Goed doel. Energiecrisis. Verbindend. Dialoog. Idealistisch. Armoede. Oekraïne. Met zoveel positieve steekwoorden kunnen wij dit persbericht moeilijk in de digitale prullenbak kieperen. Dus plaatsen we het 1:1.

Daar komt-ie:

Het Zaanse Arie Lemsfonds kiest vóór 1 mei een nieuw doel om te steunen en wil graag van u weten welke goede doelen of projecten in aanmerking komen. Tot 1 april 2023 kunt u deze aanmelden via arielemsfonds@pvdazaanstreek.nl waarna het fonds een keuze gaat maken. Meer informatie over het fonds, de werkwijze en tips voor een goede aanvraag zijn te vinden op de website www.arielemsfonds.nl

Het Arie Lemsfonds heeft in 2022 geld ingezameld en kan daarmee in 2023 enkele projecten of activiteiten steunen. Die projecten moeten in de geest zijn van Arie Lems, de vroegere PvdA-burgemeester van Zaanstad. Belangrijke termen daarbij zijn: verbindend, overbruggen van tegenstellingen, de dialoog benutten, geen onderscheid tussen rangen en standen, idealistisch, bewust van de omgeving.

“Door de gebeurtenissen in Oekraïne en de daarmee samenhangende hoge energiekosten en hoge inflatie in Nederland hebben ook de inwoners in de Zaanstreek met hogere kosten te maken dan gebruikelijk. Het Arie Lemsfonds wil daarom in 2023 financiële steun geven aan organisaties die zich inzetten voor mensen die te maken hebben met armoede door de hoge kosten of die mensen uit Oekraïne opvangen.” Aldus Piet Oudega, voorzitter van het Fonds.

Het Arie Lemsfonds steunt sinds 2004 projecten en goede doelen in de Zaanstreek en is een onafhankelijke ANBI-stichting. Kent u initiatieven die in aanmerking kunnen komen? Meld deze dan voor 1 april 2023 aan bij het Arie Lemsfonds. Op de site www.arielemsfonds.nl vindt u hoe u dat kunt doen.

In 2022 heeft het Arie Lemsfonds Taalcafé de Sluis gesteund door de aanschaf van laptops. Daarnaast kreeg Muziekvereniging Onderling Genoegen een bijdrage om na corona de muzieklessen op scholen weer uit te kunnen voeren.

De foto komt uit het gemeentearchief van Zaanstad (en kozen we zelf).