SolaRoad fietspad niet bestand tegen Hollands weer

Eind oktober is het gehele oppervlakte van het zonne-energie-fietspad van SolaRoad in Krommenie voorzien van een nieuwe slijtlaag.

Het innovatieve fietspad is niet bestand tegen het Hollandse weer.

Bij SolaRoad sprak men van een nieuwe verbeterde coating voor het zonnefietspad.

Een jaar geleden werd het fietspad officieel geopend door minister Kamp. Maar in de maanden daarop begon wegdek steeds meer gebreken te vertonen.

SolaRoad twitterde opgewekt:

De nieuwe deklaag, ofwel ‘slijtlaag’ is in detail te zien op een Twitter-foto van VLAQ Synthetics:

De ‘Groene Krant‘ bericht hierover:

De oude coating bleek niet tegen grote temperatuurwisselingen te kunnen. Hierdoor kwamen eind december en in het voorjaar van 2015 kleine delen van de coating los.

Curieus is dat er in de afgelopen winter helemaal geen “grote temperatuurwisselingen” zijn geweest. Hieronder de temperaturen in Nederland tijdens de winter (bron KNMI via wintergek.nl). De groene lijn is het gemiddelde (drie keer rond vriespunt), de blauwe zijn de laagste temperaturen maar die zijn vooral in oosten van ons land gemeten. winter_2015_nederland_temperatuur Het winterklaar maken van het fietspad bleek een ingrijpende (en dus dure) operatie. Het hele stuk werd met een grote werkten afgedekt, fietsers moesten via een noodfietspad.

Het PR-circus werkt op volle toeren, volgens Bespaarenergiescan ging het om een “klein deel van de coating van het SolaRoad fietspad”. Dat is aantoonbaar onjuist. De Orkaan maakte een paar maanden geleden een filmpje waarop de gehavende panelen te zien waren. Zeker een derde van de platen was beschadigd.

 

Op twee gebieden is de onderneming uiterst succesvol. Bij het halen van de publiciteit en bij het binnenhalen van subsidies. Na de opening volgende een schier eindeloze stroom van berichten over het innovatieve fietspad. En die stroom is nog steeds niet opgedroogd. Drie weken geleden zat het fietspad nog in Klokhuis.

Het pad heeft niet overal een goede pers. In het Dossier SolaRoad is te lezen dat de opbrengst de helft lager is dan van een ‘gewoon’ zonnepaneel omdat het niet goed ten opzichte van de zon staat en omdat het vuil wordt. De kosten daarentegen zijn veel hoger door de dure productie en het forse onderhoud dat de panelen nodig hebben.

Zou het kunnen dat zo’n zonne-panelen-fietspad gewoon niet zo’n heel erg goed idee was?

4 Reacties op SolaRoad fietspad niet bestand tegen Hollands weer

  1. Peter schreef:

    Ja, Zaanstad wordt hoe langer hoe bedrevener in het vergroenen van het imago: de website duurzaan.nl, dit krankzinnige fietspad en nu weer de volgende pilot: de Kleine Wildernis. Ben trouwens naar het symposium daarover geweest, maar vergeten te vragen wat dat weer gaat kosten…
    Echt vergroenen doet Zaanstad totaal niet. Zo ligt er nog geen enkel zonnepaneel op het Stadhuis (een motie daarvoor is zelfs afgewezen), die Kleine Wildernis komt in het Darwin Park (dat al groen is), op andere groenvoorzieningen is bezuinigd door ze deels af te stoten of door er grasveldjes van te maken, buurttuinen en ander groen moet wijken voor bouwprojecten, bewoners verstenen hun tuintjes enz. enz.
    Die mooie belofte van Zaanstad (klimaatneutraal in 2020!) bleek (zoals voorzien) weer een leugen…

  2. schaakfeest schreef:

    Absolute waanzin, elke wetenschapper kan binnen half uur uitrekenen dat dit geld weggooien is.
    Solaroad wist dit ook, maar wilde geld verdienen door subsidies binnen te halen.
    Schandalig!

  3. Rob schreef:

    Het gekke is dat fietsers niet gevraagd zijn naar hun mening over dit fietspad, enkel vertegenwoordigers van TNO en de provincie komen aan het woord.

    Voor fietsers is dit fietspad een aaneenschakeling van ellende. Dat begon al bij de aanleg in september vorig jaar toen het fietspad ruim een maand werd afgesloten voor de aanleg van de zonnecellen. Dat was omrijden over verkeersgevaarlijke en oncomfortabele wegen. Voor fietsers die niet bekend waren in de omgeving was het ook nog eens spoorzoeken geblazen.

    De coating is niet alleen om het loslaten vervangen: de eerste coating was levensgevaarlijk want spekglad bij regen. In het begin zijn er wel degelijk fietsers onderuit gegaan. De huidige coating vertrouw ik overigens nog steeds niet, ik rijd zo langzaam mogelijk erover heen en liever nog omheen. Bij elke vervangingsoperatie van die coating begon het hele feest van dagen- of wekenlang omrijden trouwens weer opnieuw.

    Ook bijzonder jammer is dat een goed geasfalteerd stuk fietspad is vervangen door betonplaten (waar die cellen in liggen): daar zitten altijd kieren tussen waardoor de vullingen bijkans uit je mond rammelen als je erover heen gaat.

    Nee, verkeerstechnisch is dit ding een absolute ramp. Je zou zo’n experiment eens moeten uitproberen op een stuk autoweg. Geheid dat alle belangenorganisaties voor automobilisten dwars gaan liggen.

    Bijzonder vreemd dat een zogenaamd milieuvriendelijk initiatief ten koste moet gaan van het comfort en de veiligheid van het enige echte milieuvriendelijke vervoermiddel dat er bestaat.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *