In Wormerveer gaat deze week de schop de grond in voor Ecohof Noorderveer, een gezamenlijk initiatief van bewonersvereniging Eco aan de Zaan en woningcorporatie Parteon. De officiële start van de bouw wordt op donderdag 28 augustus gevierd met het planten van een boom in aanwezigheid van wethouder René Tuijn, de toekomstige bewoners en betrokken partijen.
Eco aan de Zaan zocht sinds 2013 naar een plek voor een duurzaam ecodorp en vond die in 2017 aan de Tulpstraat 18 in Wormerveer, de locatie van het voormalige schoolgebouw van basisschool De Toermalijn. Na de intentieovereenkomst in 2018 en de koopontwikkelingsovereenkomst in 2022 gaat nu de bouw van start.
Plan
Er komt een ecologisch en sociaal woonhof met in totaal 24 woningen. Het oude schoolgebouw wordt in Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) door de bewonersvereniging herontwikkeld tot twaalf koopwoningen. Op de plek van de gesloopte gymzaal bouwt Parteon een nieuw appartementencomplex van drie verdiepingen met twaalf huurwoningen. Acht daarvan zijn sociale huur en vier vallen in de middenhuur. Van die laatste is er nu nog één beschikbaar, voor zo’n € 1100 per maand.
De bewoners gaan straks samen een binnentuin van ongeveer 1000 m² onderhouden en delen verschillende ruimtes voor gezamenlijke activiteiten. Zo wordt Ecohof Noorderveer een soort stedelijk ecodorp: iedereen woont zelfstandig, maar duurzaamheid en samen dingen doen staan centraal.

Deelauto’s
Er wordt bij dit project radicaal anders naar autobezit gekeken dan in de meeste nieuwbouwprojecten. Het uitgangspunt van de woongemeenschap is dat bewoners geen of zo min mogelijk eigen auto’s hebben. In plaats daarvan investeren de toekomstige bewoners gezamenlijk in zeven elektrische deelauto’s, die zij onderling kunnen reserveren en gebruiken.
Daardoor kan het project volstaan met slechts dertien parkeerplaatsen op eigen terrein, terwijl er volgens de gemeentelijke normen eigenlijk ruim twintig nodig zouden zijn. Een eigen auto is formeel niet verboden, maar wordt sterk ontmoedigd. Simpelweg omdat er nauwelijks parkeerruimte beschikbaar is. Als bewoners toch besluiten een eigen auto te nemen, zal die hoogstwaarschijnlijk in de omliggende straten terechtkomen.

Planning
Ook op andere punten staat duurzaamheid voorop. De huizen worden energiezuinig en grotendeels met biobased materialen gebouwd. Daarnaast komen er groene gevels, pergola’s en systemen om regenwater op te vangen en opnieuw te gebruiken, zodat hittestress en wateroverlast worden beperkt.
De bouw start donderdag 28 augustus en de oplevering staat gepland voor halverwege 2026. Dat is een ambitieus tijdpad; vertraging of uitstel ligt, zoals bij veel projecten, altijd op de loer. Voorlopig wordt met de planning vastgehouden aan dit scenario.
Door Nick Boeske, met informatie van Parteon en het Raadsinformatiesysteem Zaanstad. Foto’s: website en Facebookpagina Ecohof Noorderveer en Bestemmingsplan.
Goedemiddag. Helaas is er onjuiste informatie vermeld in het artikel met betrekking tot het parkeren. De toekomstige bewoners zullen gebruikmaken van de parkeerplaatsen op het terrein zelf en zullen hun auto’s niet in de nabije omgeving parkeren.
Met vriendelijke groet,
Zo willen de bewoners van de Tulpstraat vanzelf betaald parkeren wel invoeren!!
Handig geregeld door de gemeente.
Is anders zo moeilijk voor elkaar te krijgen.
"Als bewoners toch besluiten een eigen auto te nemen, zal die hoogstwaarschijnlijk in de omliggende straten terechtkomen."
Dus er komen minder parkeerplaatsen dan volgens de norm nodig is en als men dan tekort komt dan mag de rest van de buurt het oplossen? Lekker sociaal. Je eigen plekkie zoveel mogelijk autovrij houden, ten koste van anderen. Komen er allemaal Zaanse politici te wonen misschien? Het past perfect in hun straatje.
Als men dan ook nog een elektrische auto zou nemen dan kun je (extra) laadplekken laten maken in de nabijgelegen straten en dan ben je aardig op weg om die laad-/parkeerplekken voor jezelf te claimen, ten koste van de bewoners aldaar.
Hee, ik geef maar even een tip hè.