De juridische strijd tussen Zaanstad en ontwikkelaar VOF Gouwpark over de aanleg van 30 parkeerplaatsen nadert z’n ontknoping. Op woensdag 5 november staan beide partijen tegenover elkaar bij de Raad van State in Den Haag.
Het conflict gaat over parkeerplaatsen waarvan Zaanstad dacht dat ze openbaar zouden zijn (zo stond het ook in het plan) maar die de ontwikkelaar aan woningbezitters heeft verkocht (dat zou ook in de plannen hebben gestaan).
Daarover zijn al uitspraken geweest. In eerste instantie werd Zaanstad in het gelijk gesteld, maar bij de definitieve uitspraak trok de ontwikkelaar aan het langste eind. Tegen deze laatste uitspraak is de gemeente in beroep gegaan.
Vanaf de oplevering van de wijk – zo’n vier jaar geleden – is het hommeles. Omdat de ontwikkelaar de openbare parkeerplaatsen verkocht (in weerwil van wat er in de plannen stond en wat de makelaar de bewoners vertelde) is er een permanent parkeerprobleem in de wijk. Bewoners kunnen maar één in plaats van twee vergunningen krijgen, bezoekersvergunningen worden niet afgegeven. Allemaal niet volgens de afspraak volgens bewoners.
Er wordt op grote schaal fout geparkeerd wat tot gevaarlijke situaties leidt. En volgens bewoners wordt ook te weinig gehandhaafd. Ze hebben ingesproken, brieven gestuurd en met de gemeente gesproken maar niets helpt. Ook discussie in de raad hebben niet tot een oplossing geleid. Behalve dan dat de advocaat van Zaanstad aan het werk moest. Bij de definitieve uitspraak verloor de gemeente.
Berekening versus tekening
De voorzieningenrechter had in een voorlopig oordeel vastgesteld dat VOF Gouwpark zich inderdaad niet aan de voorschriften had gehouden. Maar bij het definitieve oordeel viel de uitspraak in het nadeel van Zaanstad uit.
Uit een brief van wethouders Slegers en Breunesse bleek dat de parkeerberekening in de plannen afwijkt van de parkeerberekening in de tekeningen die daarna zijn ingediend. Er zijn dus twee versies: een tabel met een berekening (waar die 30 extra openbare wel in zaten) en een tekening (waar die 30 niet in zaten). Hoe dat zo gekomen is, wordt niet duidelijk, maar duidelijk is wel dat het verschil niet tijdig is opgemerkt door de gemeente. Zaanstad vindt dat de berekening (op basis van de parkeerbehoefte) leidend is, volgens de rechter (en VOF Gouwpark) zijn de tekeningen van doorslaggevende betekenis.
De openbare zitting van de enkelvoudige kamer van de Omgevingskamer van de Afdeling bestuursrechtspraak is om 10.00 op woensdag 5 november 2025 aan de Kneuterdijk 22 in te Den Haag.
Door Piet Bakker op basis van agenda van de Raad van State en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: Google Streetview, 2022.
Vraag is wie de afwijkende, verkeerde tekening heeft ingediend en waarom..Utgangspunt is dat de ontwikkelaar zich houdt aan de regels en uitgangspunten van het stedenbouwkundige plan.. Het "proberen" , hopende dat het niet wordt opgemerkt is de verkeerde richting en leidt tot veel ellende.
Betaald parkeren helpt hier niet in.
Wel zou het werken als er meer gecontroleerd en handhaven.
door de Gemeente Zaanstad, Handhaving en Politie.
zij rijden hier geregeld maar doen niks ook niet met meldingen.
de wijk gaat hardt achter uit.
vuilnis te vroeg op straat of niet aangemeld.
zingende boten of zonder eigenaar.
Het wordt tijd voor openbare parkeerplaatsen aan de rand van een wijk. In Oud-Koog speelt hetzelfde probleem nu e4 gerenoveerd wordt. Nergens is er een plek met iets meer ruimte, ook niet bij het staion. Betaald parkeren lost niets op, er us gewoon geen plek. In Koferveld konen in rap tempo hoge flats, zonder parkeerplaatsen. Ga maar met de trein. Of met de fiets.
Er is nu een geberatie hardwerkende jonge mensen die geen huis kunnen vinden, en als ze dat eindelijk wel lumt dan kunnen ze er geen auto bij hebben. Niet alleen vanwege de kosten, hun huis neemt al een groot deel can hun inkonen in beslag, maar ook vanwege het (niet bestaande) parkeerbeleid. Een parkeerplaats kost nog eens een smak geld. De ongelijkheid tussen generaties neemt enorm toe. Hun ouders kunnen autorijden, gratis parkeren en wonen veel goedkoper. Ouderen, zeg maar hun grootouders, hebben afbetaalde huizen, dure auto’s en verre (vlieg)vakanties. En dertigers kunnen geen gezin starten, doen boodschappen op de fiets en wonen klein en duur, of delen een woning met een huisgenoot.
Enorme scheefgroei voor de generatie die die ouderen moeten ondersteunen, die de arbeidsmarkt draaiende moeten houden en die de door de oudere generaties (achter)kleinkinderen voorlopig niet op de wereld kunnen zetten. Voor je t weet is t te laat. Kinderen krijgen na je 35e is voor mannen misschien wel aardig, voor een vrouw is dat problematisch.
Hier op de fluitekruitweg is het ook een probleem de auto,s staan op de stoepen in het gras overal waar maar mogelijk is als ik te laat s,avonds thuis kom is er geen plek meer handhavers en politie doen hier volgens mij niets mee wanneer krijgen we eindelijk betaald parkeren
Ook in een gebied met betaald parkeren is het vaak zoeken naar een plekje. En ook daar treedt handhaving niet of nauwelijks op tegen fout parkeren. De scanauto kan alleen scannen of er betaald is.
Auto ‘s op de stoep of in het gras of parkeren op een laadplek : daar wordt niet op gehandhaafd