Bussenbouwer VDL heeft inmiddels zo’n 50 nieuwe elektrische bussen geleverd aan EBS. Daarvan rijden er 30 in de dienstregeling. De overige bussen worden nog voorbereid, voorlopig worden ze ingezet voor opleiding.

In totaal moet VDL 193 elektrische bussen leveren aan EBS. Die waren aanvankelijk beloofd per 10 december 2023, maar VDL stelde de levering uit. EBS krijgt voor het niet-elektrisch rijden en voor andere tekortkomingen bij aanvang van de concessie een boete van € 1,7 miljoen.

VDL levert 60 Citea’s LE-122 (12,2 meter lang) en 133 Citea’s LE-135 (13,5 meter). De Citea’s LE-135 worden voor het R-Net (rode bussen) en het M-Net (blauwe bussen) geleverd. R-net (regio) is vergelijkbaar met een ‘intercity’; M-bussen (metro) zijn ‘sprinters’. De bussen zijn voorzien van batterijpakketten met een capaciteit van 490 kWh (LE-122) en 552 kWh (LE-135).

De remise in Zaandam in de Achtersluispolder is klaar volgens de woordvoerder van de Vervoerregio: “de vergunningen voor de aanleg van de definitieve aansluiting zijn rond en de laders zijn inmiddels geplaatst. Rond deze tijd (half/eind mei) zijn de laders operationeel. EBS kan de bussen hier dus inmiddels ook laden.” EBS is ook gestart om vanuit Zaanstad nieuwe buschauffeurs op te leiden.

Begin mei beloofde de Vervoerregio dat het aantal elektrische bussen snel zou toenemen, er was zelfs sprake van ‘dagelijks tien nieuwe bussen’ maar dat bleek iets te optimistisch. Op dit moment worden per week ongeveer zeven nieuwe bussen afgenomen van VDL. Met nog ruim 140 te gaan, zou dat nog bijna een half jaar duren in dit tempo.

Bij ‘Busposities‘ zijn de bussen die EBS inzet te zien. Tot dusver zijn het vooral M-Net-bussen in de regio Waterland en Purmerend die zijn gespot.

Door Piet Bakker. Bronnen: eerder nieuws op De Orkaan, informatie Vervoerregio, websites Busposities, EBS en VDL. Foto boven is van Michel Schermer (testrit in Wormerveer).