Vandaag nieuwe busregeling (391 en 398 skippen begraafplaats)

Vandaag gaat de nieuwe dienstregeling van Connexxion in. Alleen lijn 392 zal nog stoppen bij het Crematorium. Bus 391 en 398 zullen Halte Crematorium en Begraafplaats (Vijfhoek Hotels) niet meer aandoen.

De verandering is mede tot stand gekomen op verzoek van de gemeente Zaanstad. Een argument was dat met de nieuwe regeling een minuut op het gehele traject gewonnen zou worden.

Een minuut

We hebben eerder tevergeefs gevraagd om een onderzoek waaruit bleek dat die minuut tijdwinst gehaald wordt, maar zo’n rapport is er niet. Wel onderzochten wij zelf wat het betekent voor mensen een halte eerder uit moeten stappen: hen staat een wandelingetje van zo’n 6 minuten en 42 seconden te wachten. Het gaat bijvoorbeeld om toeristen met koffers en de bezoekers – vaak ouderen – van de begraafplaats of het uitvaartcentrum.

Buiten dat we geen enkel minuutje-winst-onderzoek onder ogen kregen, kwamen buschauffeurs zelf met een oplossing die logisch lijkt: in hun beleving zou de grootste tijdswinst kunnen worden behaald door de meest rechtse baan busbaan te maken (met een doorsteek naar Halte Vijfhoek Hotels), en dan de bus door middel van een bus-licht voorrang te geven op het kruispunt. Want dat is waar de meeste tijd verloren gaat.

Op de kaart

Eerst bus 392 die de halte nog wel aandoet. Vanaf station Zaandam, draait hij via de Peperstraat de Kepplerstraat en dan de Wibautstraat op.

Dan bus 391

Boven de zwarte zwarte streep rijdt 392 niet. Als je daar een bus pakt naar de begraafplaats, dan wordt het de 391 (of verder in het traject de 398). Dit betekent dat je de wandeling van 6 minuten en 42 seconden voor de boeg hebt, of dat je over moet stappen.

En bus 398

Hiervoor geldt hetzelfde als voor bus 398. Lopen of overstappen. (Bus 398 lijkt overigens momenteel helemaal niet te rijden: er wordt op de site van Connexxion melding gemaakt van stremmingen, maar de dienstregeling is niet beschikbaar.)

Verder

Lijn 65 en 67 (Zaandam (ook Pieter Ghijsenlaan), Koog aan de Zaan, Westzaan naar Assendelft) wordt de komende maand door een pendelbussen gedaan, en op station Zaandam is de indeling van de bussen op het platform veranderd. Het kan zijn dat je moet zoeken naar je vertrouwde bus.

Erg duidelijk is de communicatie van Connexxion naar de reiziger overigens niet te noemen:

Hier vind je ons dossier over Halte Vijfhoek/Hotels.

5 reacties op Vandaag nieuwe busregeling (391 en 398 skippen begraafplaats)

  1. hans van loo schreef:

    Nieuwsgierig geworden naar de nieuwe busdienstregelingen van Connexxion bezocht ik daartoe op 10 en 11 december hun website. Tevergeefs. Kennelijk wilden dat meerdere nieuwsgierigen en daar houdt het medium Internet niet van,in ieder geval niet in relatie tot Connexxion.OV9292 bleek vandaag overigens wel bereikbaar.

  2. Rienk Spiekstra schreef:

    In een Raadsinformatiebrief van het college van 5 september 2017 is aangegeven dat gevraagd zal worden of toch niet één van de lijnen alsnog bij de halte kan stoppen. Dat is dus kennelijk (nog?) niet gelukt. Overigens is er een bijlage bij de brief met gegevens van Connexion. Die stelt : “De rijtijdwinst kan pas specifiek gemaakt worden na de eerst volgende rijtijdanalyse. Onze inschatting is echter dat de winst van deze aangepaste route ongeveer 1 minuut is.” In de bijlage is ook te zien dat er bij de halte dagelijks rond 24 mensen vanuit Zaandam uitstappen dan wel instappen in de richting Zaandam. De bushalte schijnt het meest gebruikt te worden door toeristen vanuit Amsterdam. Connexion schrijft: “Deze halte is in het dagelijks gebruik met name aantrekkelijk voor de toeristen/reizigers vanuit de richting Amsterdam. Er komen bijna 3 keer zoveel reizigers vanuit zowel Amsterdam als ( ze zullen wel “dan” bedoelen RS)uit Zaandam. Vanuit Zaandam zijn er dagelijks zo’n 24 in- en 24 uitstappers. Dit is slechts 2 % van alle reizigers die dagelijks de halte passeren”

  3. Noot schreef:

    Kennelijk hoeft er voor de bedrijven aldaar geen buslijn te zijn. Bovendien begrijp ik niet waarom het sneller moet. Ik dacht altijd dat hoe meer haltes, hoe meer reizigers, hoe meer rendement. Dus dan gaan we liever snel met lege bussen rondtouren. Soort taxi met wel 1 passagieren , en ……

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *