Zaanstad wil Binnenhavengeld gaan heffen op pleziervaartuigen. Zaanse booteigenaren zouden dan met ingang van 2026 € 152 per jaar betalen. Voor pleziervaartuigen van buiten Zaanstad ‘die door de Zaanse wateren varen’, is dat € 25 per jaar. Dat laatste geldt dus voor toeristen, zeilers, cruisertjes en andere passanten die voor hun plezier over de Zaan of door de Mallegatsloot varen.
Na betaling ontvangen bootbezitters een vignet die zij op hun boot moeten plakken. De gemeente kan het vignet uitlezen via scanners. Dit draagt volgens Zaanstad ‘bij aan effectief toezicht op het water, het beheersen van de drukte en de bescherming van de natuur’.
Wethouder Gerard Slegers (Havens en Vaarwegen) stelt in het persbericht van Zaanstad dat de vaaroverlast is toegenomen en dat er voortaan beter gehandhaafd kan worden:
‘denk aan te hard varen, ongevallen, geluidsoverlast en schade aan de natuur. Nu is iedereen nog anoniem op het water waardoor het lastig is om deze overlast effectief te bestrijden. Als boten volgend jaar een vignet hebben, kunnen we beter toezicht houden op het water. We hebben dan beter zicht op hoeveel mensen waar varen. Daardoor weten we waar we meer moeten patrouilleren om ongelukken te voorkomen en hard varen tegen te gaan.’
Overlast
Onder andere de Dorpsraad Krommenie, natuurbeschermers en inwoners van Krommenie en Westzaan die op en rond het water wonen hebben een dringend beroep gedaan aan de gemeente om de overlast op het water tegen te gaan.
Boswachter Barry Hogenstijn van Staatsbosbeheer vaart regelmatig door de polder van Westzaan. Ook hij wordt geciteerd in het persbericht van Zaanstad:
‘Hardvaren en geluidsoverlast zijn enorm schadelijk voor planten en dieren. Vogels zoals futen en meerkoeten broeden in de rietkragen. Het komt vaak voor dat snel varende boten grote golven creëren waardoor de eieren en de jonge vogeltjes uit het nest worden gespoeld. Ook schrikken oudervogels door het hardvaren en verlaten het nest. Daardoor vormen de eieren of jongen een makkelijke prooi voor roofdieren.
Wanneer er geen rietkragen meer om de eilanden zitten, slaan de golven stuk op het land en kalven de eilanden in de polder steeds verder af. Kortom het leefgebied voor planten en dieren wordt ernstig verstoord. Als boten een vignet krijgen, wordt het makkelijker om overlast aan te pakken.’
Wormerland
De kosten voor het beheer van de Zaanse wateren zoals het bergen van wrakken en weesboten is de afgelopen jaren flink gestegen volgens de gemeente. Via het vaarvignet betalen gebruikers van de Zaanse vaarwegen mee aan het onderhoud en het beheer van de wateren. Dat zitten ook kosten voor het onderhoud en beheer van bruggen, sluizen, kades en afmeervoorzieningen.
B&W schat in dat het heffen van Binnenhavengeld in 2026 rond de € 300.000 per jaar op gaat leveren. Dit wordt volledig gebruikt voor het onderhoud en het beheer van de vaarwegen en voor het vergroten van de veiligheid op en rond het water.
Ook in Amsterdam en Haarlem en in provinciale wateren is een soortgelijke regeling. Wormerland heeft aangegeven te wachten op de invoering van het binnenhavengeld en registratieplicht in Zaanstad en dan ook te willen aansluiten.
Het is nu nog een voorstel van B&W. Na de zomer mag de gemeenteraad beslissen over het voorstel.

Door Piet Bakker op basis van persbericht van en contact met Zaanstad. Foto helemaal boven: bootwrakken die door de Havendienst worden geveild (2021). Onder: Bert Verhoeff.
Al ruim voor de Corona crisis namen ROSA en D66 het voortouw om de anarchie van jeugd in snelle bootjes een halt toe te roepen. Vele artikelen hierover zijn sindsdien op de Orkaan gepubliceerd.
De Dorpsraad Krommenie heeft vorig jaar een veelbelovend gesprek gevoerd met burgemeester Hamming. Heeft maanden geleden een brandbrief gestuurd naar alle fracties over dit thema waarin o.a. werd aangedrongen op een vaarvignet.
Fijn om te lezen dat het college eindelijk de trossen heeft gelost.
Maar het venijn zit in de staart.
De gemeenteraad moet na de zomer hierover stemmen.
Een oproep aan alle raadsleden: Laat – waar in zo’n 8 jaar voor is gestreden – nu niet op een zandbank lopen.
Met alle sympathie voor de fatsoenlijke recreatievaarders op de binnenwateren.
Helaas verpest de groep onopgevoede piraten het voor ons. De goeden lijden onder de kwaden. Voel begrip, naar de omstandigheden.
Even voor de zekerheid, of ik het goed begrijp: ik heb een motorbootje. Die ligt aan huis in Assendelft. Daar vaar ik misschien 2x meer op de Zaan. moet ik dan €152,- per jaar betalen? of kan ik me als toerist aanmelden?
Op zich zou ik wel voor een vignet willen betalen als het daadwerkelijk zin heeft.
Doorvaarvignet Amsterdam €43 per 3 jaar !! Zaanstad uit de hoge hoed €152 per jaar !!!!!!!!
En dan al die half gezonken boten overal.( alleen Rooswijk in Zaandijk liggen al tientallen)
De sloten zijn steeds slechter bevaarbaar ivm waterlelies en ondiep water.
Ze hebben weer een verdienmodule gevonden om gaten te dichten
Begrijp ik nu goed dat alle goedwillende Zaankanters, die hooguit 5 x per jaar door de Zaan varen, waarbij sluizen niet gratis zijn, moeten opdraaien voor een vaarbelasting met een vals motief, ter controle van een paar enthousiaste jongeren die te hard varen?
Bruggen en sluizen zijn tussen bepaalde tijden gesloten in het weekend.
Wat moet je al niet verzinnen om belastingen te verhogen om eigen uitgaven te dekken.
Kan er niet worden begonnen te snijden in eigen onnodige uitgaven?
Op de welwillende burger, die zuinig is op zijn met veel moeite bij elkaar gespaarde bootje maakt dit een volkomen zotte en onbehoorlijke indruk.
Ik hoop dat een realistische partij deze gekte doorziet en hiertegen krachtig zal optreden.
Een zelfde maatregel in Weesp heeft geleid tot het wegblijven van toeristen met alle gevolgen voor de middenstand.
Is hier nog meer informatie over te vinden. Op zaanstad.nl kan ik helaas niets vinden.
Geldt dit voor SUP's, kano, roeiboten, kayak? Is denk ik wel een flinke kosten post voor een roei vereniging
Meer informatie is te vinden via het Raadsinformatiesysteem: https://zaanstad.bestuurlijkeinformatie.nl/Reports/Item/ee65d480-0795-4812-b1bb-4545c61fef60
Inderdaad, ik ga het doorgeven aan het bestuur van ZRV (voorheen ZZV Roeien). Daar onze boten normaliter in de loods liggen als er niet in geroeid wordt verwacht ik niet dat wij deze stickers nodig hebben.
Goede zaak, het water ,bruggen kades etc. moeten ook onderhouden worden en als Zaanstad geen eigenaar van de Zaan is dan is het maar voor het passeren van de bruggen of het aanleggen aan kades of steigers.
Zaanstad: het geldt voor pleziervaartuigen die gebruik maken van de Zaanse wateren met een motor of waar een motor aan gehangen kan worden. Voor rubberbootjes (waar geen motor aan kan), kano’s, kajaks, waterfietsen en SUP boards hoef je geen Binnenhavengeld pleziervaart te betalen. Ook beroepsvaartuigen zijn uitgesloten.
U zegt het nu nog goed “ plezier vaartuigen “ daar is straks de lol wel vanaf…
De Gemeente Zaanstad heeft onder het mom van veiligheid op het water, wrakken en verweesde boten, schade aan de natuur en oevers weer een melkkoe gevonden. In navolging van Amsterdams Binnenhavengeld en Vaarvignet. Alles om de toenemende chaos van vaarverkeer van pleziervaart een halt toe te roepen. En dan vragen we gelijk een belachelijk hoog bedrag in de hoop dat dat afschrikt. Gaan ze dan meer controleren? Doen ze nu al niet. Gaan dan alle bruggen weer draaien? Doen ze nu al niet. Ondertussen krijgen de jachthavens steeds minder geld via passanten binnen, kan de horeca wel inpakken en de middenstand ook. En straks zit de spiegel van je boot vol met vignetten en betaal je je blauw en dit soort achterlijke belastingen! Ik dacht dat Zaanstad al duur genoeg was!
Kan het ook gewoon zo zijn dat die problemen er echt zijn en kosten veroorzaken? Ruil je bootje in voor een kano en je hoeft niets te betalen (en het wordt een vriendelijker en sportiever op het water).
In Oostzaan geldt ook al een sticker beleid, nu moet je dus voor Zaanstad ook weer een sticker plakken … nu Wormerland en Uitgeest nog en het mooie is van je boot af, krankzinnig gewoon! Handhaving levert genoeg op als er gehandhaafd wordt maar de boten van handhaving liggen meer aan de steiger dan dat ze op pad zijn!
De Zaan is een hoofdvaarwater is vrij. Aanleggen is een andere zaak. Voor de polder kan het mogelijk wel.
Tegen snel varen zal dat vignet niet helpen omdat ze alleen een boete kunnen geven door ze staande te houden.
De reden dat ze niemand pakken is dat ze ais aan hebben en iedereen met mobiel kan precies zien waar ze zijn.
En de beroepsvaart draagt elk jaar een bedrag af voor het schutten in sluizen en gebruik van de bruggen en onderhoud.
Daarom gaat beroepsvaart ook altijd voor.
En de pleziervaart mag daarom gratis.
De gemeente heeft dit in 2013 al eens geprobeerd voor pleziervaart over de Zaan en is toen teruggefloten door de rechter. De gemeente is immers niet de eigenaar van het water dat is de provincie c.q. het waterschap.
Zie:
https://uitspraken.rechtspraak.nl/details?id=ECLI:NL:RBNHO:2014:7391
Is ook de naam van de eigenaar van de boot gekoppeld aan dat vaarvignet? In dat geval zou het een mooie manier zijn om alle gezonken en verweesde boten eindelijk weg te kunnen halen uit de Gouw en andere vaarwegen. Nu kan er niets gedaan worden omdat de eigenaar niet bekend is.
en weer een belasting erbij, na verhoging van waterschapsbelasting, WOZ waarde etc. de ambtelijke molen, die, over het algemeen, het liefst zo min mogelijk werkt, moet toch ergens van betaald worden! En dan nog maar te zwijgen over de kosten van alle panden van de lokale overheid. Betaald parkeren zal ook wel uitgebreid worden.
Die €270K moet toch ergens vandaan komen.
https://www.deorkaan.nl/basisschool-elif-krijgt-extra-lokalen-na-spoedaanvraag/
Dus, betalen zal je!.