Parteon wil 40 woningen bijbouwen bij de ‘Beren’ in Krommenie

Zaanstad en Parteon onderzoeken of bij de Grote Beer in Krommenie zo’n 40 woningen bijgebouwd kunnen worden. De woningen moeten op de plek van de garageboxen komen.

Afgelopen week is er een eerste bijeenkomst met bewoners van de Kleine en Grote Beer geweest.

Zo’n 70 buurtbewoners namen deel van de eerste bijeenkomst. Parteon schrijft in een persbericht dat

“veel bewoners geschrokken zijn van het nieuws dat Parteon woningen bij wil bouwen in de Beren en een groot deel ziet liever niks veranderen in de buurt. Veel mensen zijn gehecht aan de rust, het uitzicht en het groen in de buurt.”

Op de mogelijke locaties wordt wisselend gereageerd. Een bewoner vertelt het zo: ‘Ik krijg het er helemaal benauwd van. Ik ben hier komen wonen voor de rust en het uitzicht en dan zit ik ineens bij iemand naar binnen te kijken’. Een andere bewoner kijkt er anders tegenaan: ‘Woningen moeten er toch wel komen en dan lijkt deze plek me zo gek nog niet. Het groen blijft behouden en het wordt ook niet te vol gebouwd.’

In de komende periodes zijn er deze maand nog een aantal meedenksessies “waarin samen met bewoners verder nagedacht wordt over de locatie van de woningen en de gewenste doelgroepen.” Na de meedenksessie werkt Parteon een voorkeurslocatie uit.

Zie ook www.grotebeerkrommenie.nl.

Foto boven: garageboxen bij Grote Beer (Google Streetview), onder: de Beren vanuit de lucht (Parteon)

Deel dit artikel:

7 reacties

  • Jaap van wessel

    Jullie klagen als anderen geen bronvermelding plaatsen bij artikelen van jullie maar dit artikel heb ik toch echt al gisteren gelezen op Zaanstad.nieuws ms is dat dan ook een bronvermelding waard

    • jeroen Bakker

      Laat me raden .. net als de woningen die gepland zijn op de plek waar voorheen sportvelden waren ?? Minimale woningprijzen van 5 ton. In Zaandam is een winkelstraat waar geen kip meer komt en winkeliers weggaan ivm hoge huren ga die maar lekker ombouwen naar woningen. Oh bij het spoor staat nog een onooglijk pand die ook kan dienen als appartementen complex. Waarom moet Assendelft en Krommenie opdraaien voor alle nieuwbouw? Oh ja ivm aantal inwoners dan kan de A8 doorgetrokken worden.

      • Johan Schurink

        Die A8 zou inderdaad nu wel eens eindelijk doorgetrokken kunnen worden, dat daar nog steeds protesten tegen zijn is i.m.o. te zot voor woorden.

  • Bernard kirchhoff

    Dit kan niet waar zijn en wie heeft dit in al zijn wijsheid verzonnen???? Dit is een rustige groene en gezellige buurt waarom zouden jullie dat vol gaan proppen.Wij wonen hier al sinds de oplevering en we hebben het hier altijd heel fijn gevonden.dat blijkt wel anders waren we allang weggeweest. Mensen hier zijn zich rot geschrokken dat op dat plekje 40 woningen moeten komen. Wij hopen eens goed bij jezelf te rade gaat en het leven van de mensen hier niet verpesten.
    B en M Kirchhoff.

  • Hans van der Heijden

    Amsterdam, 2000,huur per maand, snorfietsen verboden, auto parkeren in de tramremise,De Hallen,Amsterdammers, trekken naar Zaanstad, Krommenie, dat wordt net als Oud West,Hallenkwartier,bomvol,ruziënde buren, geluids overlast.Overvolle straten, verkeerslichten infarct, zieken mensen, zenuwelijers,opgefokt,iedereen vertrekt naar Holland s Kroon, allen op Wieringen, Texel. Het houdt een keer op,Nederland verarmd

  • Henk Visser

    Subliem idee.
    Ga, net als in het Eilanden van Hain project, woningen bouwen, onder de Zwanenburg route naar Schiphol. En de locatie is zelfs letterlijk PAL onder, met een marge van 100 meter naar west en oost. Waar de vliegtuigen op 750 meter over je hoofd hun (fijnstof) uitstoot produceren en het leven van bewoners met enige jaren reduceren. Wetenschappelijk aangetoond door een TNO onderzoek.
    De nieuwe ‘Beren bewoners’ zullen ook te lijden krijgen onder extreem geluidsoverlast. Wat een enkele huidige bewoner aldaar ervaart als ‘rust’. Maar geluid is een subjectieve beleving. Wat men niet ervaart als storend kan wel degelijk onbewust een impact op de gezondheid hebben. Wat ik eerder heb geschreven in een opiniestuk (de Orkaan) en over te lezen valt op de website van de SOS. (Seanse Onderwonenden Schiphol)

    De geluidgrenzen rond de luchthaven beïnvloeden zo’n 600.000 omwonenden. Volgens de berekeningen van Schiphol. Naar de WHO normen, die strenger zijn, gaat het om 1,4 miljoen burgers. En dat heeft onafhankelijke meting via de explane app in Zaanstad aangetoond.
    Wanneer de sector weer naar pré Corona tijd is opgestegen, een half miljoen vluchten per jaar, en dit kabinet de klimaatproblematiek niet serieus neemt, niet de luchtvaart afschaald zoals het met de gaswinning heeft gedaan, dan komt er weer nieuwbouw in Zaanstad. Op een locatie waar het de inwoners bewust blootstelt aan fysieke en psychische gezondheidsklachten. Waar de GGZ ook al
    bekend mee is. Niet voor niets hebben de SOS klokkenluiders vorig jaar een onderhoud gehad met de wethouders Breunesse en Mutluer en drie vertegenwoordigers van de Zaanse GGZ.
    Zaanstad weet dus van de gezondheid dreiging die nieuwbouw projecten in Krommenie-Noord letterlijk boven het hoofd hangen.

    Neemt zij haar zorg opdracht serieus? Zorg voor de bewoners van onze gemeente die uit de 7 Assepoester dwergen bestaat. Of bijt Zaanstad weer in de verleidelijke appel?

  • R. ter Punt

    Het is niet aan mij te verkopen dat die 40 woningen middenin de andere flats ingepakt moet worden. Maar een of andere luxe villawijk schuiven we ons hele sportpark voor op.

    Het gaat hier zoals altijd alleen maar weer om centen.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.