Connexxion verliest Openbaar vervoer-concessie Zaanstreek en Waterland (gaat naar EBS)

De woordvoerder van Vervoerregio Amsterdam zei zelf nog van niks te weten, en wil niks bevestigen, maar verder weet ‘de hele wereld het al’ wordt gesteld door chauffeurs van Connexxion:

EBS krijgt een contract voor het exclusief verzorgen van het openbaar vervoer in de concessiegebieden Zaanstreek en Waterland. 

Vorig jaar werd er een noodconcessie uitgegeven aan vervoerders Connexxion en EBS. Die loopt tot december 2023. Daarna start een nieuw contract voor het (samengevoegde) gebied Zaanstreek-Waterland. 

Zowel Connexxion/Transdev als EBS hebben daarvoor een offerte ingediend bij Vervoerregio Amsterdam.

Connexxion gaat nu een bezwaarperiode van zes weken in. Het verliezen van de concessie heeft mogelijk gevolgen voor de betrokken medewerkers zoals de buschauffeurs en S&V-medewerkers.

Vanmiddag 17:00 uur zal het officiële bericht naar buiten worden gebracht, de woordvoerders van zowel Connexxion als EBS melden dat ze voor die tijd niks mogen zeggen.

UPDATE: om 17:14 werd inderdaad het officiële persbericht verstuurd. Directeur Wilko Mol van EBS is erg blij met de gunning: “We willen de collega’s in Waterland niet kwijt, we verwelkomen onze nieuwe collega’s in Zaanstreek met open armen en blijven alle reizigers hier graag bedienen.”

‘Zaanstreek-Waterland 2024’, zoals de concessie formeel heet, loopt van 10 december 2023 tot december 2033 en kan met 5 jaar worden verlengd. Het concessiegebied omvat Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zaanstad. Dagelijks stappen in deze regio meer dan 50 duizend reizigers in de bus.

Deel dit artikel:

37 reacties

  • Ien Verrips

    Weer zo’n voorbeeld van kapitaalverlies.

    • En waar vinden ze nieuwe chauffeurs dan schaarste he maar ja Den Haag weet het Rutte maar op de bus net als die andere duur betaalde prutsers in de regering

      • Robby Son

        Chauffeurs worden één op één overgenomen, mits ze willen werken voor EBS.

      • Evert Steffens

        Ongelofelijk dat EBS weer de consessie krijgt na het debacle wat ze eerst hebben aangericht eerst inschrijven op de vorige consessie en dan het vervoer wat beloofd is niet waar kunnen maken en heel veel hebben moeten schrappen in de dienstregeling anders gingen ze failliet. Zo wil ik ook wel inschrijven op een consessie.

      • Johanna Romijn

        Eigen schuld dikke bult.
        Het volk stemt niet,of stemt op dat schorem in Den Haag.
        Wat alleen maar denkt aan winstmaken over de ruggen van de chauffeurs.
        Die geweldig hun werk doen.

  • Dries Bugger

    Lekker dan. Hoop niet dat ze de hele diensten overhoop gaan gooien.

  • Frans Kwast

    De vrije markt doet zijn werk. En dus is de passagier c.q. de O.V. gebruiker ook hier de l*l.!

  • Jon Smak

    Zullen we eerst eens kijken hoe het loopt voordat we lekker gal gaan lopen spugen en Den Haag hier weer bij betrekken? Stelletje zuurpruimen!
    Zaanstreek Waterland ligt niet in Zuid Holland volgens mij, dus Rutte heeft hier niks mee te maken.

    • Henk Ossebaar

      De regering heeft hier alles mee te maken voor heel Nederland. Deze wilde het OV privatiseren en dan krijg je dit om de zoveel jaren. De werknemers en passagiers zijn hier altijd de dupe van masr ja, Nederland heeft hier zelf voor gekozen uiteindelijk.

  • Hans Nijpels

    Die Jon heeft vast zeer recent een flinke Smak gemaakt…
    Keep your eyes closed and sleep well.

  • Louis Dirksen

    Eens kijken hoe EBS zijn busdienst Landsmeer Station Sloterdijk Purmerend Weidevenne gaat integreren in een directe busverbinding Purmerend Weidevenne Oostzaan Sloterdijk die er 40 jaar terug al had moeten zijn.
    B&W Oostzaan, grijp deze kans. Jullie hebben OV toch hoog in het vaandel staan?
    Eens kijken wat deze auto- annex gemeentebestuurders met deze tip gaan doen……..

  • hans van rheenen

    Steeds hetzelfde probleem bij publieke uitschrijvingen; de goedkoopste wint, maar dat is doorgaans juist niet de beste … en kort daarop gaat het dan mis.
    Krokodillentranen voorspelbaar.

  • Krijnen jaap

    Leve de Europese regels zo hebben ze meer kapot gemaakt

  • Gepe Jansen

    Het is allemaal de schuld van Rutte!
    Manmanman, wat maken sommige mensen zich toch druk om niks. Het is nu eenmaal Heel normaal dat wij als buschauffeurs een keer meemaken dat we van baas wisselen. Geen paniek, er verandert weinig. Zet dat autistische gedrag maar uit je hoofd, je krijgt allemaal nieuwe werkkleding!

  • Leo iske

    EBS heeft vorige maand ook de aanbesteding van IJssel-Vecht gewonnen.
    De andere gegadigde Qbuzz is zoals is aangegeven “‘verbaasd’ over het ‘enorme verschil’ waarmee EBS heeft gewonnen en voorziet dat de bieding van EBS ‘niet rendabel’”
    Zie https://www.ovmagazine.nl/nieuws/qbuzz-maakt-bezwaar-tegen-gunning-ijssel-vecht

  • peter Brok

    Dachten we in haaglanden ook. maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat het echt niet verkeerd is. De mercedes bussen rijden heerlijk. En ja het is overal wat.

  • Vrije markt en OV is kortzichtigheid ten top.

  • Bert Versteeg

    Ik werk Infra en onze werken krijgen wij ook middels aanbestedingen.
    Bij deze aanbestedingen verbaasd het ons ook vaak dat er regelmatig forse verschillen tussen de inschrijvingen liggen.
    De kosten voor materiaal, materieel en personeel worden bepaald aan de hand van standaardprijzen en die zijn voor iedere aannemer vrijwel gelijk.
    Het verschil kan ontstaan door efficient werken of door een alternatieve werkwijze.
    Zo hadden wij eens een klus waarvoor 25000 m3 zand geleverd moest worden, nu hadden wij een ander werk waar een overhoogte verwijderd moest worden dus daar kwam ca 20000 m3 zand vrij dus konden we het werk goedkoper maken.
    Hoe de verschillen in de OV sector ontstaan weet ik niet, routes en frequenties worden bepaald door de overheden dus EBS kan geen busroutes combineren , efficienter maker of nieuwe routes ontwikkelen.
    In Zaandam is bijvoorbeeld geen rechtstreekse busverbinding met Purmerend en het zou een logische zet zijn om het Zaanse busvervoer te laten aansluiten op dat van Waterland.

  • Kees Huyser

    EBS (Egged Bus Systems) is in 2010 opgericht door de Israëlische moedermaatschappij Egged om te kunnen meedingen naar Europese OV-concessies. Egged staat op de VN-lijst van bedrijven die betrokken zijn bij de kolonisering van Palestijns grondgebied en daarmee hun internationale verplichtingen schenden. Want Egged verzorgt busvervoer van, naar en tussen de illegale nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever met meer dan 100 busverbindingen. Egged maakt gebruik van wegen die dwars door Palestijns gebied lopen, maar verboden zijn voor Palestijnen. Het voert zelfs gesegregeerde busdiensten uit, met bussen die verboden zijn voor Palestijnen. Egged is daarmee een heel belangrijke logistieke schakel in Israëls nederzettingenpolitiek en men kan deze bussen met recht apartheidbussen noemen.

    https://bdsnederland.nl/ebs/

  • P. Hoogkamer

    hou toch op om gelijk over antisemitisme te spreken. er staat geen onvertogen woord. Ga jij je schamen.

  • Heeft Gemeente Zaanstad weer zitten slapen, of gaan ze alleen maar voor het goedkopen geld i.p.v principes met het oog op discriminatie. Dan zeggen ze toch altijd dat ze daar opletten? (Zie het verhaal van Kees Huyser)

  • Ik ben benieuwd of je vanaf december volgend jaar met de bus rechtstreeks van Wormer oost naar Zaandam kunt
    komen.

  • Fred Blijestein

    Wat een gezeur over de historie van EBS in Israël. Who cares hierover, anti semitisme slachtofferrol, wij leven in Nederland en niet daar . Je hebt altijd mensen die wat te klagen en te zeuren hebben. De bussen rijden en het zal hopelijk niemand een zorg zijn of het EBS of Connexion is

  • Tine Kamerling

    Ik denk niet dat het OV in de Zaanstreek zal verbeteren.
    Er wordt gekeken of het nog goedkoper kan. Zaandam is een derde wereldland qua OV. Een (1) bus per uur door een druk bevolkte en kinderrijke buurt en seniorencomplex; een wijk met een enorme parkeerdruk.

  • Louis Dirksen

    Ooit sprak een wijsgeer: De bus brengt je van een plek waar je niet bent op een tijdstip wat je niet schikt naar een plaats waar je niet heen wil.
    In de praktijk viel dat wel mee. In de tachtiger jaren kon je met twee dagkaarten a 10 guldentjes van Oostzaan naar Groningen met de bus en ook nog terug. De reis duurde een half uur langer dan met de 4x zo duurdere trein.
    Tegenwoordig hebben onze visionairs die het OV vanuit hun auto met chauffeur de dienstregelingen van het openbaar vervoer bepalen, dit vrijwel onmogelijk gemaakt. Het zal nog wel kunnen maar zeker niet voor 10 euri en helemaal niet binnen drie en halfuur.
    Volgende week een maandje weg naar Duitsland. Lekker bussen en met regiotreinen reizen voor 9 eurietjes. Per MAAND, wel te verstaan…….

  • Bert Versteeg

    Connexxion heeft gewoon de plank misgeslagen, die dachten” we verzorgen al zolang het busvervoer in de Zaanstreek en het levert zo weinig op dat geen concurrent het aandurft met een lagere bieding te komen”
    EBS zal echt wel ideeen hebben om het busvervoer beter te maken. Misschien gaan ze met kleinere bussen rijden en met een hogere frequentie.
    Ze kunnen lijnen gaan combineren en beter op elkaar laten aansluiten of ze komen met nieuwe routes langs bestaande haltes.
    Ze kunnen bijvoorbeeld ook met regioliners komen, zie dat als een soort sneltrein onder de bussen.
    Die bussen stoppen niet bij iedere halte maar doen alleen de stations aan en rijden dan naar Purmerend en of Amsterdam.

    • Robby Son

      Kunt u een link in de reactie zetten waar u de inhoud van het bid van Connexxion hebt gelezen? Ben reuze benieuwd

      • Bert Versteeg

        Nee, heb ik niet daarvoor zul je bij de gemeente of vervoersregio Amsterdam moeten zijn.
        Het is gewoon een logische redenatie.
        Als partij A ,EBS in dit geval, een betere prijs neerlegd dan partij B, Connexxion,dan is het toch een simpele conclusie?
        Als ik mijn huis wil laten verbouwen door een aannemer neem ik toch ook de meest gunstige aanbieding?

        • Leo Iske

          Totdat je aannemer aangeeft dat hij het voor het geld niet kan doen en je vraagt of je akkoord gaat dat alleen de badkamer wordt verbouwd. Dat is wat er in Waterland is gebeurd.

  • Hans Goosen

    Sinds Connexxion weg is uit Waterland en eerst Arriva en daarna EBS de busdiensten uitvoert is er enorm veel verbeterd. Diverse buslijnen die elk kwartier rijden bestonden niet en tussen Purmerend en Edam moest je na 20:30 uur een taxi nemen. Nu rijden op die route twee buslijnen elk half uur en tot laat in de avond. Voor de 6 buslijnen op Amsterdam hoef je eigenlijk geen dienstregeling te raadplegen, behalve in de avond. Dan is het een halfuursdienst. De stadslijnen in Purmerend kunnen wel een frequentieverhoging hebben. Elk half uur is geen dienstverlening. Ik ben zelf heel content met EBS en hoop dat de Zaanstreek een soortgelijke dienstverlening krijgt en ook Zaanstreek en Waterland meer verbindingen onderling krijgen.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.