Het vaarseizoen is in volle gang en met het mooie weer zijn er volop bootjes op het water te vinden. Waar vorig jaar geen enkele vaarboete werd uitgedeeld vanwege ’technische problemen’ met de politieboot, zijn er tijdens een actie op de wateren van Oostzaan afgelopen weekend maar liefst elf overtreders op de bon geslingerd.
Dit keer leek de handhaving dus wél op volle toeren te draaien. Op zondag 15 juni voeren de gemeente, politie, provincie en watertoezicht samen het Twiske in voor een grote controle – en dat was hard nodig, want elk jaar zorgen (vooral jonge) snelheidsduivels op het water voor veel gedoe.
Jongeren
In appgroepen waarschuwden Oostzaners elkaar voor de handhavers op het water, maar dat hield de bekeuringen niet tegen. In totaal kregen elf mensen een boete, onder andere voor te hard varen, geen Y-nummer op de boot of het ontbreken van de verplichte registratie.
Ook zijn er flink wat mensen staande gehouden voor check op ID, vaarbewijs of reddingsvesten. Burgemeester Polak maakt zich al langer zorgen over de veiligheid op het water, vooral door het gedrag van jongeren:
‘Vooral jonge mensen zijn zich niet altijd bewust van de impact die een ongeluk kan hebben.’
BOA’s
Burgemeester Polak benadrukt dat varen ‘veilig en plezierig’ moet zijn voor iedereen, maar dat dat alleen lukt als alle betrokken partijen goed samenwerken.
‘Door samen op te trekken met onze partners zorgen we voor meer rust en veiligheid op het water én voor het behoud van de natuur.’
Dat die samenwerking onmisbaar is, werd vorig jaar pijnlijk duidelijk. Door ‘logistieke problemen’ bleef de politieboot het hele vaarseizoen aan de kant, en zonder politie kon er nauwelijks worden gehandhaafd. BOA’s waren wel aanwezig op en rond het water, maar hun bevoegdheden zijn beperkt.
BOA’s mogen bijvoorbeeld geen boetes uitdelen voor snelheidsovertredingen, iets wat juist voor veel overlast zorgt, en kunnen alleen waarschuwen of controleren op zaken als vaarregistraties en reddingsvesten. Zonder steun van de politie konden zij weinig uitrichten.
Het gevolg: ondanks talloze meldingen van roekeloos gedrag, te hard varende boten en ongeregistreerde vaartuigen, werd er in heel 2024 geen enkele vaarboete uitgedeeld. Maar met de actie van 15 juni lijkt die impasse doorbroken.
Krommenie
Niet alleen op het water in Oostzaan wordt gecontroleerd. Begin deze maand was het ook raak in de Zaanstreek. Rond de Amaliabrug bij Krommenie hielden gemeente en politie een gezamenlijke actie. Daarbij werden zeven boetes uitgedeeld: vier voor varen met een slok op, twee voor te hard varen en één voor door rood licht knallen. ‘We doen dit soort controles om het water veilig te houden en om overlast te voorkomen en aan te pakken,’ zegt een woordvoerder van de gemeente.
Wie het water op gaat, moet zich volgens Zaanstad aan een paar duidelijke regels houden: vaar niet onder invloed van drank of drugs, ga niet door rood licht, blijf uit de vaargeul en uit de buurt van bruggen en sluizen, houd je aan de maximumsnelheid, en slingeren tussen andere boten is ook geen goed idee. Klinkt simpel, maar toch gaat het in de praktijk regelmatig mis.
Door Nick Boeske. Info van Zaanstad (woordvoerder burgemeester), persbericht gemeente Oostzaan en eerder geschreven artikel. Foto van De Orkaan.
Amalia brug, ik moest het even opzoeken en was verbaast, groot water dus ik zou eerder denken aan een kwetsbare omgeving zoals de Kerk sloot en de Noorderham de Indijk en de Haan sloot om maar wat kwetsbare gebieden op te noemen.
Ga daar handhaven op snel varen met als doel gebieds bescherming en niet op de aanwezigheid van zwemvesten.
Een zwemvest is verplicht in een vaartuig waarvoor je Vaarbewijs 1 moet hebben, Jaap.
Bedankt voor je reactie Louis, daar ben ik als oud zeiler mee bekend maar het gaat mij om de prioriteit dat zwemvest is ook eigen verantwoordelijkheid doe wat aan het hard varen.
Louis, een reddingsvest is verplicht aan boord van een snelle motorboot, per opvarende. En inderdaad, moet je natuurlijk in het bezit zijn van een klein vaarbewijs als bestuurder.
Aan Jaap en Jan
Gelukkig controleren ze nog net niet op de aanwezigheid van BPR en/ of BAR dat ik mijn tijd als Kustzeiler ook aan boord moest hebben. Voor de rest hebben de controle maatregelen mijn hartelijke instemming.
Maar wellicht zie ik met 70 jaar bootjes en botenervaring te veel wat fout kan gaan en dus gewoon een keer fout gaat…..