Er komt geen A8-A9-verbinding, dat werd begin vorige maand duidelijk. Maar dat betekent niet dat er helemaal geen verbeterde verbindingsweg komt. Tussen de Noorderweg en de Noorderveenweg in Assendelft zal de gemeente Zaanstad vanaf 18 augustus dit jaar tot uiterlijk 2027 bezig zijn met het verbeteren van bestaande kruispunten en de Noorderveenweg zal via de Noorderweg worden ontsloten op de communicatieweg.
Eerst worden, van 18 augustus tot eind oktober van dit jaar, de kruispunten Omzoom en Parkrijklaan onder handen genomen.

Aan de Parkrijklaan wordt de bestaande kruising vervangen door een rotonde, net als bij de kruising aan de Dorpsstraat. Sportpark De Omzoom wordt aangesloten op de Noorderveenweg door middel van een zogenaamd voorrangsplein, oftewel een ‘uitgerekte rotonde’.
Halverwege 2026 (fase 2) worden ook de rotondes bij de kruisingen van zowel de Dorpsstraat als de Waterrijklaan met de Noorderveenweg aangepakt. Eind 2026 (fase 3) is de kruising tussen de Noorderweg en de Noorderveenweg aan de beurt, inclusief een nieuw fietspad langs de Noorderveenweg. Tot slot volgt van eind 2026 tot 2027 (fase 4) de Noorderweg zelf. Hoe deze overige verbeteringen er precies uit zullen zien, is nog niet bekend.
De gemeente zegt zelf niet dat er een verbindingsweg komt tussen de communicatieweg en de Noorderveenweg maar dat er een verbindingsweg komt tussen de Noorderweg en de Noorderveenweg, wat een beetje een overbodige luxe zou zijn aangezien de Noorderveenweg al uitloopt in de Noorderweg. Gelukkig lijkt de tekening van fase 4 de eerdere theorie te bevestigen.

Van half september tot half oktober wordt de kruising bij de Parkrijklaan drie weken lang afgesloten voor auto’s. Het verkeer op de kruispunten bij de Omzoom en de Parkrijklaan wordt tijdens de werkzaamheden geregeld met verkeerslichten.

Om te kunnen asfalteren is eind oktober het op de afbeelding roodgekleurde deel van de Noorderveenweg een week lang afgesloten.

Er komt dus een nieuwe verbindingsweg die het verkeer beter moet gaan beteugelen dan momenteel mogelijk is. Maar hoe deze er precies uit zal komen te zien, is nog niet helemaal bekend.
Door Marijn Kerkhoven op basis van informatie van Zaanstad.nl en een bewonersbrief (die heeft u nog niet, dat klopt, deze komt als het goed is morgen.) Foto boven van Dorine Kat op de kruising Noorderveenweg en Parkrijklaan.
"Halverwege 2026 (fase 2) worden ook de rotondes bij de kruisingen van zowel de Dorpsstraat als de Waterrijklaan met de Noorderveenweg aangepakt."
Er is helegaar geen rotonde op de kruising tussen de Noorderveenweg en Waterrijklaan en volgens de laatste plannen voor Overhoeken, komt die er ook niet. De rotonde Dorpsstraat/Noorderveenweg zou juist vervangen gaan worden door verkeerslichten vanwege de veiligheid en doorstroming. Waarom dan een nieuwe rotonde maken op de kruising Parkrijklaan/Noorderveenweg? Bijzonder toch?
En nu er toch geen A8/A9 komt, waarom dan niet alvast een robuuste ontsluiting aanleggen op de vrijgelaten stukken tussen A8 en communicatieweg?
Op fietsje naar het werk vanuit Saendelft richting Heemskerk iedere dag twee gevaarlijke kruisingen trotseren. Zal blij zijn als er overzichtelijke en snelheidverminderende rotondes aangelegd worden op Noorderweg en Communicatieweg. Ook met de schoolgaande kinderen in gedachte...
Wat gaat er in fase 1 bij Kaaikpad gebeuren? Een lekker loopje naar de landerijen is nu geblokkeerd door hekken, ipv gewoon een voetpad. Komt daar weer logica in?
parkrijklaan/ noorderveenweg is gèèn kruising, het is een doorgaande / voorrangsweg met een zijstraat. alleen niemand die zijn richting aanwijzers gebruikt. met een rotonde meer duidelijkheid, maar ik denk dat het de doorstroming niet ten goede komt, maar dat zullen we beleven.
Ik lees dat de Waterrijklaan/Noorderveenweg in fase 2 worden aangepakt. Is al bekend wat ze gaan doen? Komt er eindelijk een rotonde? ik
Hoe SNEL wordt er een fatsoenlijke kruising gerealiseerd voor fietsers op de kruising Noorderweg-Communicatieweg west?
Of wacht Zaanstad eerst nog op een paar dode schoolgaande fietsers?
Dat is de laatste fase.
Laat ik positief beginnen. Het is goed dat de onveilige kruisingen veiliger worden gemaakt. Het slechte nieuws is dat de Noorderveenweg gaat veranderen in een grote file in de spits doordat er steeds meer sluipverkeer vanuit Heemskerk/Beverwijk gebruik zal gaan maken van deze route. Het gevolg is de bewoners van Saendelft steeds lastiger hun wijk in- en uit kunnen komen. Per slot van rekening is deze weg bedoeld als ontsluitingsweg voor de wijken Saendelft en Kreekrijk. De enige oplossing die ik zie om niet weer een nieuw probleem te creëren is verkeers belemmerende maatregelen te nemen tegen het toenemend doorgaand sluipverkeer. Hier heeft de actiegroep Noorderveenweg ook herhaaldelijk voor gepleit.
Hi Hans, zou je dat eens uit kunnen leggen? De doorgaande weg van de noorderveenweg naar de Parkrijklaan word een rotonde en de wegen eromheen worden opnieuw geasfalteerd en verbeterd. Er gaat inderdaad al genoeg sluipverkeer doorheen maar waarom zou er na het plaatsen van de rotonde nog meer sluipverkeer komen?
Ben zelf ook erg tevreden dat er eindelijk iets gegaan word aan de situatie bij de Parkrijklaan.
Hoe kunnen dode fietsers naar school gaan?
Goh, was er voordat Saendelft gebouwd ging worden niet al een Noorderweg op die plek.
is geen oplossing. alleen maar meer sluipverkeer van andere steden/dorpen door Assendelft
Als je dat vindt zul je een andere oplossing moeten leveren. Alleen Njet gaat de verkeersstromen niet beteugelen. Dus of het werk naar de Kop van NoordHolland of wegen richting het werk in het Zuiden.
Huh, nadenken over de Infrastructuur voordat je bouwt? Niet van die rare dingen zeggen, hoor.