De ALDI aan de Dr. H.G. Scholtenstraat in Zaandam heeft slagbomen bij de ingang van haar parkeerterrein laten plaatsen om het wildparkeren tegen te gaan.
De supermarkt ziet de bui al hangen. Onlangs is het wooncomplex Timbr opgeleverd (158 woningen). Aan de Paltrokstraat komen 238 nieuwe appartementen. En daar komen in de toekomst fase 2 van Oostzijderpark, Hofwijk/Kan Palen, Hilko en Jonker Juffer nog bij. Alle projecten hebben meer woningen dan parkeerplekken (103 bij Timbr bijvoorbeeld).
Zaanstad heeft betaald parkeren aangekondigd voor zowel de Slachthuisbuurt-Noord als Zuid (bij dat laatste hield de gemeente zich overigens niet aan de eigen regels).
Autobezitters zonder parkeerplek en zonder vergunning gaan dan uitwijken naar de gratis plekken in de buurt. Niet meer bij de ALDI dus. (Dan maar bij de Lidl?)
Zaanstad zet in haar mobiliteitsplan en de (afgeschoten) parkeernota in op ‘dubbel gebruik’ van parkeerplaatsen van bedrijven (dus voor klanten, werknemers en buurtbewoners). ALDI dwingt vooral het ‘enkel gebruik’ af.

Door Piet Bakker met foto’s van Wim de Jong.

Beste Jeroen
Dit is geen 'opstand', dit is slechts het hardop uitspreken van iets dat je opvalt.
Deze opstand zou niet nodig zijn als de gemeente zich houdt aan de democratische regels. Geen gerommel in de achterkamertjes. Geen wetjes doorvoeren zonder medeweten van de bevolking. Geen belastingen en beperkingen invoeren die nooit stonden vermeld in het verkiezingsprogramma. De doctrine wordt door gemeenteraden steeds meer als leidraad gehanteerd. Dit staat lijnrecht tegenover het begrip democratie. Helaas een concept dat steeds minder raadsleden lijken te begrijpen...
Wanneer houdt de Zaanse stoelendans eens op. Onze buurt lijkt met de dag voller te staan met auto’s (ook van mensen uit andere wijken lijkt het), werkbusjes, taxi’s en zelfs vrachtwagentjes die 1,5 plek opslokken.
Met de Zaanse stoelendans wat betreft parkeerplekken gaat het er niet beter op worden. Bij de Houthavenkade is ook enorm nagedacht over het aantal parkeerplekken, ahum. Gevolg is dus, dat de mensen die de auto het hardst nodig hebben voor bijv avond- of nachtdiensten, telkens een boete moeten riskeren.
Als mensen gaan wonen in Timbr, Paltrok, Hilko en Jonkerjuffer, dan komen er toch ergens anders plekken vrij? Of worden het niet Zaankanters die daar gaan wonen? Kwestie van rekenen.
op vrije plekken komen nieuwe mensen.. toch?
er wordt parkeergarage gemaakt voor nieuwe bewoners. maar ja weer veel te weinig plekken 103 plekken. en die zijn dus al verhuurd. nu mag je op de wachtlijst. nou dat kan nog wel ff duren. zoveel woningen bouwen en zo weinig plekken.
beetje simpel bedacht, wanneer er mensen ergens uit de stad komen te wonen, dan komen er op de vrijgekomen plaatsen mensen te wonen die mogelijk al twee auto's hebben, dus de parkeer overlast gaat zich verplaatsen naar buurten die het ook niet willen hebben, enige mogelijk heid,... Heel Zaandam ( van Peperstraat tot kalf) allemaal betaald parkeren, ben je ook van de mensen af met auto en achterin een vouwfiets
Het is allemaal klote. Ik heb geen auto, de parkeerplaats die met de woning kwam moet ik geforceerd betalen (ik verhuur het zelf). Het is gewoon te duur en lastig. Ik ga dus met de fiets of de trein. Ook nog eens over de trein, ze willen dat we vaker met het OV gaan, maar het is nu al verdomd 7,80 retour van Kogerveld naar Amsterdam Centraal. Nationaliseer die boel eens, marktwerking werkt geen zak.
Is parkeren voor klanten van de Aldi nog wel gratis? Uitrij munt bij de kassa verkrijgbaar of uitrijden op vertoon van kassabon?
Na het eerste uur 10 euro.
Dus wel opschieten met boodschapoen doen en bidden dat er geen te lange rij bij de kassa staat!
en € 75,= voor een dagkaart......
Eerste uur is gratis.
Bedankt!
Álles gericht op agenda 2030, de 15 minutes cities (wellicht 2050).
Individueel vervoer moet verdwijnen, de aanloop er naartoe is door het de autobezitter moeilijk te maken. Het creëren van minder parkeer en bewegingsruimte voor de auto is een psychologische tactiek zodat we straks deze beperkingen accepteren. Stap voor stap gaan gemeenten parkeerruimtes opeisen zodat een supermarkt met eigen parkeerterrein haar zeggenschap verliest. De nieuwe wijken structureel voorzien van te weing parkeerruimte is geen toeval meer. Dat is duidelijk gebaseerd op een 'visie' .
Overdreven van mij ? Complottheorie? Ech nie !
Kijk wat de afgelopen jaren door de gemeente is besloten zonder overeenstemming van de burger. Dat is ondertussen een lange waslijst geworden en gezien de reacties van de lezers in de commentsection heb ik geen ongelijk.
Het enige wat je moet willen zien is het grote verband. Het zijn geen losse incidenten meer...
Wat zouden die vijftien minuten-steden moeten opleveren, en wie zou daar baat bij moeten hebben?
Niek,
Helemaal waar! Maar je moet het wel willen en kunnen zien!
Ik ben blij dat ik één auto heb en een oprit op eigen grond ( nou ja, eigen, erfpacht, maar daar loopt ook al jaren een hele discussie ( rechtszaken) over met de gemeente……)
en dat te bedenken dat 1 huishouden gemiddeld 2 auto's heeft .
ik de wijk kogerveld hebben we nu 2 huizen met 6 auto's.
dus geen plek dan maak je plek.
in de berm op de stoep op de hoek of in de bocht of in de voor thuin.
Het parkeerprobleem in de Boerenjonkerbuurt zal de komende jaren in rap tempo heel groot worden bij gelijkblijvend beleid.
Een overzicht van alle reeds geplande nieuwe woningbouw (Timbr, Paltrok, Hilko en Jonkerjuffer) geeft een onthutsend beeld:
715 extra woningen met 426 parkeerplaatsen.
En dan is het project Kakes/Hooijschuur nog niet eens meegeteld.
Inderdaad onthutsend. Maar wel gebaseerd op de spelregels die de raad van Zaanstad heeft vastgesteld. De parkeernorm wordt door onze politieke vertegenwoordiging vastgesteld. Ik ken in Zaanstad geen nieuwbouwproject waar de omwonenden vooraf tijdens de "participatie" waarschuwen dat het aantal ingetekende parkeerplaatsen onvoldoende zal zijn. Het verweer van projectontwikkelaar, ondersteund door vertegenwoordiging van de gemeente, is standaard: het voldoet aan het beleid. Meer ruimte voor parkeren verslechtert de businesscase voor de projectontwikkelaar. Daar heeft zo'n bedrijf natuurlijk niet meteen trek in. Voldoen aan de norm is het maximum. Zie hier een schone taak voor onze gemeenteraad.
correctie: Ik ken in Zaanstad geen nieuwbouwproject waar de omwonenden NIET vooraf tijdens de "participatie" waarschuwen dat het aantal ingetekende parkeerplaatsen onvoldoende zal zijn
De "opstand" doe je bij de gemeenteraadsverkiezingen. Het heet Democratie. Helaas een concept dat steeds minder mensen lijken te begrijpen.
Echt Zaanstad. Mensen pesten. Vreselijk beleid ,geen beleid. Wanneer komen we in opstand.
Dat alles straks betaald parkeren wordt kun je op wachten. Maar als dat dan zo is kun je daar in de buurt toch nog nergens je auto parkeren. Er is nu voor 158 woningen maar plek voor 103 auto's. En bij die andere geplande bouw zal het niet beter worden. Beter zou zijn dat als betaald parkeren dan toch wordt ingevoerd, met abonnement of bezoekers kaartje, er voor genoeg parkeerruimte wordt gezorgd.