‘Ze leek wel een dominee, maar je viel niet in slaap.’, ‘Geen speld tussen te krijgen!’, ‘Punten en komma’s kon je horen, glashelder.’, ‘Ze is haar roeping misgelopen!’, ‘Zonder af te dwalen vertelde ze waar het om gaat.’

Mooie woorden van aanwezigen over het betoog dat Winnie de Wit gisteren hield voor de Zaanse raad.

En we hadden deze lofzang drie keer zo lang kunnen maken… Gisteren won Winnie harten en verstand van de aanwezigen in de raadszaal.

Winnie voert een strijd waar ze niet op zit te wachten. Ze heeft veel leukere dingen om zich mee bezig te houden, maar wat recht is, is recht, en Schiphol is krom en gierend uit de bocht gevlogen, zonder dat er bestuurlijke hanen naar lijken te kraaien. We worden ‘geschiphold’, zegt Winnie, en als zij het zegt, is het waar.

We plaatsen haar bijdrage over Schiphol 1:1

Inspreken 16 april 2019 in het Zaanstad Beraad

Hoe krijg ik in deze 5 minuten voor het voetlicht wat het probleem Schiphol voor ons in het noorden van Zaanstad betekent? Hoe samen te vatten wat die langzaam uitbreidende – alles overheersende moloch – aan zorgen brengt? Ik probeer het via de metafoor van de kikkers in een pan op het fornuis:

Wij – onderwonenden – zijn als die kikkers: wij zitten al lang in die pan, en het water wordt alsmaar warmer. Geen onprettig gevoel, die warmte, totdat wij de hitte plotsklaps niet meer kunnen verdragen. Alleen: springen kunnen we inmiddels niet meer, en zo leggen we het loodje. Zou je als nieuwe kikker – lees nieuwe bewoner – die pan in gaan, dan spring je er gillend weer uit: zó heet, dat is toch onleefbaar!

Ik ben zo’n kikker:  in 1982 in Assendelft komen wonen, en ja, toen was er weliswaar vliegverkeer, maar zonder Polderbaan viel dat reuze mee. Inmiddels word ik in mijn wijkje gemangeld tussen Polderbaan en Zwanenburgbaan, de banen waar het meest op geland wordt: geen rust meer te vinden!

Nu moeten er in Zaanstad zo’n kleine 10.000 huizen bijkomen, voor nieuwe kikkers. Schattingen laten het algemene percentage gehinderden daarmee oplopen van 13% tot 22%. Met o.a. Kreekrijk-bewoners erbij zal Zaanstad-noord  dan  extreem hoge percentages gehinderden laten zien.

Mijn zondag geboren kleinzoon is nog maar een klein kikkertje: iedereen wenst hem gezondheid toe, maar hoe zit het met fijnstof en ultrafijnstof in de lucht die hij inademt? Wat doet dat allemaal met zo’n klein lijfje?

Vanuit die bezorgdheid vraag ik de raad en het college van Zaanstad het volgende:

  1. Acteer proactief: bekommer je om het welzijn van je inwoners – je hebt immers zorgplicht! Het economische sprookjesverhaal is achterhaald: de schade die vliegen veroorzaakt, komt in een later stadium, zoals longkanker zich pas na 30 jaar roken openbaart.
  2. GGD onderzoek is dringend gewenst: Schiphol komt noch op de website noch in toekomstvisie of rapportages van de GGD voor! De laatste verontrustende cijfers dateren uit 2016: luchtkwaliteit! nachtrust! gevoelens van onveiligheid! Meten is weten!
  3. Installeer Schiphol-onafhankelijke meetpunten voor geluid en luchtkwaliteit. Begin in Assendelft-Zuid: in 2016 waren er al 34% ernstig gehinderden, waarvan 17% ernstig slaapgehinderden! En aan hoeveel meer geluid worden wij inmiddels blootgesteld! Meten is weten!
  4. 500.000 is max: niet alleen omdat de kikkers bijna het loodje leggen, maar omdat het klimaat aan flarden wordt gevlogen. Zie al die jongeren protesteren: maar waar blijven die harde maatregelen waar zij om vragen? Wat doen wij eigenlijk voor die toekomstige generatie: moet je niet acteren, nu aangetoond is dat het zeer urgent is?

De klachten van Polderbaan-onderwonenden zijn in 2018 met 57% toegenomen. Het is dan ook de voorkeursbaan, dus alle groei gaat over onze hoofden. De Zwanenburgbaan, waar Westzaan en Zaandam veel overlast van ervaren – wordt steeds vaker gebruikt. In 2018 kwamen er 140.000 vluchten bij!

Meten is weten, maar we moeten wel eerlijk meten: Een door mij ingediende klacht over hinder telt niet mee, want ik woon net niet binnen de geluidscontour waarin een klacht telt! Ik heb dus helemaal geen hinder! Op deze – en vele andere manieren – worden wij geschiphold. Officiële cijfers tonen een niet-bestaande werkelijkheid, maar dat moet je wel willen inzien.

Zaanstad verander eens van houding: wees kritisch en kijk verder dan de officiële cijfers, ga eens verder dan die BRS-eisen en zet je in voor het welzijn van je inwoners! In Rotterdam gaat men voor vermindering van hinder, zelfs krimp is daar niet onbespreekbaar – vanwege milieu en klimaat.

Ook Aalsmeer, Oegstgeest en Ronde Venen zijn kritischer dan de BRS-eisen: Zaanstad, durf onderscheidend te zijn, je haalt er zeker het nieuws mee!

Samenvattend is mijn oproep:

  1. Een proactieve houding van Zaanstad, met welzijn van de  inwoners als leidraad
  2. Doe GGD-onderzoek n.a.v. de overlast
  3. Ga onafhankelijk meten
  4. 500.000 = maximaal, maar voor het klimaat is een vermindering vereist.

De foto boven is van Jan Lapere.