KLM, Transavia, Martinair, Delta, TUI en internationale luchtvaart-organisaties als IATA vechten het nieuwe maximum van 478.000 per jaar van Schiphol aan. In een toelichting op een eerder beroepsschrift tegen de nieuwe grens pleiten ze voor een terugkeer naar het oude maximum van 500.000.
Dat werd in 2017, 2018 en 2019 gehaald. Het is een ‘gedoogd’ maximum omdat het werd afgekondigd in afwachting van een nieuw handhavingsstelsel dat er nooit kwam. De redenering van de luchtvaartmaatschappijen is een ‘masterclass in het verdraaien van feiten en het kapen van wetgeving’ aldus Schipholwatch. Als de nieuwe grens afgeschoten wordt, is terugkeer de regels van 2008 logischer aldus de luchthaven-waakhond. Tussen 2008 en 2013 lag het gemiddeld aantal vluchten rond de 410.000.
Maar de luchtvaartmaatschappij willen dus naar 500.000. Dat is de maximale capaciteit van de luchthaven.
478.000
In september 2025 werkte Schiphol 41.374 vluchten af. Als die trend zich voortzet, komt Schiphol rond 478.000 vluchten uit. En dat is het nieuwe maximum dat het kabinet de luchthaven vanaf november 2025 wil opleggen.
Met 361.000 vluchten in de eerste negen maanden van 2025 is Schiphol op weg naar een record. Voor corona werden er bijna 500.000 vluchten per jaar afgewerkt. In de periode 2020 – 2024 lag dat daaronder. In 2024 was het 474.000.
Of dat nieuwe maximum er komt is nog onzeker. Er lopen rechtszaken om die grens te verlagen, en daartegen verzet de luchtvaartindustrie zich dus. Ook is de natuurvergunning van Schiphol door de rechter vernietigd – Schiphol is in beroep gegaan, en de gevolgen zijn daarom onduidelijk.
Zaanstad en Wormerland hebben gepleit voor een volledige nachtsluiting van Schiphol tussen 23.00 en 07.00 uur, omdat nachtelijk vliegverkeer volgens hen extra hinder en slaapverstoring veroorzaakt. Cijfers uit de GGD Gezondheidsmonitor onderbouwen dat, met hoge percentages slaapverstoring in onder meer Krommenie en Assendelft.
Plannen
Het kabinet wil het aantal vluchten op Schiphol beperken tot 478.000 per jaar, met een maximum van 27.000 nachtvluchten. Deze maatregel moet vanaf november 2025 ingaan en in 2026 leiden tot 15 procent minder geluidshinder. Tegelijk komen er strengere regels voor lawaaiige vliegtuigen: hogere tarieven, een nachtverbod op de luidste toestellen en stimulering van stillere vlootvernieuwing.
Deze aanpak maakt deel uit van de eerdergenoemde Balanced Approach, een Europese procedure die vereist dat eerst wordt aangetoond dat geluidsreductie niet op andere manieren kan. De Europese Commissie steunt het plan in principe, maar stelde nog enkele vragen – onder meer over privévluchten. Als de procedure vertraging oploopt, gaan de nieuwe grenzen pas in november 2026 in.
Cijfers 2025
In 2024 verwerkte Schiphol 473.814 vluchten en dat is ruim 7 procent meer dan in 2023. In 2025 mag Schiphol nog een klein beetje (1 procent) groeien naar 478.000 vluchten als de plannen bekrachtigd worden (Schiphol en de minister noemen dat zelf overigens ‘krimp’ omdat het minder is dan de 500.000 die als maximum voor corona werd aangehouden).
Het doel van het kabinet is 20 procent minder ernstig gehinderden, maar dat was al op de langere baan geschoven (net als het schrappen van de nachtvluchten). De 478.000 van het kabinet zou voor 15 procent minder gehinderden moeten zorgen.
Onderstaande grafiek laat het aantal vluchten per maand op Schiphol zien sinds begin 2019 (het laatste pre-coronajaar). Vanaf april 2025 gaat het telkens om meer dan 40.000 vluchten per maand.

In 2017, 2018 en 2019 eindigde Schiphol met bijna 500.000 vluchten. In de coronajaren 2020 en 2021 lag dat fors lager. Van 2022 ging dat weer omhoog. In de eerste negen maanden van 2025 werden er ruim 361.000 vluchten afgewerkt.

Ongeveer 4 procent van de vluchten in de afgelopen jaren waren nachtvluchten (aankomend of vertrekkend tussen 23.00 en 06.00 uur), 2 procent viel in de vroege ochtend (aankomend of vertrekkend tussen 06.00 en 07.00 uur).

Lees ook Ons Schiphol-dossier
Door Piet Bakker. Info van Schiphol (Verkeers- en vervoercijfers), Saense Onderwonenden Schiphol, SchipholWatch. Foto (vliegtuig boven Assendelft) en grafieken: De Orkaan.
Ik denk niet dat er minder vluchten zullen komen.
De staat heeft 70% van de aandelen en is dus voor 70% eigenaar van Schiphol.
De netto winst van Schiphol was vorig jaar dacht ik 210 miljoen.
Dus voor de staat meer dan 140 miljoen netto in de pocket, hierbij komen de inkomsten uit diverse belastingen nog. Die blijken net geen 400 miljoen te zijn.
Wij kunnen natuurlijk niet verwachten dat de staat hierop in gaat leveren, stel je voor zeg.
Dat dit ten koste gaat van de gezondheid van de bevolking en het milieu, ach, dat is kennelijk van ondergeschikt belang.
Ik ben al zeker 40 jaar groot voorstander van een vliegveld in zee, een plan wat toen nog Bos & Kalis (nu Boskalis) in Den Haag heeft voorgesteld. Ok, kost enige miljarden maar de bevolking wordt gespaard. Het milieu blijft inderdaad een dingetje maar dat is het nu ook al.
Werkgelegenheid blijft voor Schiphol gewoon bestaan, tevens voor een paar decennia werk voor de bouw van het eiland en er komt veel ruimte voor woningbouw en natuur op de huidige Schiphol locatie.
En in aanvulling hierop, misschien is het een idee bijvoorbeeld Tata hier ook een plekje te geven.
Maar, ik zal het wel niet begrijpen.
Schiphol is rupsje nooitgenoeg!