Tot niet zo lang geleden stond op deze plek aan de Lagedijk 68 in Koog a/d Zaan een onooglijke bedrijfshal.
Nu staat er even niks (behalve de steigers dan), maar er worden op deze plek vijf ‘Zaanse’ woningen gebouwd door bouwbedrijf Somass: de Kooger Hemaan de Koogersluis.
Het lijkt oud-Zaans maar is “splinternieuw en gas-loos gebouwd met warmtepomp en zonnepanelen” aldus de bouwer die nog twee huizen in de aanbieding heeft.
De nieuwe huizen komen tegenover de appartementen in ‘Hotel De Waakzaamheid’ die al zijn opgeleverd en bewoond.
Aan de voormalige sluisgang komt een pakhuis met drie woningen, aan de wegzijde komt een twee verdiepingen tellend Zaans herenhuis met twee woningen.
Via de subsidie wordt geprobeerd om geld te krijgen “om de oude sluisdeuren met kaap staanders terug te plaatsen en om een aanlegsteiger in de Zaan te maken waardoor dagjesmensen de mogelijkheid krijgen om aan te meren.”
Het wordt wel mooi, het is alleen jammer dat alles in fases gaat.
Ik bedoel als ze gelijk het oude pakhuis Bengalen en de voormalige kroeg Skylark hadden gesloopt dan zou alles in één keer klaar geweest.
Nu kan het weer maanden of jaren duren iets waar de bewoners van de Waakzaamheid en de nieuwe bewoners ook niet op zitten te wachten.
Mooi als de Zaanse stijl in ere gehouden wordt. Ook fijn als “dagjesmensen” nog een steiger krijgen om af te meren. Maar…waar blijft de beloofde ligplaats voor kleinere vrachtschepen, Zaandam? Die kunnen eigenlijk niet meer in Zaandam liggen nu de Prins Hendrikkade bestemd is voor passagiersvaart en de palen in de haven te ver uit elkaar gezet zijn. En waarom mag beroepsvaart nog maar 2 weken ligplaats nemen in Zaandam? Ook op die schepen wonen gezinnen die wel eens langere tijd niet kunnen varen.
De Orkaan gebruikt cookies oa om je ervaringen op onze website te verbeteren. We gaan ervanuit dat je hier oké mee bent. Ben je dat niet, dan kun je dat aangeven. Cookie instellingenVoorkeuren opslaan
Privacy & Cookies Beleid
Privacy overzicht
Deze website gebruikt cookies om je ervaringen te verbeteren terwijl je over onze website navigeert. In deze cookies bevinden zich cookies die gecategoriseerd zijn als noodzakelijk en deze worden in je browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basis functionaliteiten van de website.
We gebruiken ook third-party cookies die ons helpen met het analyseren en begrijpen van hoe jij deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming opgeslagen in je browser. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies te weigeren. Het weigeren van deze cookies kan effect hebben op je gebruikerservaring op deze website.
Noodzakelijke cookies zijn absoluut essentieel voor de website om goed te functioneren. Deze categorie bevat alleen cookies die voor basis functionaliteiten en beveiligingsmogelijkheden van de website zorgen. Deze cookies bewaren geen persoonlijke informatie.
Alle cookies die niet specifiek noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en specifiek wordt gebruikt om gebruikers persoonlijke data via analytics, advertenties en andere embedded content te verzamelen, worden gezien als niet-noodzakelijke cookies. Het is verplicht om gebruikers toestemming te krijgen voor het gebruiken van deze cookies op je website.
Het wordt wel mooi, het is alleen jammer dat alles in fases gaat.
Ik bedoel als ze gelijk het oude pakhuis Bengalen en de voormalige kroeg Skylark hadden gesloopt dan zou alles in één keer klaar geweest.
Nu kan het weer maanden of jaren duren iets waar de bewoners van de Waakzaamheid en de nieuwe bewoners ook niet op zitten te wachten.
Mooi als de Zaanse stijl in ere gehouden wordt. Ook fijn als “dagjesmensen” nog een steiger krijgen om af te meren. Maar…waar blijft de beloofde ligplaats voor kleinere vrachtschepen, Zaandam? Die kunnen eigenlijk niet meer in Zaandam liggen nu de Prins Hendrikkade bestemd is voor passagiersvaart en de palen in de haven te ver uit elkaar gezet zijn. En waarom mag beroepsvaart nog maar 2 weken ligplaats nemen in Zaandam? Ook op die schepen wonen gezinnen die wel eens langere tijd niet kunnen varen.