“Wegens diverse redenen houden wij ons niet aan alle coronamaatregelen en dragen wij geen mondkapje,’ valt er te lezen op een briefje bij de ingang van het PostNL-centrum aan de Kleine Tocht in Zaandam.
Vanmorgen schreven we een stukje over De Jager op de Gracht. Vanwege corona hebben zij de deur moeten sluiten in de drukste periode van het jaar. Voor pakjes wordt doorverwezen naar het centrum aan de Kleine Tocht.
We werden door verschillende (doorverwezen) klanten benaderd omdat ze zich niet fijn voelden:
‘Binnen was een lange rij mensen, en er werd geen afstand gehouden. Ook leek er geen sprake van ventilatie. Ik had als klant van PostNL niet de mogelijkheid om mijn pakje bij Primera op een andere locatie dan deze op te halen.’
Wij bellen met de lokatie om te vragen wat de ‘diverse redenen’ zijn om zonder mondkapje te werken. Directeur Nanda van Marsbergen legt uit:
‘We hebben als team het besluit genomen om ons er niet aan te houden. Wij vinden mondkapjes schijnveiligheid bieden. Klanten die ze wel willen dragen zijn daar natuurlijk vrij in. Wij geloven meer in afstand houden.’
Ook geeft ze aan dat het wettelijk niet hoeft:
‘We zijn niet openbaar, dus wij bepalen zelf het beleid in onze eigen winkel.’
Een van de klanten meld:
‘Je loopt er op eigen risico naar binnen, en het briefje hangt bij de ingang. Maar het is vervelend dat je hier echt heen moet als je je pakje wil halen.’
De woordvoerder van het hoofdkantoor van PostNL laat weten dat het hier niet gaat om landelijk beleid. Ze zou uitzoeken hoe het zit en er later op terugkomen.
Ik begin mij opeens af te vragen of het personeel van een winkel verplicht een mondmasker moeten dragen?
Het is een zeer druk bezochte plek, ook voor de calamiteit van de Primera. De zgn'diverse'redenen zijn er volgens telgesprek dus 2. We 'geloven' er niet in is de hoofdreden. Eerlijk gezegd is dat het probleem waarom in NL alles zo moeizaam verloopt. Het virus is onzichtbaar... bestaat het eigenlijk wel, etc. Ik vind een postnl biznizpoint wel degelijk een publieksruimte. Ik vrees dat het bijgeloof van de eigen onkwetsbaarheid de bezoekers wel degelijk kan benadelen. Ook hangt er geen plastic scherm bij de kassa en terminal, zelfs daarin gelooft de eigenaresse niet. Ik vind dit heel vreemd. Er wordt zonder twijfel daar keihard gewerkt en men is altijd beleefd, maar kom zeg, respecteer wat er in NL en zeker Zaanstad gaande is en doe mee, geef het goede voorbeeld door. Wat bij de Primera gebeurde en bij de Bruna op de Dam, bij Despatch onmogelijk?? Houd toch op zeg!
Volgens uitspraak ECLI::NL:RBAMS:2014:5688 Is de voorzieningenrechter van oordeel dat een winkel geen publieke ruimte is. Dat een ieder in beginsel de winkel binnen kan lopen maakt niet dat er sprake is van een openbare ruimte. Met andere woorden de mondkapjes plicht geldt ook niet voor winkels, gezien we nog altijd in een rechtsstaat wonen.
Er zijn vandaag boetes uitgedeeld in een bouwmarkt in Zaandam dus deze informatie klopt niet. Een agent in burger heeft diverse boetes uitgedeeld. Bron: Het personeel.
Dat er boetes uitgedeeld zijn wil niet gelijk zeggen dat het juridisch ook klopt.
Zie boven.
Er zijn in het verleden zat boetes opgelegd door handhavers waarvan er later heel veel weer zijn verscheurd
Jullie vergeten de noodwet!
De regering kan nu van alles opleggen zonder dat er wat dan ook getoetst kan worden door een rechter. Je kan het ook een noodtoestand noemen.
Het gewone democratische rechtstelsel geld nu niet meer wat betreft het bestrijden van deze griep
Precies en die noodwet verplicht dus mondkapjes in publiek openbare ruimtes. Dit zijn winkels dus niet. Noodwet of niet. Die voorziet nogmaals alleen in openbaar publieke ruimtes. Als je de wetgeving waar deze noodwet dus nog geen uitzondering in heeft gemaakt, raadpleegt zijn winkels dat dus niet, tenzij expliciet anders aangegeven in de noodwet (wat dus niet het geval is )
Echter verkeerd Nederland niet in een Noodtoestand en is dus ook niet van toepassing op de huidige wetgeving. Tot nader order uiteraard.
Hi Elly,
Dat een agent dit doet, betekend niet automatisch dat er een juridische grond is. Indien verbalisant het bovenstaande aanhaalt is de kans groot, dat de boete verworpen wordt. Nogmaals we leven in een rechtsstaat waarin een rechter heeft getoetst en uitgesproken dat een winkel geen publiek openbare ruimte is is. Door een slimmigheidje van de 2e kamer door te impliceren dat oa een winkel dit is (en ook kan zijn bv. Een nonprofit winkel van de overheid die in een openbaar gebouw zit zoals de rechtswinkel) heeft diezelfde 2e kamer het doen lijken dat alle winkels dit zijn. Beeldvorming zeg maar.
Overigens los van het wel of niet eens zijn met de maatregel verbaas ik me erover dat er opeens genoeg capaciteit bij de politie is, waar deze er jaar in jaar uit niet was. Kwestie van prios blijkbaar
Ja Thomas, zo is het maar net.
4.2 is daar duidelijk in dacht ik zo
Maar dat zullen ze wel weer over het hoofd gezien hebben bij het invoeren van de mondkapjesplicht.
Maar ja, zo klopt er zoveel niet door dat gerommel.
Nog geen vaccinatieplan klaarliggen ? Nee, zover is Hugo nog niet.
We weten ook nog maar een maand of 10 dat er een vaccin aan staat te komen.
Maar nee, en maar door blijven pruttelen met voorschriftjes over 2 dan wel 3 personen in huis en bewezen zo goed als nutteloze mondkapjes.
Als ze zo door blijven gaan dan wordt het natuurlijk niks.
Even een rectificatie, bij de ingang van het betreffende Bussines point hangt wel degelijk een briefje met de algemeen bekende regels.
Ik kom zelf als sinds het begin van de crisis bij dit punt, omdat het te druk is bij de kleinere postNL punten.
Afstand word gewoon aangehouden. Ook staat er duidelijk op het eerder genoemde briefje dat er een maximum van 3 klanten binnen mag zijn zodat de belangrijke afstand gehouden kan worden. Als het druk is wacht je dus even buiten, waar meer dan voldoende ruimte is.
Zoals de klant beschrijft was het dus druk en had deze persoon even buiten moeten wachten tot er niet meer dan 3 klanten binnen waren. Heel vervelend in de kou, maar dit is gewoon weg klagen over iets wat je zelf in de hand hebt.
Dit bussines point kan er niets aan doen dat een ander pakket punt tijdelijk gesloten is en om je ongenoegen dan op deze wijze te ventileren is natuurlijk erg kinderachtig.
Zoals de eigenaresse zelf al aangeeft heeft zij met haar personeel de weloverwogen beslissing genomen niet de hele dag met een mondkapje op te werken en staat het iedere klant vrij om wel een mondkapje te dragen als men zich daar prettig bij voelt. Ik zie dus totaal geen waarde in dit stuk.
De vraag is of het voltallige personeel inderdaad weloverwogen en unaniem heeft besloten geen mondkapje te dragen, of dat één of meerdere werknemers zich onder druk gezet voelden om akkoord te gaan.
Ik kan dat natuurlijk niet volledig beoordelen, maar zoals ik de eigenaresse en het personeel ken is er absoluut geen sprake van druk op welke manier dan ook.
Wel Dimitrie,al heeft de werkgever besloten geen mondkapjes te dragen in het pand dan nog is de werknemer altijd nog vrij dit wel te doen.
Andersom is een iets ander verhaal.
Ik vind het ook een beetje de smaak van roddelkrant journalistiek hebben ja.
Geen openbare gelegenheid? Nu dus even wel als je verplicht bent om daar je pakketje op te halen