Zaanstad gaat betaald parkeren invoeren in een deel van de Cornelis van Uitgeeststraat, de Noordervaldeurstraat, een stuk Oostzijde en de Paltrokstraat. Lokaal Zaans noemde het besluit ‘niet rechtsgeldig’ en vond de vraagstelling in de draagvlakmeting manipulatief.

Ook PVV-steunraadslid Very Beekhuis heeft inmiddels vragen gesteld aan B&W. LZ deed dat later ook over aangrenzende Boerejonkerbuurt-Noord.

De PVV richt zich in haar vragen vooral op de situatie in Boerejonkerbuurt-Zuid. Ook volgens deze partij is er helemaal geen sprake van een serieus draagvlak. Er is volgens de PVV een oneerlijke en onduidelijke werkwijze gehanteerd. Ze willen weten of de vraagstelling neutraal en objectief was, en eisen openbaarmaking van de enquêteformulieren. Daarnaast willen ze concreet weten hoeveel adressen zijn meegenomen in het onderzoek en hoe deze zijn verdeeld over woningen en bedrijven.

 ‘Het college probeert met rekenkundige trucs een politiek besluit erdoor te drukken. Dat pikken wij niet.’

De PVV wil dat het college de stem van de stille meerderheid serieus neemt en vraagt om opschorting van de invoering in de Boerejonkerbuurt-Zuid tot er per straat voldoende draagvlak is.

Boerejonkerbuurt-Noord

Het college zegt betaald parkeren in te kunnen voeren in Boerejonkerbuurt-Zuid omdat in de Boerejonkerbuurt-Noord ook betaald parkeren wordt ingevoerd. Maar daar is helemaal géén enquête gehouden. De PVV vraagt het college waarom die buurt überhaupt in de plannen staat, terwijl daar ‘geen enkele vorm van draagvlakmeting is geweest’.

Ook LZ maakt zich zorgen over wat er in Noord (waar dus geen draagvalk is gemeten) gebeurt. De partij stelde eerder al kritische vragen over de manier waarop de draagvlakmeting in Zuid is uitgevoerd en valt er ook over dat in Noord helemaal niets is gemeten. Geen enquête, geen peiling, geen gesprek met bewoners.

Maar dus wel plannen voor invoering van betaald parkeren. En dat terwijl er juist in Noord een gigantische nieuwbouwwijk verrijst. Op dit moment worden er 640 woningen gebouwd, en er ligt nog een plan voor minsten 150 extra huizen op een bedrijventerrein (Hilco). Met Jonker-Juffer erbij komen er in totaal ruim 1000 woningen bij.

Parkeernorm verlaagd

Maar in plaats van meer parkeerruimte, gebeurt volgens Lokaal Zaans het tegenovergestelde: de gemeente heeft de parkeernorm in de wijk verlaagd van 1,5 naar 0,8 parkeerplaatsen per woning. Die lagere norm is opgenomen in een nieuwe parkeervisie die nog niet is vastgesteld, maar volgens de partij al wel wordt toegepast.

De gevolgen zijn volgens LZ nu al merkbaar. Veel bewoners parkeren hun auto op de terreinen van de Lidl en Aldi, maar die worden binnenkort afgesloten met slagbomen. Nieuwe bewoners krijgen te horen dat ze beter geen auto kunnen nemen vanwege het tekort aan plekken, maar daar zitten geen regels of sancties aan vast.

De partij verwacht dat die auto’s in omliggende straten terechtkomen, waar het nu al vol staat. Ook eerdere afspraken met bewoners over verkeer en parkeren zijn volgens LZ ingetrokken, zonder duidelijke uitleg. Daarnaast is het onduidelijk hoe lang de ‘tijdelijke’ gratis parkeervergunning geldt die aan bestaande bewoners is toegezegd.

Lokaal Zaans wil dat het college alsnog met bewoners in gesprek gaat, uitlegt waarom er in Boerejonkerbuurt-Noord geen draagvlakmeting is gedaan, en duidelijk maakt wat de juridische basis is voor de invoering van betaald parkeren. Ook moet de verlaagde parkeernorm opnieuw bekeken worden.

‘Het sterk verminderen van parkeerruimte of het eenzijdig verlagen van parkeernormen zonder draagvlak schaadt de leefbaarheid en het woongenot van bewoners (huidige maar ook toekomstige bewoners).’

Bouwplaats aan Jufferstraat

Door De Orkaan-redactie & Nick Boeske. Info op basis van vragen de PVV, LZ en eerder geschreven artikelen. De foto boven komt uit het Orkaan-archief: bouwen aan de Paltrokstraat.