering van goederen. Zij hadden de grootste houtopslag van Europa in het windmolentijdperk voor de houten boots- en woningbouw.

    Met het aansluitende stoomtijdperk, waarin de bekende namen ontstonden zoals Albert Heijn, Simon de Wit, De Ruyter, Verkade, de cacoa-industrie, Honig en vele andere meer.

    Zaankanters hebben altijd al ge-hubt in hun talloze pakhuizen.

    Geschikte toekomstige locaties voor een eigen (bouw-)hub in de Zaanstreek met 3.000 tot 6.000m2 … en een loswal met loskraan zijn er ook:

    https://www.fundainbusiness.nl/kantoor/zaandam/object-42528106-sluispolderweg-53/

    https://www.fundainbusiness.nl/bedrijfshal/zaandam/object-41295582-rijshoutweg-29/

    Zitten we nu even te slapen? Of is er weer werk aan de winkel!

    Het Noordzeekanaal is er niet voor de Amsterdammers alleen …toch?

    • M. de Boer

      Hans, dat pand op Rijshoutweg wordt niet meer verhuurd, daar begint de woningbouw straks en wat betreft de cityhub, waarom een nieuw gebouw in de Zaanstreek, dit gebouw in Amsterdam ligt recht tegenover de ingang van de Zaan, dus de gehele Zaanstreek via deze hub en afvoer alles over de Zaan, daar zijn vanaf 2023 immers alle bruggen vernieuwd, dus gebruik ervan maken !

  • hans van rheenen

    @M.de Boer, ik zag de nieuw ontwikkelde elektroboten in gedachten ook al door de Zaan(-streek) varen … en had gisteren alvast een ontwerp toegevoegd.

    Dit ontwerp is helaas door de redactie commentaarloos verwijderd. Waarschijnlijk is de hele ILC-hub een te exclusieve, meer Amsterdamse ontwikkelde strategie.

    Een eigen Zaanstreek-hub zou een toekomstige mogelijkheid kunnen worden om verkeer èn het parkeren uit de binnenstad te halen en de chaos op al de plekken waar gebouwd zal gaan reduceren.

    Hopelijk zijn er tòch vakmensen die dit, na het lezen van het bericht, gaan bedenken. Transport over het water is de Zaankanters niet helemaal vreemd. Alleen bij de Gedempte Gracht is de diepte van 30-40cm een klein probleempje.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.