Eén van de varianten die zijn ontwikkeld voor een directe verbinding tussen de A8 en de A9 wordt nader onderzocht. Die zou kunnen bijdragen aan een betere luchtkwaliteit en een betere bereikbaarheid van Krommenie.

Volgens het onlangs verschenen plan van aanpak is de doelstelling van de variantstudie ‘het beperken van de overlast van het verkeer en het verbeteren van de lokale bereikbaarheid door een andere inrichting van de N203’. Het project richt zich op het traject tussen Busch en Dam en de kruising met de N246.

Uitgangspunt voor de studie is de variant met een verdiepte ligging van de Provincialeweg of een ondertunneling. De ‘denkrichtingen’ van de overige varianten worden meegenomen, evenals de effecten op de doorstroming.

Sceptisch

Het is de bedoeling de variantstudie in de tweede helft van 2026 af te ronden, zodat in het vierde kwartaal van 2026 de besluitvorming kan plaatsvinden over de voorkeursvariant. Daarna volgt de uitwerking in een maakbaar ontwerp. De werkgroep verwacht dat Provinciale Staten in november een besluit kan nemen op basis van een voordracht van het Integraal Meerjarenprogramma Infrastructuur Nederland 2028-2035.

In juni gaf de provincie in de Stoomhal in Wormer tekst en uitleg over de beslissing om definitief af te zien van de directie verbinding A8-A9. Bij die gelegenheid kondigde gedeputeerde Jeroen Olthof een nader onderzoek aan naar een verdiepte aanleg van de N203 en een scheiding van het lokale en doorgaande verkeer. Daarop werd sceptisch gereageerd door de aanwezigen vanwege de kosten en de baten aan milieuwinst en vermindering van de verkeersoverlast. ‘Weer een onderzoek en weer geen oplossing.’

Projectgebied

Door Jaap de Jong. Bronnen: N203-19 Herinrichting N203 Krommenie Plan van Aanpak Variantenstudie, woordvoerder provincie Noord-Holland, projectwebsite, eerdere publicaties op De Orkaan. Foto: eerdere werkzaamheden bij de brug in de N203 in Krommenie.