Peperstraatplannen: groen & levendig

De nieuwe Peperstraat moet een groene en levendige straat worden. In het nieuwe filmpje dat de ontwikkelaar online zette, zijn nauwelijks auto’s te zien, maar wel veel bomen, een park en klimop tegen de huizen.

Het is volgens de begeleidende tekst een ‘kwaliteitsimpuls’ waarbij het verkeer wordt ‘afgewaardeerd’. Er komen negen gebouwen met in totaal 560 woningen (‘verdichtingsopgave’ van Zaanstad).

In de parkeergarage komen 350 parkeerplaatsen. In de video zijn nauwelijks parkeerplekken op straat te zien.

De gebouwen hebben volgens architect Hester Stuivenberg (van het PPHP-bureau van Sjoerd Soeters) een ‘ensemblearchitectuur’ die geïnspireerd is op de jaren twintig (Amsterdamse School).

Dit najaar komt het bestemmingsplan in de raad.

De video is alleen op Vimeo zelf te bekijken (inloggen). We hebben wel (daaronder) een paar screenshots.

Overzicht: de eerste blokken (achter) zijn al ingetekend, de witte blokken moeten nog ontworpen worden,
Groen, een smal straatje, fietsers, park…
Het wordt dus 30 km.
Links de ingang van de parkeergarage. Wel een lelijke betonrand tussen fietspad en rijweg. De bomen zijn zeker 20 jaar oud.
Deel dit artikel:

32 reacties

  • Fallon Does

    Dit is de meest zielloze interpretatie van de Amsterdamse School. Zo burgerlijk dat het op een Vinex-wijk lijkt. Niet centrum-waardig.

    • Simone Ronchetti

      Helemaal mee eens Fallon

    • Carmen Benjamins

      Tsja, wat wil je. Het is en blijft een ‘Soeters’ interpretatie (m.a.w. een smakeloze belediging aan een prachtige architectonische stijl). Plus ook nog eens na een schandalige dram-actie om tot sloop i.p.v. een echt wel mogelijke renovatie over te gaan.
      Ik hoop echt dat de Soeters-invloed op Zaanstad z.s.m. onderkend wordt als schadelijk en ophoudt.

      • Fallon Does

        Ha, ja valt inderdaad precies binnen het patroon… Helemaal met je eens, renovatie zou voor iedereen beter en mooier zijn.

        • Wederom een verkeershoofdader die verdwijnt. De moeite die je moet doen om alleen al met de auto het centrum te kunnen bereiken Is voor velen al een reden om niet in Zaandam te Winkelen.
          En een verbeterd OV alternatief met hoogwaardige snellere bereikbaarheid en verbindingen (Zaanagent, Tram, Sneltram en Metro ) met buurgemeenten blijft nog steeds sinds 40 jaren in kinderschoenen.

          • Oliver de Wit

            Gezien de drukte in de stad valt het met het aantrekken van winkelend publiek wel mee.

            Minder auto’s in de stad is een uitstekend idee. Zaanstad mag wat mij betreft een stuk veiliger worden voor fietsers.

      • Corrie Kelderman

        Volkomen mee eens.

  • Frans Kwast

    Het zal tijd moeten worden dat daar is wat gaat gebeuren. Verschrikkelijk die Peperstraat nu.
    Alles is beter…en geeft ook volop kansen voor verduurzaming en vergroening.

  • Peter van Haasen

    De Gedempte Gracht wordt hierdoor zeer slecht bereikbaar.
    Uit onderzoek blijkt dat: “Steden die slecht bereikbaar zijn per auto, of hoge parkeertarieven hebben, minder worden bezocht.”
    Dus hoe draai je de Zaanse middenstand de nek om, met dit slechte plan

    • D. de Jong

      Ik ken ook weinig mensen die ‘gezellig’ even naar de gedempte gracht gaan. Iedereen wijkt uit richting Buikslotermeerplein. Parkeren €1,40 voor de eerste 3 uur!!!!!!! En qua winkelaanbod is het daar een stuk beter.

      • Oliver de Wit

        Wat een onzin, Amsterdamse binnenstad is 7 dagen per week druk en weert ook auto’s.

        Gewoon niet met de auto naar winkelgebieden gaan, simpel.

        • A.J. vd Linden

          Amsterdamse binnenstad is goed bereikbaar met openbaar vervoer

          • A. te Nooije Leijne

            Ik ben er niet helemaal zeker van maar op de kop van de binnenstad staat volgens mij zowel een busstation als een treinstation.
            Wat bedoeld u met uw opmerking?

        • Jan Mulder

          U zou eens voor de grap moeten kijken hoe druk het is op een zondag in de vinkenstraat omdat iedereen dan wel mag parkeren op de laden en lossen vakken. Dit geeft gewoon aan dat men behoefte heeft om met de auto te komen.

          Het gekke is in deze discussie wat iedereen zijn mening er over is. Iedere keer als er feitelijk heden gepresenteerd worden dan komt iemand weer met zijn mening die op niks gefundeerd is.

          Ja Amsterdam is zeer duur maar heeft inderdaad zeer goede OV verbindingen en Ow ja! Het is de hoofdstad van Nederland! Dat zijn appels en koeien met elkaar vergelijken

  • Corrie vlietman

    Geweldig dat er nu eindelijk wat gedaan word
    Kan alleen maar mooier worden ‘want nu is het zoooo armoedig!

  • Jan Betlem

    Amsterdamseschool er werd in meer stijlen gebouwd in de jaren 20, dus wat er geschreven is, is volkomen flauwekul en verkoop taal om het matige ontwerp aanvaardbaar te krijgen.

  • Fred Blijestein

    De beste stuurlui staan weer aan wal. Wat is dat toch met Zaankanters,? Altijd maar zo negatief over veranderingen. Lekker veilig met een fles azijn achter de computer alles maar afzeiken.

  • jeroen Bakker

    560 woningen, 350 parkeerplekken en heel weinig parkeerplekken op straat = boze bewoners omdat er veel te weinig parkeergelegenheid is. Heeft de gemeente niet geleerd van Saendelft ?????

    • José Alders

      Grouw stukje Zaandam wordt vernieuwd!
      Hulde aan de initiatiefnemers, slechter wordt het echt niet
      Goed om te zien dat het wel groener wordt👍
      (Voor de doemdenkers: ga maar eens in Valencia kijken om te zien wat aangelegd groen met de stad kan doen)

    • Peter van Haasen

      En dan zijn deze parkeerplaatsen ook nog ter vervanging van de parkeerplaatsen op de Burcht, die in de toekomst ook bebouwt gaat worden. Zaanstad creëert opzettelijk een parkeerinfarct

  • Bert Versteeg

    Er blijft weinig ruimte over voor de finish van de Dam tot Damloop!
    Le Champion zal het parcours moeten aanpassen en de eindstreep ergens anders moeten trekken ( op de Wilhelminabrug bijvoorbeeld)
    Jammer dat die stadsverknoeier ( Soeters) weer een dikke vinger in de pap heeft!
    Het is net politiek, je denkt dat je eindelijk van iemand af bent maar op de achtergrond trekken ze toch aan de touwtjes.
    Veel inwoners zijn helemaal klaar met deze man en zijn potsierlijke ontwerpen.
    Het ontwerp is weer erg overdreven en ziet er niet uit , net zoals al die zaanse nepgevels van kunststof.

  • Marijke Fris

    Waarom lees je nooit iets over het OV? Waar blijven de bussen?

    • Mark Veneman

      Goeie opmerking, hoe willen ze dat doen? Halte aan het eind van de Peperstraat en iedereen naar het centrum laten lopen?

    • J Hensen

      Ja daar zat ik ook al aan te denken .Want je ziet het nergens terug op de planing van de straat.beetje ondoor dacht er zijn mensen die zich alleen maar met het ov kunnen verplaatsen.

  • Dirk Schoonderbeek

    “Peperstraat groen en levendig” fijn voor Zaandam misschien maar in het leuke en levendige dorp Wormerveer is een vergunning afgegeven voor HET KAPPEN VAN 109 BOMEN! WORMERVEERDERS KOM IN AKTIE

  • Jan de Bruin

    De twee 60 meter hoge torens die op de plek vd Beatrixflat moeten komen gaan het hele gebied rond het sluizencomplex en de daar bevindende culturele driehoek met zaantheater, het filmhuis en het Monetatelier verkrachten. Voorts is onderzocht dat van de voorgenomen vergroening slechts na oplevering ca 40% gerealiseerd wordt. Zaanstad moet stoppen met het voornemen om tot 200.000 inwoners door te groeien maar zich met het huidige aantal inwoners te bekommeren om welzijn boven welvaart en dat aspect te kapitaliseren
    binnen de nieuwbouwplannen. Als dat gebeurt zullen die plannen en de bijbehorende investeringen er anders uit gaan zien.

    • Simone Ronchetti

      Ja dat, graag welzijn verkiezen boven welvaart. Ik ben niet tegen vernieuwing, er moet hier zeker wat gebeuren. Maar waarom moet alles weg?! Voor mij is dat stukje langs de Zaan typisch Zaans. Mooi en lelijk tegelijk. Waar zie je nog zo’n voorbeeld van geen visie hebben? Vanuit het MonetAtelier laat ik het vaak zien. De bouwstijlen van de jaren 50, 60, 70, 80, 90 en 00 allemaal naast en door elkaar. Hiermee maak ik het bijna een aanvullende toeristische attractie 😁.
      (Gooi Groen erin en iedereen is voor .. hoeveel jaren duurt het voordat het echt groen is? Of worden groene gevels bedoeld?)

  • Carolien Hoogenhout

    Ik vind het een hele verbetering en vind dat Sjoerd Soeters (o. a) de stad wat leuker maakt.

  • Mark Merkies

    Daar ben ik het helemaal mee eens!Wat is er nog authentiek in het centrum van Zaandam?En al jaren wordt er niets meer geïnvesteerd in de Peperstraat en omgeving.Dan is het makkelijk om nu te zeggen “alles beter dan de huidige situatie”.

  • Lein Klompmaker

    Wauw ik vind het prachtig, wat een verbetering zeg. Goed gedaan Zaanstad!

  • Ryo setya kusuma

    Het lijkt me niet fijn om elke keer door een woonwijk te gaan om naar het centrum te gaan. En hoe gaat dat met het ov?

    Misschien komt het omdat ik al zo bekend ben met hoe Peperstraat nu is maar dit ziet er ook niet echt bepaald mooi uit.

Reageren? Ja, graag! Houd je aan onze regels

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.