Terug naar ’t Drieluik – reünie!

Ooit geblowd in het Kabelgat? LP’s geluisterd in het oude Drieluyck? Jasmijnthee gedronken in de theekamer? Carcassonne live gezien aan de Botenmakersstraat? Meegezongen met Rowen Hèze in de Kade?

Iedereen die daar ‘ja’ op kan zeggen of andere herinneringen aan Drieluyck, Kabelgat, Drieluik of Kade heeft, is welkom op de reünie op zondagmiddag 24 april in De Bullekerk.

Alternatief jongerencentrum Drieluyck begon in 1964 in buurthuis De Brug in de Paaskerk in Zaandam. Eind jaren zestig verhuisde het naar de Joachim Kleinsorgstraat (bij de Bloemgracht) waar het tot 1971 was gevestigd.

In 1973 werd een een nieuwe locatie betrokken aan de Botenmakerstraat 6 in Zaandam, op de plek waar eerst club l’Ecole zat. Samen met de voormalige Kabbelgatters die op de Zuiddijk zaten. Ook hun onderkomen werd in 1971 gesloten. De naam werd begin jaren tachtig veranderd in Drieluik.

Beneden bevond zich een zaal met podium en een bar. Boven werd de legendarische ’theekamer’ ingericht. De Kabelgatters concentreerden zich na de overheveling van ‘hun’ subsidie in de Theekamer, en de oude ‘Luyckers’ bleven voornamelijk aan de bar hangen. Daardoor kregen boven en beneden een heel eigen sfeer. Min of meer een tweedeling dus, al bleef er net als daarvoor een grote groep mensen die zich op beide plekken thuis voelde.

In 1997 verhuisde het Drieluik naar De Prinsenhof aan de Zuiddijk: de nieuwe naam werd ‘De Kade’. In 2011 gind de Kade failliet.

Het Drieluik bood een podium aan regionale bands als Tenderfoot, Wankh, Amphora, Preludium, Carcassonne, Virgin Sacrifice, Turf, Miscellany, Mantra Energy, Felix Cat Mauw Wauw Group, Fat Eddy en landelijk bekende bands als The Bintangs.

De reünie is een onderdeel van de serie ‘Zaanse Pophistorie’ na ‘Sixties’, ‘Seventies’ en ‘Punk’. Op de Facebook-pagina Zaanse Pophistorie wordt gevraagd welke band uit die tijd mensen zouden willen zien. Ideeën voor de middag zijn o.a. verder een ‘Meet en Greet’, Drieluik pop quiz, Korte verhalen vanaf de kansel, expositie met memorabilia (posters, programmaboekjes, grote foto’s etc.), PowerPoint met afbeeldingen en/of filmpjes van optredens… andere ideeën zijn welkom.

Foto boven (Henk van de Leur) de bar van het Drieluik in de jaren tachtig, onder het bordje naar het oude Drieluyck, Bloemgracht.


Advertentie

Deel dit artikel:

32 reacties op Terug naar ’t Drieluik – reünie!

  1. Erik Schouten schreef:

    Ik ben met enige regelmaat bij drieluik aan de botenmakersstraat geweest en later natuurlijk in de kade waar ook mijn favoriete punkrockband de Heidenroosjes een aantal keer optrad leuke en gezellige tijd gehad. Ik mis best een poptempel in het centrum van #Zaandam hoewel podium Flux ook best leuk is en lekker dichtbij de Havenbuurt

  2. Rens Kamminga schreef:

    Met weemoed en verlangen denk ik met regelmaat terug aan mijn tijd in Drieluik (Botenmakerstraat). Begin 1980 kwam ik in Zaandam te wonen, vlakbij het Drieluik. Al snel voelde ik mij er zeer thuis, veel jong en enthousiast publiek en zeker ook de club van vrijwilligers waar alles op en soms ook om draaide. 7 jaren heb ik er als vrijwilliger gewerkt, achter de bar, als DJ (ja nog met echte LP’s), helpen bij opbouw van het toneel en nog veel meer. Een zeer hechte groep van zeer plezierige mensen. Ik hoop er een aantal terug te zien op de reünie op 24 april in de Bullekerk.
    Misschien laat ik wel mijn dia’s vertonen van het spektakel “Beat the Time”.

  3. Pieter Ruig schreef:

    In de zestig jaren hebben een groepje Hervormde jongeren het initiatief genomen tot het oprichten van een soos. Omdat de ruimte in de Paaskerk niet aangepast kon worden naar onze smaak, zijn we verhuisd naar een leegstaand pand op de Bloemgracht. Dat was van de Hervormde Diakonie. We konden die boven-ruimte geheel zelf inrichten met een bar en een verlaagd plafond. Het meubilair de stoelen en tafels kwamen van familie vrienden en kennissen. Een samengeraapt zooitje. Maar het Was er gezellig. Iedereen nam z’n platen mee, dus de muziek was ook okee. We hebben er een hele gezellige tijd door gebracht tot in de kleine uurtjes. Vanuit de soos, werden ook verschillende andere activiteiten georganiseerd, dansavondjes, strandwandelingen, weekendjes weg en nog veel meer. Verschillende huwelijken zijn er op de soos tot stand gekomen. Het leuke was ook dat jongeren van de Gereformeerde en de RK kerk de soos gingen bezoeken. Helaas vond de Hervormde kerkenraad dat het een buiten kerkelijk jongeren centrum moest worden. Wij moesten het pand verlaten. Dat was het einde van de oorspronkelijke soos Drieluyck. Omdat de zaak plat moest verhuisde Drieluyck toen naar de Botenmakersstraat, alwaar de avonden daar gevuld werden met popmuziek.

  4. Saskia Laroo schreef:

    Ik kwam in Drieluik rond 1975 toen ik op het Zaanlands Lyceum zat. Ook in het Makerijtje en meer.

  5. Ferdinand Piet schreef:

    Ik had er, als oud vrijwilliger, graag bij willen zijn maar ik moet het helaas aan mij voorbij laten gaan. 13 uur vliegen heen en 13 uur vliegen terug voor een reünie is me net ff te gek 😉

  6. Aaf Aafjes schreef:

    Vergeet Herman Brood, Claw Boys Claw en mr Jeroen van Braam niet, oude klasgenoot en vriend Altijd vooraan met zijn boekje waarin de bandleden iets moesten schrijven of tekenen.
    En wat te denken van onvergetelijk optreden van de meidenband Rockbitch met heel veel bloot, de act,; one finger, two fingers etc….incl het werpen van de gouden condoom in de zaal en na afloop de drum…stokjes.
    Legendarische herinneringen aan Drieluik.

  7. Aaf Aafjes schreef:

    Excuus optreden Rockbitch was in de Flux.

  8. Fred Blijestein schreef:

    Vlgs.mij was L’Ecole de voorloper van Drieluik. Het gebouw bleef hetzelfde maar de naam veranderde. Mogen de schoolgangers ook op de reünie komen?

  9. Dirk Boet schreef:

    Het legendarische Drieluyck – Drieluik aan de Botenmakerstraat 6 in Zaandam
    Alternatief jongerencentrum, opgezet door vrijwilligers in 1964 in buurthuis De Brug (in de Paaskerk in Zaandam).
    Eind jaren zestig was het centrum nog gehuisvest in een leegstaand oud gebouw aan de Joachim Kleinsorgstraat nabij de Bloemgracht.
    Destijds nog ‘Drieluyck’ geheten. In de ’theaterzaal’ beneden werden films vertoont en concerten gegeven.
    Boven was een grote kamer met (gammel) balcon waar kussens op de grond lagen waar de bezoekers zich in konden vleien om naar muziek te luisteren. Het Drieluyck gebouw was het ziekenhuis van het vroegere bejaarden centrum aan de Bloemgracht.
    In 1971 werd het gebouw aan de J.Kleinsorgstraat door de gemeente gesloten, daarna afgebroken en op die plek verrees de huidige ‘Pennemes’ en bejaardentehuis.
    Eind jaren zestig-begin jaren zeventig bestond er in Zaandam een tweede ‘alternatief jongerencentrum (’t Kabelgat)- geheel gerund door vrijwilligers – wat ook in 1971 gesloten werd op last van de brandweer. Beide alternatieve jongerencentra werden ‘samengevoegd’ in een nieuw pand aan de Botenmakerstraat in Zaandam.
    ,Het ‘oude Drieluyck’ en ’t Kabelgat werden op gegeven moment “samengevoegd” en “gereguleerd”. ‘Kabelgatter’ Rob Hond: ,,Ik ben niet de enige die dat als manipulatie van het establishment voelde; zeker ook in ’t Kabelgat had men dat idee. De Kabelgatters concentreerden zich na de overheveling van “hun” subsidie in de Theekamer, en de oude “Luyckers” bleven voornamelijk aan de bar hangen. Daardoor kregen “boven” en “beneden” een heel eigen sfeer. Min of meer een tweedeling dus, al bleef er net als daarvoor een grote groep mensen die zich op beide plekken thuisvoelde.
    In 1973 ging het nieuwe ‘Drieluyck’ van start in het pand van de voormalige hoedenfabriek (daarvoor nog korte tijd ‘Club L’Ecole’) aan de Botenmakerstraat.
    Beneden bevindt zich een zaal met podium en een bar. Boven werd de legendarische ’theekamer’ ingericht.
    De inrichting/ podium is diverse keren ‘verbouwd’ en aangepast. De naam wordt later pas ‘veranderd’ in HET DRIELUIK.
    In de eerste jaren zijn er sporadisch popconcerten. Optredende bands namen alle apparatuur en zaalversterking zelf mee. In de Zaanstreek zijn een handjevol bands die kunnen beschikken over een volledig instrumentarium en zaalversterking.
    De zogeheten ‘PA’ was nog geen gemeengoed. Er worden in Het Drieluik veel films vertoont en er zijn er popconcerten van regionale bands als Tenderfoot, Wankh, Amphora, Preludium, Carcassone, Virgin Sacrifice, Turf, Miscellany, Mantra Energy, Felix Cat Mauw Wauw Group, Fat Eddy en landelijk bekende bands als The Bintangs. Deze laatste speelt steevast voor een uitzinnige ‘volle bak’ met kneppelhard geluid.
    In 1973 ging het nieuwe ‘Drieluyck’ van start in het pand van de voormalige hoedenfabriek (l’Ecole’) aan de Botenmakerstraat. De naam wordt later ‘verandert’ in HET DRIELUIK en dit podium ontwikkeld zich langzaam tot een professioneel poppodium. In 1997 verhuizing naar het totaal verbouwde pand van het vroegere café/ zaal De Prinsenhof aan de Zuiddijk: de nieuwe naam wordt pop- en
    dancepodium ‘De Kade’
    Dit Poppodium moet door bezuinigingen op 1 juli 2011 de deuren sluiten, einde tijdperk!?

    • Yvonne van Grondelle schreef:

      Én, Dirk, boven was ook de zeefdrukkerij van vermaard zeefdrukker en maker van lle posters voor Drieluik, Wob Groot! Een heel bijzonder mens.

    • Paul Vreeken schreef:

      Even om precies te zijn, Dirk:
      Kabelgat aan de Wilhelminastraat werd in december 1971 gesloten op last van de Brandweer, daarna betrokken we een houten keet aan het Land van Middelhoven, tot aan de brand van juni 1974. Na een uitgebreide zoektocht naar een vervangend onderkomen (Parkstraat, Zaandijker Kerk, een boot) is de subsidie van ’t Kabelgat in 1976 overgeheveld naar het Drielouyck. Waarna door Kabelgatters de bezetting van het PEN-gebouw volgde, dat na twee weken door de politie onder aanvoering van de Burgemeester werd ontruimd.
      Het Drieluyck is voor de bezoekers van ’t Kabelgat altijd een alternatief geweest tijdens perioden dat we gesloten waren (vanwege overlast van wat minder alternatieve jongeren) en na 1973 omdat het Land van Middehoven maar behelpen was.

  10. Yvonne van Grondelle schreef:

    Ja, Fred, ik denk dat je gelijk hebt! L’Ecole zat daar voordat het Drieluik werd.
    Wij woonden op de Botenmakersstraat; dus toen ik las wat je schreef herinnerde ik het me weer.

    • Paul Vreeken schreef:

      Verschil was wel dat L’Ecole geen jongerencentrum was, maar commercieel gerund werd (initiatief van Derk Peeters). Nog wel wat leuke optredens gezien in L’Ecole, zoals Focus.

      • Alexandra Blaes schreef:

        Geweldig l’Ecole, wat een heerlijke tijd was dat Paul. Het trok mij net iets meer dan het Kabelgat. Ik was denk ik niet alternatief genoeg, hahahaha… Toen ik veertien was en om elf uur thuis moest komen bleef ik daar een keer te lang hangen. Om twaalf uur kwam mijn vader l’Ecole binnenstormen om mij van de dansvloer af te halen, luid roepend dat ik nog maar twaalf was en onmiddellijk mee naar huis moest komen. Wekenlang durfde ik niet meer buiten te komen. Ach ja, lieve oppassende vader, gelijk had hij hoor.

  11. Gerrit Onrust schreef:

    Op het net circuleert een briefwisseling tussen Derk Peeters en ondergetekende waarin ik het verschil uitlegde tussen het Kabelgat en L’Ecole. Daarna, en dat weet niemand, werden we goede vrinden. Wat een tijden waren dat.

  12. Pieter Ruig schreef:

    Wat Dirk Boet over het Kabelgat schreef klopt niet helemaal. Het Kabelgat kwam tot stand met behulp van een jeugdwerklijder Dik Blokker van de Doopsgezinde Gemeente Zaandam. Wij als doopsgezinde jongeren kwamen daar ook vaak.Maar die alternatieve smaak kon niet helemaal bekoren. Er gebeurde daar ook dingen die wij niet gewend waren. Toen heeft de Doopsgezinde Gemeente de stekker eruit getrokken en er geen bemoeienis meer mee gehad. Eigenlijk hebben de mensen van L”Ecole gewoon de naam Drieluyck overgenomen van het vroegere Drieluyck. Alleen van de oorspronkelijke opzet is de soos toen veranderd in een plek waar popgroepen hun muziek ten gehore brachten.

    • Paul Vreeken schreef:

      Klopt niet helemaal Pieter. Ja, Kabelgat is opgezet door de Doopsgezinde gemeente. En ja voor veel doopsgezinde jongeren is het al snel te alternatief geworden. Maar de Doopsgezinde gemeente heeft er nooit de stekker uit getrokken. Ze hebben ons tot het einde toe gesteund, waar ik ze nog steeds dankbaar voor ben. Heb ik vorig jaar ook nog over gehad met dhr. Kanis, een van de nog levende doopsgezinde bestuursleden die ons steeds trouw is gebleven en die ik als voorzitter van Historisch Zaandam tegen kwam bij de uitrol van de Westzijderol in de Doopsgezinde Vermaning.
      Heel anders dan de Nederlands Hervormde gemeente, die het Drieluyck heeft laten vallen – hoewel dat begin jaren zeventig aanmerkelijk minder alternatief was dan ’t Kabelgat en (mogen we hier ook wel eens noemen) Provadya?.

  13. Rinnie Kerkhoven schreef:

    Ik heb t artikel doorgestuurd naar Geert Prummel,nu woonachtig in Son en Breugel Hij was destijds actief in de J.Kleinsorgstraat en heeft nog geluidsbanden van optredens uit die tijd.Als daar belangstelling voor is dan wil hij ze voor de reünie beschikbaar stellen Hij kan niet naar de reünie komen.
    Als hier belangstelling voor is of meer informatie: mail de redactie van De Orkaan, dan sturen wij het door.

  14. Rob Hendriks schreef:

    Beste Rinnie – De opnamen van Geert Prummel zijn mij ook aangeboden en deze heb ik een paar jaar geleden op cd gezet. Opnamen in het ’tejater’ van kleinkunst- en cabaretgezelschappen en een enkele singer-songwriter. Deze zijn uiteraard beschikbaar voor de reünie.

  15. Peter Koeman schreef:

    Heej Drieluik, een even wat vertellen daarover. Als ik er over memoreer; in het ouwe drieluyck was geen jongerenwerker. Maar wel Gerard Weesenberg (is dit exact?) een fantastisch persoon hij had leiding en stuurde aan. Er was een vaste groep waar Drieluik op draaide. Nadat het ouwe gebouw gesloten was is er een periode zonder drieluyck. Er is dan een hoop gesteggel met de gemeente over het voortbestaan van een jongeren centrum. Ik heb diverse vergaderingen daaromtrent meegemaakt. Over kabelgat en Drieluyk. Uiteindelijk werd dit drieluyk. De opzet veranderd kompleet jongerenwerk en ik is in handen vd gemeente ge
    We omen. De groep mensen die oud drieluyk draaiden vallen weg. Er zijn 2 jongerenwerkers aangesteld Harmen Schaap en Frank Broekman. Harmen had de leiding en werd daar grof voor betaald maar had geen feelings met jongeren hij was bang voor het tuig ad bar. Hij heeft wel het filmhuis opgezet. Het resulteerde in jarenlang stilstand in activiteiten. Alles wat voorgesteld werd om te kunnen aanpakken gebeurde niet. Over Frank zal ik het maar niet hebben. En er was geen scheiding tussen publiek boven in de theekamer en beneden in de bar. De theekamer was gezelliger. Ik heb op beide plaatsen bardienst gedraaid. Een manko beneden was dat er een muur tussen Barruimte en theater was ik heb toentertijd vaak gezegd dat die weg moest en dat die er voor dat drieluyk er er inging niet stond. Dat werd niet geloofd. Voordat die muur is weggehaald zijn we jaren verder. Maar dan heb ik mijn tijd daar wel gehad. In die tijd is er nogal veel verbouwd en het publiek veranderde. Er is zelfs een periode geweest dat er bijna niemand meer uitging. Er werd wat aan tafeltjes in de bar gezeten en er werd geblowd en gesnoven. Later als drieluik meer podium activiteiten gaat doen en er 2 bars zijn wordt het weer drukker maar het gevolg was dat je om er in te kunnen betalen moest. Dit vond ik dus tegen jongeren en een open jongerencentrum. Een ontmoetingspunt voor ons. Dat wat drieluyk op de Bloemgracht en het kabelgat op de haven was, dat draaiende werd gehouden door jongeren was terziele. Dit klinkt allemaal nogal heftig, maar natuurlijk zijn er ook allerlei heel leuke herinneringen en mensen die ik nog steeds tegenkom. Ik heb mij toen heel sterk verbonden gevoeld met jongerencentra. In de jaren 70 veranderde er veel in de stad. Bijvoorbeeld het hele hippie gebeuren doofde uit. Opeens zaten mensen aan de bar en zopen zich ladder zat. Er kwam ineens punkrock. Er kwamen motorclubs in de stad en ook in drieluik. De sfeer veranderde. Zaandam was een heftige stad om uitte gaan.

    • Paul Vreeken schreef:

      Gerard Wezenberg was ook Jongerenwerker, Peter. Hij werd er – zoals jij dat noemt – ook “grof voor betaald”. En ook aan de Bloemgracht was wel degelijk een jongerenwerker, Paul Stolk. Maar dat was een beetje voor jou tijd. Ik zie je hopelijk zondag de 24e in de Bullekerk?

  16. Peter Koeman schreef:

    Heej Paul, ik ben niet bij die meeting. Drieluyck op de bloemgracht was mijn eerste uitgaans geschiedenis. En hoe of het daar zakelijk was dat is voor mij abacadabra. Gerard was wel tussen het uitgaans publiek. Maar goed dat jij zegt dat hij daar ook “grof” voor werd betaald. Dat was met het kabelgat toch wel anders he’. Hier zou ik nog wel even dieper op in willen gaan. Ook gezien de geschiedenis van het jongerencentrum gebeuren in Zaanstad en hoe het er nu met uitgaansgebeuren in de stad gesteld is. Voor zover ik hoor staat de toekomst van de Groote Weiver er slecht voor. Het is mij duidelijk dat er niet veel wil van uit de politiek is om alternatieve jongerenbewegingen te steunen. Laat staan te motiveren en stimuleren. Ik zie het meer als laten doodbloeden. Cultuur zou vanuit jonge mensen kunnen worden gemaakt als er een gebouw voor is. Maar ja nu is de ontmoetings plek voor jongeren in handen van commercie. Ik vindt het niet fraai. We wonen naast Amsterdam met veel cultuur. Zaanstad daar vlaknaast is cultuur arm. Ik vind het onbegrijpelijk dat dit gebeurd in deze stad die voorheen een rooie arbeidersplaats was. Wanneer komt de tegenpartij in actie? Peter

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.