Ondernemers en bewoners: stop groei Zaanse Schans

Het bezoek aan de Zaanse Schans moet stabiliseren en niet groeien naar 3 miljoen. Een nieuwe grootschalige parkeervoorziening en een nieuwe entree zijn ongewenst.

De Stichting Zaanse Schans zou gewoon moeten doen waarom ze is opgericht: behoud en beheer van het culturele erfgoed en voorzieningen in de openbare ruimte verzorgen. Sales en Marketing hoort daar niet bij.

Dat schrijven bewoners verenigd in Schans Bewoners Belang en de ondernemersverenigingen OV1509 en OV Zaanse Schans in een brief aan B&W van Zaanstad.

Hoeveel bezoekers er precies komen is overigens een gokje. De briefschrijvers vinden dat bezoekers beter geteld moeten worden, nu wordt het aantal toilet-bezoekers met 4,5 vermenigvuldigd om het totale aantal bezoekers te schatten volgens hen.

Het ‘verdienmodel’ dat voor de Zaanse Schans ontwikkeld wordt en de Ontwikkelstrategie 2030, krijgen geen zegen van de briefschrijvers. Op 27 februari is er een bijeenkomst waarop ze “met geen enkel thans bij ons bekend verdienmodel [zullen] instemmen.”

Verdienmodel

‘Verdienmodel’ is sowieso een merkwaardige aanduiding voor de plannen die vooral een  investering in de Zaanse Schans inhouden: het omleggen van het fietspad, een nieuwe entree, een nieuw parkeerterrein en een brug over de Leeghwaterweg.

De enige mogelijkheid om iets te ‘verdienen’ is een hek om de Schans zetten en entree te heffen, een optie waar eigenlijk niemand wat voor voelt. Vooralsnog verdienen vooral Tour & Tickets, souveniershops en horeca aan de Zaanse Schans.

Parkeren en de menging van fietsers en voetgangers worden overigens door de opstellers van de brief wel als een probleem beschouwd. Maar de voorgestelde nieuwe parkeerplaats vinden ze te ver gaan.

Direct structureel subsidiegeld gaat er nu niet naar de Zaanse Schans (de Stichting leeft vooral van de parkeeropbrengsten) maar de gemeente staat wel garant voor de aankoop van panden, subsidieert de bootverbinding naar de Zaanse Schans met € 600.000, steunt de Zaansche Molen financieel om de Wereld van Windmolens te realiseren en subsidieert het Zaanse Museum jaarlijks met zo’n € 1,3 miljoen.

Foto: Jan Nijkamp

10 Reacties op Ondernemers en bewoners: stop groei Zaanse Schans

  1. Nicky075 schreef:

    Wie er zeker niet aan verdient is het museum aangezien zij structureel verlies maken en alleen door subsidies overeind gehouden kunnen worden. In 2017 kwamen er volgens de jaarcijfers 142.698 bezoekers (alle musea die onder het Zaans museum vallen meegerekent) maar slechts 16.149 kwamen er op normaal tarief binnen. De Zaanse schans trok in 2017 2.2 miljoen bezoekers, 93.236 kwamen er in het Zaans museum. En slechts 6.608 mensen betaalde het normale tarief, 6.1%. Er kwamen nog wel 29.354 bezoekers op een Iamsterdam of Holland pas binnen. Als we die 93.236 bezoekers nemen en er van uitgaan dat ze ook de Zaanse Schans oplopen dan is dat nog maar 4.2% van het totale bezoekersaantal van de schans.

    Vervelende informatie wellicht, maar wel keiharde cijfers. En dat met mega subsidies en sponsering die ze ontvangen. De toegangsprijs is 12 euro (vol tarief). Dit betekent dat elk entreekaartje volledig betaald wordt door de Gemeente Zaanstad en dan krijg je er nog koffie met gebak bij ook. Conclusie, het Zaans Museum heeft op deze locatie geen enkele meerwaarde. Het staat letterlijk lucratieve parkeerruimte in de weg.

    • Bep Hogendorp schreef:

      Geen enkele waarde? Lokale culturele identiteit is meer waard dan wat knaken.

    • Hallo schreef:

      Beetje kort door de bocht, lijkt mij. Want er komen ook mensen met een museumjaarkaart binnen. En voor elke bezoeker met een museumjaarkaart ontvangt het museum óók geld. Als u met keiharde cijfers gaat strooien, moet u wel zorgen dat de cijfers compleet zijn.

      • André van Beveren schreef:

        Met goede en correcte cijfers komen is niet belangrijk. Keihard schreeuwen wel. Want dat zorgt voor aandacht. Negatieve meningen uiten is ook reklame. Overigens krijgt het museum pas sinds kort die 1,3 milj. Daarvoor was het ‘slechts’ € 600.000. Een subsidie die afgestemd was op 40.000 bezoekers. Dat zijn er anno 2018 5 x zoveel. Houdt geen gelijke tred met de toegekende subsidie. Maar hoe dan ook: het bewaren van ons Zaanse Erfgoed mag wat kosten. Een gezegde luidt: “Wie zijn verleden niet eert, is de toekomst niet weert”.

  2. Kick van der Horst schreef:

    Het zou fijn en duidelijk zijn als er een toegangskaart voor alle attracties zou zijn. Je kunt nu naar het Zaans museum, en met korting naar het weefhuis, maar niet in een molen. Of je koopt een passepartout en dan mag je wel in een molen en niet naar het museum. Ofzoiets. Als lid van de zaanse molen mag je weer in alle molens en weer niet naar het Zaans museum. Maar wel naar het molenmuseum, dat ook naat de schans verhuist. En dan heb je nog het klokkenmuseum, maar dat zijn weer aparte en vrij dure kaartjes. Als ik als Zaanse het al niet snap hoe leg je het dan aan een toerist uit?
    Gewoon een kassa bij de ingang waar je een kaart koopt waarmee je in alle atracties mag. Wandelen en fietsen over de Schans blijft gratis.

    Wij komen er graag, rondje lopen, koppen kijken, soms in een molen kijken of het bakkerijmuseum, koffie of drankje in een van de horecagelegenheden toe. Ik hoop dat dat mogelijk blijft.

    Maak als toegangskaart een elektronische pieppas, zodat je niet kunt frauderen bij de telling van bezoekers per attractie en de verdeling van de opbrengst.

    Em oh ja verwijder de Amsterdamse kruizen en Amsterdamse souvenirs, en andere onzaanse onzin. Dat kopen ze maar aan de andere kant van het Noordzeekanaal. Dit is de Zaanstreek. Als een stel slecht geïnformeerde toeristen een amsterdam windmill willen zien sturen we ze door naar brouwerij t ij. (Zit in de molen in Amsterdam Oost). Ook best leuk trouwens.

    • De Orkaan schreef:

      Dat is inderdaad het probleem, de Zaanse Schans Card is niet compleet genoeg. Kennelijk kunnen de ‘stakeholders’ (zo heet dat tegenwoordig dachten we) het niet eens worden over de verdeling van kosten en inkomsten. Een gemiste kans (zo noemen wij dat). En kennelijk lukt het de gemeente ook niet om zo’n samenwerking af te dwingen.

      • André van Beveren schreef:

        De Zaanse Schans Card is nog steeds in ontwikkeling. Iedereen kan kennelijk wat brullen, maar de situatie op de Zaanse Schans is ongelooflijk ingewikkeld met heel veel niet altijd parallel lopende belangen. Om er echt over mee te kunnen praten is een diepgravend onderzoek naar die verschillende belangen hard nodig. En de meesten die hier iets vertellen kennen maar een klein deel.

  3. A. Harmens schreef:

    Allemaal waar en ze hebben ze groot gelijk, maar wie of wat zijn de “briefschrijvers” van de “stichtingen” die bewoners en “ondernemersverenigingen” vertegenwoordigen. Wie of wat is (of welke ondernemingen zijn) “OV Zaanse Schans”. Hoe weet ik dat hier niet één of twee critici achter zitten?

    • De Orkaan schreef:

      De brieven staan op het Raadsinformatiesysteem en zjn voor iedereen te lezen, en ze zijn ondertekend door mensen met hun echte naam…

  4. Dennis Dirkzwager schreef:

    De belangen zijn te groot om iets door de gemeente te laten opleggen. Onderneners vind ik te commercieel en bewoner naief. Dan heb 2 instellingen, de Zaansche Molen en het Zaans Museum die cultureel bezig zijn waarvan de 1 afhankelijk is van subsiedie en de ander afhankelijk is van bezoekers.
    De gemeente zou hier een richting moeten kiezen. Gaan we voor toerisme of het instandhouden van ons ciltureel erfgoed? Toerisme levert geld op en cultureel erfgoed kost geld.
    Ik heb behoefte aan 1 visie welk ruimte geeft voor alle belangen. Grenzen en faceliteiten die bij deze tijden horen. Bv een “duinkaart” systeem. Of 1 kaart voor de hele omgeving. Ook ondernemers zouden hier aan bij moeten dragen. Maak vooral geen pretpark van onze cultuur!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *