Veiligheidsscan Wilhelminabrug niet openbaar, aanbevelingen wel uitgevoerd

Het ‘inkorten’ van de fliebertjes (attentiebakens) langs het fietspad op de Wilhelminabrug is een aanbeveling van de Veiligheidsscan die Zaanstad op 22 december 2021 liet uitvoeren.

Die Veiligheidsscan zelf is nog niet openbaar. Wethouder Gerard Slegers (CDA) moet over de scan nog een raadsinformatiebrief schrijven en als hij die naar de raad stuurt, wordt de scan ook openbaar.

De adviezen worden al deels uitgevoerd. Naast het inkorten van de fliebertjes zou het om aanpassing van het asfalt gaan (een geul dichtmaken) en om het aanbrengen van een fiets-symbool. Als de fietsroute een verplicht fietspad wordt, moet waarschijnlijk een verkeersbesluit worden genomen.

De woordvoerder van Slegers verwacht dat vandaag of morgen de Veiligheidsscan openbaar wordt gemaakt:

“Wij vinden het belangrijk om het proces te doorlopen zoals we dat met elkaar hebben afgesproken en gewoon zijn. Dat betekent dat we dit stuk dus eerst vaststellen in het college en daarna sturen naar de gemeenteraad. Op dat moment is het ook beschikbaar voor alle andere geïnteresseerden zoals de media en inwoners en dus ook voor De Orkaan. De verwachting is dat dit eind van deze week zal gebeuren.”

Slegers heeft het al een paar weken in bezit, op 20 december schreef hij aan de raad: “de eerste resultaten van de IV-scan zullen zo mogelijk op donderdag 23 december a.s. via een concept-Wethoudersmemo aan mij bekend worden gemaakt.”

Floplossing

Het inkorten heeft overigens tot nogal scherpe fliebertjes geleid waarover veel discussie is, één van onze lezers: “Het is echt een regelrechte aanfluiting. Met eigen ogen en handen de zaak bekeken en betast.”

Ook wordt het een floplossing genoemd. Een lezer maakte een versje:

Het ingekorte en aangescherpte fliebertje is geen vriend van fietsbanden:

foto Valentijn Sessink
Deel dit artikel:

7 reacties op Veiligheidsscan Wilhelminabrug niet openbaar, aanbevelingen wel uitgevoerd

  1. Rob Wolvers schreef:

    Misschien moeten de bijna 7000 fietsers die dagelijks de brug passeren voor hun veiligheid een auto aanschaffen?
    Tenslotte was dat het doel van deze bizarre exercitie: volgens de RIB moest er meer ruimte voor het autoverkeer komen. Dat Zaandam vervolgens vast komt te staan door een verkeersinfarct nemen we dan maar op de koop toe.

  2. Fam. Kleijn schreef:

    Het is inmiddels schaamteloos te noemen, deze hele situatie is een toonbeeld van onvermogen, de verantwoordelijke wethouder zou de eer aan zich zelf moeten houden en zijn positie ter beschikking stellen.
    De basis van deze materie is geweest dat men voor een dubbeltje op de eerste rang wilde zitten, en daardoor de constructie van de brugklep in de basis al niet goed was. De kosten en niet oplossingen die men nu treft overtreffen inmiddels al de besparingen die men dacht te hebben.

  3. Wesky Badhi schreef:

    Ze moeten deze brug lekker afsluiten voor fietsers. 50 meter verderop ligt nog een brug, daar kan je ook overheen gaan als deze zo onveilig is.

  4. Jan Mulder schreef:

    Het lijkt er wel op dat elke fout die door de gemeente gemaakt wordt de stempel “geheim” krijgt.

  5. Frieda Kok schreef:

    Denk in oplossingen, fiets en rijvlak op gelijk niveau, alleen aanduiding fietspad zou toch genoeg moeten zijn.
    Ik schoof ook vh fietspad toen iemand plotseling remde voor mij, rare schuiver als gevolg. Veel beter als je dan even gewoon uit kunt wijken!

  6. Piet Davon schreef:

    Gelukkig dit jaar verkiezingen en kan de mismatch tussen de portefeuille vervoer (bereikbaarheid) en deze wethouder opgelost worden.

Hier vind je onze regels

Reageren? Ja, graag!

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *