Uit het verslag van de Gemeentelijke Ombudsman blijkt dat er in het laatste kwartaal van 2014 25 klachten bij de ombudsman zijn binnengekomen.

Uitkeringen en gedoe over straattoezicht (overlast van café, parkeer-problemen, opgelegde boetes) spannen de kroon. Ook klagen burgers met enige regelmaat over de dienstverlening van de gemeente.

Uit de 25 zaken kozen wij de ‘mooiste’, hoe je gek gemaakt kan worden met gele zakken in 10 stappen. De klacht gaat over de afdeling Straattoezicht en HVC. Gelukkig met een soort van happy end.

  1. Een man is in juni 2014 in Zaanstad komen wonen. Aangezien op de inzamelkalender niets staat over zijn adres, vraagt hij HVC wat de vuilophaaldag is en hoe de vuilniszak moet worden aangeboden. De vuilniszakken mogen op woensdagochtend op straat gezet mogen worden, de zakken hebben geen speciale kleur. Hij merkt dat de vuilniszakken soms pas op donderdag of zelfs op vrijdag worden opgehaald.
  2. De man is onaangenaam verrast als hij op 1 november 2014 een brief van de gemeente krijgt waarin staat dat hij zijn vuilnis zaak verkeerd heeft aangeboden en dat er kosten in rekening worden gebracht.
  3. Hij neemt contact op met de gemeente die hem naar HVC verwijst.
  4. Hij hoort van HVC dat de vuilnis in gele zakken moet worden aangeboden. Dit verbaast hem omdat hij nooit gele zakken bij hem op straat heeft zien staan. HVC verwijst de man naar de gemeente terug.
  5. Als hij contact met de gemeente opneemt wordt hij opnieuw naar HVC verwezen om een klacht in te dienen.
  6. Omdat de man van het kastje naar de muur wordt gestuurd, besluit hij een klacht bij HVC en de gemeente in te dienen. Dat doet hij op 2 oktober 2014.
  7. HVC reageert op 31 oktober 2014 en laat weten het te betreuren dat de boete is opgelegd als gevolg van verkeerd verstrekte informatie. HVC zegt toe de informatie te verbeteren en stuurt de man een afvalpas.
  8. Aangezien de gemeente nog niet heeft gereageerd, stuurt de man de brief van HVC snel door naar de gemeente. De gemeente reageert op 6 november 2014. De gemeente heeft (ook) bij HVC geïnformeerd. Tegen de gemeente zegt HVC dat het vuilnis in gele zakken moet worden aangeboden en dat de zakken op maandag worden opgehaald. Omdat dit afwijkt van wat de man heeft verklaard, zet de gemeente de vordering door.
  9. De man wendt zich tot de ombudsman die het verhaal onder de aandacht van de afdeling Straattoezicht brengt.
  10. De afdeling trekt de vordering in en belooft in overleg met HVC de communicatie te verbeteren.