Zaanstad start deze zomer een verkeersonderzoek bij de poller in de Czaar Peterstraat, na klachten van bewoners over onveilige situaties. Vrachtwagens rijden zich geregeld vast bij de poller – een beweegbare paal die het gebied afsluit voor doorgaand verkeer – en moeten dan keren op plekken waar weinig ruimte is, met gevaar voor fietsers en voetgangers.

Het onderzoek (2 juni t/m 1 september) moet inzicht geven in knelpunten, verkeersgedrag en hoe vaak vrachtwagens de afsluiting negeren. De gemeente trekt hier € 25.000 voor uit.

Klappers

Sinds 2017 staan er pollers op twee plekken in het centrum van Zaandam: op de Peperstraat bij de Beatrixbrug en op de Czaar Peterstraat. Deze palen gaan op gezette tijden omhoog om het centrum verkeersluw te houden. De poller op de Czaar Peterstraat blijkt echter een knelpunt. 

Volgens Zaanstad gaat het vooral om vrachtverkeer dat de borden niet leest of verkeerd interpreteert en zich daardoor vastrijdt bij de poller. Omdat de straat daar smal is, moeten deze voertuigen ter plekke keren, wat zorgt voor gevaarlijke situaties, vooral voor fietsers.

In mei 2024 schreven we al dat de Zaanse pollers sinds de invoering 26 keer zijn aangereden. De Peperstraat staat op veertien klappers, de Czaar Peterstraat op twaalf (die laatste stond ook lang uit). Niet alleen vrachtwagens, maar ook politieauto’s, bussen en gewone auto’s zijn daarbij betrokken.

Tijdens het onderzoek worden verkeerstellingen gecombineerd met overleg met bewoners. In september 2025 worden de uitkomsten besproken, waarna het college besluit of de verkeerssituatie rond de poller wordt aangepast. Concrete aanpassingen worden nog niet genoemd.

Nieuwe kentekens

Twee maanden geleden schreven we al over de aanhoudende problemen met het pollersysteem. Een teleurgestelde taxichauffeur kon zijn nieuwe kenteken niet registreren en moest daardoor telkens omrijden.

Ook de noodoplossing – op de knop drukken bij de poller – bleek niet te werken. De gemeente beloofde eind januari een nieuw systeem, maar die vervanging laat langer op zich wachten. Volgens Zaanstad is de overgang complexer dan gedacht en wordt er nog aan gewerkt om nieuwe kentekens toe te kunnen voegen.

Door: Nick Boeske. Info: Raadsinformatiesysteem Zaanstad en eerdere artikelen. Foto: De Orkaan.