Zaanstad gaat betaald parkeren invoeren in een deel van de Cornelis van Uitgeeststraat, de Noordervaldeurstraat, een stuk Oostzijde en de Paltrokstraat. Lokaal Zaans noemde het besluit ‘niet rechtsgeldig’ en vond de vraagstelling in de draagvlakmeting manipulatief.
Ook PVV-steunraadslid Very Beekhuis heeft inmiddels vragen gesteld aan B&W. LZ deed dat later ook over aangrenzende Boerejonkerbuurt-Noord.
De PVV richt zich in haar vragen vooral op de situatie in Boerejonkerbuurt-Zuid. Ook volgens deze partij is er helemaal geen sprake van een serieus draagvlak. Er is volgens de PVV een oneerlijke en onduidelijke werkwijze gehanteerd. Ze willen weten of de vraagstelling neutraal en objectief was, en eisen openbaarmaking van de enquêteformulieren. Daarnaast willen ze concreet weten hoeveel adressen zijn meegenomen in het onderzoek en hoe deze zijn verdeeld over woningen en bedrijven.
‘Het college probeert met rekenkundige trucs een politiek besluit erdoor te drukken. Dat pikken wij niet.’
De PVV wil dat het college de stem van de stille meerderheid serieus neemt en vraagt om opschorting van de invoering in de Boerejonkerbuurt-Zuid tot er per straat voldoende draagvlak is.
Boerejonkerbuurt-Noord
Het college zegt betaald parkeren in te kunnen voeren in Boerejonkerbuurt-Zuid omdat in de Boerejonkerbuurt-Noord ook betaald parkeren wordt ingevoerd. Maar daar is helemaal géén enquête gehouden. De PVV vraagt het college waarom die buurt überhaupt in de plannen staat, terwijl daar ‘geen enkele vorm van draagvlakmeting is geweest’.
Ook LZ maakt zich zorgen over wat er in Noord (waar dus geen draagvalk is gemeten) gebeurt. De partij stelde eerder al kritische vragen over de manier waarop de draagvlakmeting in Zuid is uitgevoerd en valt er ook over dat in Noord helemaal niets is gemeten. Geen enquête, geen peiling, geen gesprek met bewoners.
Maar dus wel plannen voor invoering van betaald parkeren. En dat terwijl er juist in Noord een gigantische nieuwbouwwijk verrijst. Op dit moment worden er 640 woningen gebouwd, en er ligt nog een plan voor minsten 150 extra huizen op een bedrijventerrein (Hilco). Met Jonker-Juffer erbij komen er in totaal ruim 1000 woningen bij.
Parkeernorm verlaagd
Maar in plaats van meer parkeerruimte, gebeurt volgens Lokaal Zaans het tegenovergestelde: de gemeente heeft de parkeernorm in de wijk verlaagd van 1,5 naar 0,8 parkeerplaatsen per woning. Die lagere norm is opgenomen in een nieuwe parkeervisie die nog niet is vastgesteld, maar volgens de partij al wel wordt toegepast.
De gevolgen zijn volgens LZ nu al merkbaar. Veel bewoners parkeren hun auto op de terreinen van de Lidl en Aldi, maar die worden binnenkort afgesloten met slagbomen. Nieuwe bewoners krijgen te horen dat ze beter geen auto kunnen nemen vanwege het tekort aan plekken, maar daar zitten geen regels of sancties aan vast.
De partij verwacht dat die auto’s in omliggende straten terechtkomen, waar het nu al vol staat. Ook eerdere afspraken met bewoners over verkeer en parkeren zijn volgens LZ ingetrokken, zonder duidelijke uitleg. Daarnaast is het onduidelijk hoe lang de ‘tijdelijke’ gratis parkeervergunning geldt die aan bestaande bewoners is toegezegd.
Lokaal Zaans wil dat het college alsnog met bewoners in gesprek gaat, uitlegt waarom er in Boerejonkerbuurt-Noord geen draagvlakmeting is gedaan, en duidelijk maakt wat de juridische basis is voor de invoering van betaald parkeren. Ook moet de verlaagde parkeernorm opnieuw bekeken worden.
‘Het sterk verminderen van parkeerruimte of het eenzijdig verlagen van parkeernormen zonder draagvlak schaadt de leefbaarheid en het woongenot van bewoners (huidige maar ook toekomstige bewoners).’

Door De Orkaan-redactie & Nick Boeske. Info op basis van vragen de PVV, LZ en eerder geschreven artikelen. De foto boven komt uit het Orkaan-archief: bouwen aan de Paltrokstraat.
Het is wel duidelijk waar men naar toe wil. Naar de brave burger die netjes zijn elektrische deel scooter, auto, fiets, of wat dan ook gebruikt om zich naar de dichtst bijzijnde openbare vervoersgelegenheid te begeven, alwaar de keurig op tijd rijdende schone bus of trein klaarstaat om hem comfortabel naar de werkplek te brengen. En we dromen rustig verder.
Te weinig parkeerplaatsen is vragen om problemen. Mensen die slecht ter been zijn, ouderen, mensen die eenzaam zijn en doordat bezoek niet kan parkeren komen ze minder vaak.
Verder is mijn ervaring dat een tekort aan parkeerplaatsen leidt tot ruzies en agressie in een buurt.
Met betaald parkeren wordt het probleem absoluut niet opgelost. Er komen niet meer parkeerplaatsen en het aantal auto’s zal niet verminderen. Sterker nog, met zo’n 1000 woningen erbij én een parkeernorm van 0.8, neemt het aantal auto’s alleen maar heel erg toe. Het enige wat gebeurt is dat de kas van de gemeente Zaanstad zal worden gespekt.
Waar is de rest van de gemeenteraad om voor de belangen van de inwoners van de Kogerveldwijk op te komen?
Vroeger zei Wim Kan van Joop den Uyl dat die iedereen een auto gunde. De burgers mochten er alleen niet mee rijden. Nu mag iedereen een auto, maar je mag hem niet parkeren. Ik weet niet wat beter is. Ik weet wel dat het allemaal uit dezelfde koker komt, namelijk PvdA Groen Links.
Tijden veranderen niet zoveel
Belachelijk!!!
Het is een CDA-wethouder die verantwoordelijk is voor het plan dat uiteraard gewoon een college-besluit is (met ook VVD, POV en ROSA).
Ben ook benieuwd bij ons installatie bedrijf ( Oostzijde ) waar we met 8 personen op kantoor zitten en de meesten een auto voor het werk nodig hebben + de monteurs die af en aan rijden , hoe men dat ziet ? Dit is aangegeven bij een bijeenkomst met gem.zaanstad maar nog geen reactie op gehad .
Je zit in een gebied waar 1000 woningen erbij komen. Parkeren wordt dan een bijzaak. De gemeente wijst naar de projectontwikkelaar en de projectontwikkelaar naar de gemeente. Er wordt wat gerommeld met de parkeernormen en de bouwvergunningen worden ondertekend.
Gezien de prijzen van de woningen moet je wel tweeverdieners zijn. Niet iedereen werkt thuis of op de hoek. Laat staan reizen met het OV of op de fiets.
Dan kan men wel betaald parkeren willen invoeren maar het komt er dan op neer dat heel Kogerveld op termijn betaald parkeren wordt. Zaanstad wil immers graag een tweede scanauto.
Als bedrijf wordt het parkeren je erg moeilijk gemaakt. Het gaat je altijd geld kosten en een hoop irritatie bij de werkgever cq werknemers.
Het zal er kort op neer komen dat men het bedrijf liever ziet vertrekken naar een industriegebied. Het huidige pand tegen de vlakte en dure appartementen bouwen aan de Zaan.
overal waar ze aan het bouwen zijn geen voldoende parkeerplekken de auto word je afgenomen dankje wel gemeente