Hoe vaak moeten we nog typen dat we niet van het kopiëren en plakken van persberichten zijn? Maar oké, soms zijn er bijzondere omstandigheden die ons eigenlijk geen andere mogelijkheid laten. Zojuist kregen we mail van Jason Harwijne, de trotse secretaris van badmintonvereniging De Shuttle uit Wormer.

Jason schrijft over een knappe prestatie van Shuttle 4 dat helemaal in het verre Zutphen speelde. Geen van onze badminton-reporters was daarbij aanwezig, dus een eigen verslag zat er niet in. Daarbij was het verslag van Jason prachtig geschreven en nog voorzien van foto’s ook. Vandaar… vandaag maar weer eens een persbericht dat we één op één overnemen. Met daarbij de felicitaties aan Xander, Sander, Anne en Tirza. En aan de rest van De Shuttle natuurlijk!

Persbericht 1:1

De Shuttle 4 behaalt een knappe vierde plaats op het Nederlands Kampioenschap Competitieteams

Op zaterdag 1 juli en zondag 2 juli 2023 heeft De Shuttle 4 deelgenomen aan het Nederlands Kampioenschap Competitieteams in de 7e Divisie. Het team, bestaande uit Xander van de Kerkhoff, Sander Sinkeldam, Anne van der Hoff en Tirza de Boer, heeft een goede prestatie geleverd tijdens het toernooi dat plaatsvond in de Hanzehal in Zutphen.

Na een succesvolle poulefase én een reeks van voorrondes, waar zij streden tegen andere Nederlandse poulewinnaars in de 7e Divisie, wist De Shuttle 4, mede dankzij de inzet van invaller Sjoerd Kool, zich te kwalificeren voor het NK. Met een goed spel en een beetje aanpassingsvermogen eindigde het team dit weekend op een verdienstelijke vierde plaats. Waarom aanpassingsvermogen: Een groot deel van de wedstrijden werd namelijk met nylon shuttles gespeeld, terwijl het team in de poulefase met veren shuttles speelde. De regels voor wat betreft het gebruik van shuttles liggen landelijk (nog) niet op één lijn, waardoor nylon shuttles de voorkeurspositie kregen.

Op zaterdag om 14:00 uur begon de eerste wedstrijd tussen De Shuttle 4 en Bravo 1. De gemengd dubbel, gespeeld door Sander en Anne, was een bijzonder gelijkwaardige partij. Na een spannende derde set wist Bravo met een score van 22-20 de overwinning te behalen. Hoewel De Shuttle 4 een moeilijke start had met het verlies in het gemengd dubbel, lieten ze zich niet uit het veld slaan in de volgende wedstrijden. In het enkelspel slaagde Tirza erin om haar tegenstander te verslaan, evenals de dames dubbel waarin Tirza en Anne hun tegenstanders versloegen. Al met al een nipt verlies: 2-3.

In de tweede wedstrijd tegen Mariken 8, gespeeld om 19:00 uur, behaalde Tirza een gemakkelijke overwinning in het enkelspel. Ook Tirza en Anne wisten opnieuw in twee sets te winnen in de damesdubbel. Helaas ging de herendubbel verloren na een spannende strijd die werd beslist in de derde set. Eindstand: 2-3.

Op zondag stond De Shuttle 4 om 10:00 uur tegenover de derde en laatste tegenstander Raptim 1 en het team begon goed met een overwinning in de gemengd dubbel, gespeeld door Sander en Anne. De rest van de partijen werden helaas verloren, waaronder een wederom gewaagde heren dubbel van Xander en Sander. Eindstand: 1-4, wat resulteert in de vierde plek van Nederland!

Hoewel het team dit keer niet de kampioenstitel heeft veroverd, willen we ze namens het bestuur laten weten dat we trots we zijn op deze prestatie! Er is flink gestreden tegen sterke tegenstanders en ze hebben als team een hele bijzondere ervaring opgedaan. Die ervaring nemen ze mee naar volgend seizoen, waarin er welverdiend een divisie hoger gespeeld gaat worden!

Voor de beeldvorming over het verloop om op een NK te kunnen spelen: van september 2022 t/m februari 2023 in poulefase (8 teams uit Noord-Holland) spelen. De #1 van de poule speelt in juni 2023 een voorronde in een poule van 4 teams vanuit heel Nederland. De #1 van die poule mag door naar het NK waar wederom in een poule van 4 teams, die zich in andere poules van de voorronde hebben gekwalificeerd, wordt gespeeld.

Inleiding Merel Kan/ De Orkaan, het gehele bericht inclusief de foto’s aangeleverd door Jason Harwijne, de trotse secretaris van badmintonvereniging De Shuttle uit Wormer.