Ruim helft van verkeersslachtoffers fietser of scooterrijder

Zaanstad wil net als de landelijke overheid het aantal dodelijke verkeersslachtoffer sterk naar beneden brengen. In 2050 zou het landelijk ‘0’ moeten zijn. In 2018 waren dat er nog 678 volgens het CBS, en dat is 65 meer dan in 2017.

In Zaanstad is sinds 2016 een dalende trend bij het aantal verkeersslachtoffers. Er waren tien ongelukken met dodelijke afloop in de periode 2016 – 2018: zes daarvan betroffen fietsers of scooterrijders.

Het aantal ongevallen en mensen die daarbij betrokken zijn in Zaanstad neemt van 2014 tot 2016 toe. Dat jaar is het ‘hoogtepunt’ met ruim 1000 ongelukken waarbij 1344 mensen waren betrokken. In 2017 en 2018 nemen deze aantallen weer af.

Ook het aantal gewonden stijgt tot 2016 (van 127 tot 143) en neemt af tot 104 in 2018. In 2017 vielen de meeste dodelijke slachtoffers: 6. Vorig jaar vielen er drie dodelijke slachtoffers (foto boven: ongeluk bij Havenstraat). Betrouwbare gegevens van voor 2014 zijn niet beschikbaar.

In de laatste drie jaar vielen de slachtoffers vooral onder bromfietsers (scooters), automobilisten en fietsers. Er zijn wel veel meer mensen betrokken bij ongelukken met personenauto’s, maar de kans dat je daarbij gewond raakt is klein (3 procent). Van de ‘betrokkenen’ bij scooter-ongelukken raakt 23 procent gewond, bij fietsongelukken is dat zelfs 32 procent.

Er zijn in de afgelopen drie jaar 24 ongelukken met e-bikes geregistreerd maar omdat deze ongevallen ook als bromfiets- of fietsongeluk worden geregistreerd is het in werkelijkheid hoger.

 

Landelijk neemt het aantal fietsslachtoffers toe. Dat is onder meer een gevolg van ouderen die steeds vaker blijven fietsen. Het gaat ook steeds vaker om ‘eenzijdige’ ongelukken waarbij geen andere weggebruikers zijn betrokken.

Zaanstad wil extra aandacht voor het gebruik van de smartphone in het verkeer (per 1 juli ook verboden op de fiets) en voor ‘jong volwassenen’ (15-29 jaar) die relatief vaak betrokken zijn bij ongevallen. Voorlichtingsacties voor deze groep hebben tot dusver geen succes gehad.

Blackspots

In Zaanstad zijn alle ‘blackspots’ verdwenen, dat zijn plekken waar 6 of meer (geregistreerde) letselongevallen in de afgelopen 3 jaar plaatsvinden. In het verleden waren dat het Prins Bernardplein en de kruispunten Panneroodstraat – De Weer in Zaandam en Badhuislaan – Zuiderhoofdstraat – Padlaan in Krommenie.

Er zijn wel ‘aandachtlocaties’ in Zaanstad waar relatief veel ongelukken gebeurden tussen 2016 en 2018:

  • Koningin Julianaweg, Zuiderzee (4 ongelukken, 5 gewonden)
  • N246 tussen A8 en Westzaan (26 ongelukken, 5 gewonden)
  • Rosariumlaan, Saendelverlaan (8 ongelukken, 5 gewonden)
  • Communicatieweg Oost, N246, Vaartdijk (7 ongelukken, 5 gewonden)
  • Dr. H.G. Scholtenstraat, Heijermansstraat, Paltrokstraat, Veldbloemenweg (13 ongelukken, 4 gewonden)
  • Dr. J.M. den Uylweg, Thorbeckeweg, Wibautstraat (11 ongelukken, 4 gewonden)

Bij de de rotonde Heijermansstraat- Paltrokstraat zijn “kleine maatregelen genomen” volgens de gemeente, de Rosariumlaan/Seandelverlaan wordt onderzocht en het kruispunt Dr. J.M. den Uylweg/Thorbeckeweg/Wibautstraat wordt tijdens het AVANT-project aangepakt.

5 Reacties op Ruim helft van verkeersslachtoffers fietser of scooterrijder

  1. Berry schreef:

    Ik _weet_ dat de cijfers niet kloppen over de hotspots. Het afgelopen jaar ben ik al bij vier letselschades geweest op de westelijk rotonde Saendelverlaan in Saendelft. Als er 6 aanrijdingen met letsel nodig zijn om een hotspot te worden dan is dit er zeker een. Er wordt dus geschoemeld met de cijfers.

    • De Orkaan schreef:

      Het kan zijn dat ze niet kloppen omdat niet alles goed geregistreerd wordt. Van ‘sjoemelen’ is pas sprake als er doelbewust met cijfers wordt gemanipuleerd. Daar zijn geen aanwijzingen voor.

  2. Egbert Visser schreef:

    Bijna alle rotondes zijn hotspots omdat ze onoverzichtelijk zijn, het zou al helpen het middengedeelte te verlagen waardoor je meer overzicht krijgt.
    Maar zou het gedrag van veel fietsers en scooterrijders ook niet bijdragen tot het hogere aantal ongelukken?
    Naast het appen zie ik veel fietsers veel verkeersovertredingen maken zoals het door rood rijden, geen richting aangeven, rijden zonder licht en ook roekeloos rijgedrag van met name scooterrijders.

    • Leyena (Leentje) van der Laan schreef:

      Ik beaam dit.

      Scooter, maar zeker ook bromfietsrijders(Blauwe plaat).

      Ze rijden vrijwel nooit 25km/u (maximum snelheid).
      Scooters (Gele plaat) rijden 45(50)km/u door een 30 zone, Halen daarbij auto’s rechts en links in. Als ze er maar langs komen.

      Scholieren van SMC rijden 3 fietsers breed, mix daarbij de toeristen en je krijgt een situatie dat als er op de Lagedijk in Zaandijk een bus aan komt in de richting van Zaandam, het zichtbaar gevaarlijke situaties oplevert. Hulde aan de buschauffeurs.

      De kruising in Zaandijk, bij/voor molen de bleeke dood, staan er van tijd Touringcars mensen in en uit te laden. Om daar langs te komen moet je mega opletten of er niet spontaan een voetganger effectief door Rood loopt. het is een rot situatie daar, door alle drukte.
      Er moet echt handhaving door politie komen, lopen-door-Rood-licht boete’s en die bussen weg gestuurd/beboet als nodig.

      Politie moet ook echt gaan inzetten op verkeershandhaving van scooters/bromfietsen en fietsers.

      Gemeente, doe wat daar.

  3. Egbert Visser schreef:

    Dat er steeds meer ouderen betrokken raken bij ongevallen komt niet alleen doordat ze vaker blijven fietsen.
    Vanwege de vergrijzing komen er steeds meer ouderen bij en het gebruik van de elektrische fiets is de laatste jaren enorm gestegen.
    Veel ouderen hebben zo`n elektrische fiets maar kunnen er niet altijd goed mee overweg wat ook weer ongevallen veroorzaakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *