Personeel van de NS gaat op vrijdag 6 juni staken. Het is een regionale staking in de ‘regio Midden’ aldus de vakbond, maar de verwachting is dat treinreizigers in andere delen van Nederland ook last krijgen van uitval en vertraging. De NS: ‘Houd er rekening mee dat er vrijdag 6 juni mogelijk geen NS-treinen rijden in het hele land’.

Verdere acties volgen in andere regio’s. Op 10 juni Regio West, op 12 juni Regio Noord-West en Oost en op 16 juni Regio Noord en Zuid. Als de directie van de NS dan nog niet over de brug is gekomen volgt er een landelijke staking, waarschijnlijk op 17 juni.

De Zaanstreek zal het meeste last krijgen van de staking op 12 juni in ‘Noord-West’, dat zijn de NS-standplaatsen Den Helder, Alkmaar, Enkhuizen, Hoorn, Amsterdam en Haarlem.

Herstel van koopkracht

De FNV schrijft: ‘de NS laat het op stakingen aankomen en kiest ervoor de reizigers te duperen. NS wil graag voor een appel en een ei een erg goedkope cao afsluiten. Het lijkt erop dat de directie vindt dat hun loyale personeel het openbaar vervoer zelf maar moet financieren.’

De aangeboden loonsverhoging van 2,55 procent ligt volgens de vakbond ‘ruim achter de inflatie, terwijl de cao lonen vanaf 2019 al ruim 5 procent achter lopen op de inflatie’. Het NS-personeel maakt zich volgens de FNV ‘extra boos omdat de Raad van Bestuursleden in 2024 een loonsverhoging van ruim € 20.000 per jaar heeft behaald. Het lijkt erop dat wie het dichtst bij het vuur zit, zich het best warmt’.

Ouderwetse vakbondstaal dus. De bond eist ‘herstel van koopkracht en een fatsoenlijke zwaarwerkregeling voor personeel in zware en onregelmatige diensten. Ook willen we dat het aantal gegarandeerde verlofdagen wordt uitgebreid’. Per 1 maart 2025 en nogmaals per 1 maart 2026 moeten de lonen volgens de eis van het FNV met 4 procent worden verhoogd, ook wil de bond er voor iedereen € 120 bruto bij.

Door Piet Bakker op basis van nieuwbericht op FNV-website, ns.nl en berichten op NS Community. Foto: Orkaan-archief (Arne Doornebal, station Zaandijk Zaanse Schans).